سرود نوعی شعر حماسی – تعلیمی است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵


ناصر فیض:

سرود نوعی شعر حماسی – تعلیمی است

در سرود، شاعر به مخاطب كدهایی می‌دهد كه شاعرانه و همه فهم است و از عناصری در آن استفاده می‌شود كه همه فهم است. همچنین بار حماسی اثر به دیگر ویژگی ها برتری دارد. در واقع سرود نوعی شعر حماسی - تعلیمی است كه قرار است به مخاطب تذكری دهد و ما را در جریان جامعه قرار دهد و به همین دلیل هم سرودها با موسیقی همراه می‌شود تا جامعه اثر را بشنود.

 

 

 

 

۱۳-۱۱-۳۰-۱۸۵۸۴_MG_7656راه‌نوا- ناصر فیض شاعر و ترانه‌سرای کشورمان، در گفت‌وگویی با بیان اینکه در تاریخ ادبیات شعرهای زیادی در مضامین مختلف وجود دارد، اظهار کرد: گاهی از همین شعرها استفاده شده و تبدیل به سرود کرده‌اند. اما سرود ویژگی‌هایی دارد که در برخی اشعار وجود ندارد. سرود نوعی شعر کاربردی است و مانند ابزاری از آن استفاده می‌شود.

 

مدیر دفتر طنز حوزه هنری گفت: سرود نسبت به شعرهای دیگر، همه فهم تر است و این به این معنا نیست که در سرود از ظرافت‌های شعری خبری نیست. اما در سرود، نیازی به دانسته‌های ادبی زیادی وجود ندارد تا معنای آن را دریابیم. همچنین بار حماسی اثر به دیگر ویژگی ها برتری دارد. در واقع سرود نوعی شعر حماسی – تعلیمی است که قرار است به مخاطب تذکری دهد و ما را در جریان جامعه قرار دهد و به همین دلیل هم سرودها با موسیقی همراه می‌شود تا جامعه اثر را بشنود.

 

وی ادامه داد: سرود نباید طولانی باشد. به همین دلیل تاکید بر این بود که زمان سرود جمهوری اسلامی ایران بیش از یک دقیقه نباشد. از سرودهایی که کوتاه است بیشتر استقبال شده است. در سرود، شاعر به مخاطب کدهایی می‌دهد که شاعرانه و همه فهم است و از عناصری در آن استفاده می‌شود که همه فهم است. همچنین از ضرب المثل‌ها و اصطلاحاتی که مردم با آن‌ها مانوس هستند در سرودها باید استفاده شود و زبان سرود دچار تکلف نباشد.

 

فیض با تاکید بر اینکه در سرود همیشه تکلف وجود دارد، عنوان کرد: سرود با اشعار خودجوش متفاوت است و به همین دلیل هم بیشتر می‌تواند دچار تکلف شود. البته سرود شعار ادبی و شاعرانه است و نمی‌توان آن را از شعار دور کرد. این شعار را نمی‌توان انکار کرد، اما باید هنرمندانه باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: سرود باید نیازها و دغدغه‌های مخاطب را بیان کند و ساده و همه فهم باشد. البته در عین حال که قرار است سرود سهل‌الوصول و همه فهم باشد، نباید در دام سطحی نگری و ابتذال بیفتد. سطحی نگری با همه فهم بودن متفاوت است.

 

این شاعر کشورمان موسیقی را یکی دیگر از ویژگی‌های مهم تولید سرودهای با کیفیت دانست و گفت: اگر شاعر، درجاتی هم موسیقی و آواز را بداند، سرودی که خلق می‌کند هم شنیدنی‌تر می‌شود. شاعر و موسیقی‌دان با هم باید سرودی را خلق کنند. شاعر حتی گاهی برای صدای یک خواننده سرودی خلق می‌کند.

 

مدیر دفتر طنز حوزه هنری همچنین اظهار داشت: اگر سرودها تکرار آثار موفق دهه ۵۰ و ۶۰ باشد کسی به آن گوش نمی‌کند. چرا که اصل آن و بهترین شکلش موجود است. وقتی حرف تازه بزنیم، خود تازه بودن مخاطب جذب می‌کند و می‌تواند بخشی از عیوب کار را بپوشاند. البته ما مفاهیم کلی داریم که مورد توجه است و نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم، اما می‌توان همین موضوعات را از زاویه و دریچه تازه‌ای نگاه کرد و به آن پرداخت.

 

گفتنی است مراسم بزرگداشت استاد مرحوم حمید سبزواری، که علاقه‌مندان به ادبیات، ایشان را با سرودها و اشعار ماندگار انقلابی‌شان به یاد دارند، یک‌شنبه سوم مرداد ۱۳۹۵ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. در این برنامه، مسئولان فرهنگی و چهره‌های شاخص ادبی، پیرامون شخصیت والا و شعرها و سرودهای جاودان زنده‌یاد حمید سبزواری سخن می‌گویند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...