احیای سرود انقلاب اسلامی، احیای راه استاد سبزواری است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵


گفتگو با میلاد عرفان‌پور:

احیای سرود انقلاب اسلامی، احیای راه استاد سبزواری است

یکی از کارهایی که می توان انجام داد تا راه استاد حمید سبزواری زنده بماند و همچنان ادامه داشته باشد، احیای سرود انقلاب اسلامی است. ما می بینیم که در دهه اخیر سرود انقلاب اسلامی دچار نوعی رخوت و انجماد شده است که این مساله باید از این حالت درآید و به شکلی پویا جریان یابد.

 

 

 

 

 

۶۷۷۴۵۸_۵۸۷راه‌نوا- به دنبال خبر پرکشیدن پیشکسوت شعر انقلاب اسلامی و مرد جریان ساز ادبیات انقلاب فرصتی است تا دوره کنیم راهی بیش از یک قرن را که استاد حمید سبزواری در مسیر دلدادگی به آرمان های نظام و رهبری انقلاب اسلامی طی کرده بود و از این رو گفت و گویی با میلاد عرفان پور، شاعر جوان که به تازگی مجموعه رباعی «درباره تو» را منتشر کرده است، صورت یافت که در ادامه تقدیم می گردد. باشد که همراستا با روح بزرگوار حمید سبزواری، نگاهش و راهش توسط جوانانی دیگر ادامه یابد تا باز هم بخوانیم از «بانگ آزادی» که در سرزمینی اسلامی تازه و زیبا است.

 

در گفت و گوی پیش رو با میلاد عرفان پور، یکی از موفق ترین شاعران جوان انقلاب اسلامی، نگاه استاد حمید سبزواری، شاعرانگی برجسته اش و رفتارش که همراه با خضوع و بردباری بود را دوره کردیم.

 

آقای عرفان پور، به عنوان یک جوان موفق در زمینه شعر انقلاب اسلامی، چه اندوخته ای از استاد بزرگوار حمید سبزواری داشته اید؟
زنده یاد حمید سبزواری یکی از مهم ترین چهره های ادبی و هنری انقلاب اسلامی بود که سال ها با مجاهدت در زمینه شعر و سرود انقلاب اسلامی تلاش کرد و اشعارش به عنوان ماندگارترین اشعار انقلاب اسلامی محسوب می شود. برای من ایشان جدا از شاعری گرانقدر و دارای آثاری برجسته، به عنوان انسانی بردبار، فروتن و متواضع شناخته می شد و در چند دیداری که افتخار همجواری رخ داد، این رفتار خاص و همراه با تواضع ایشان حقیقتا برای من به عنوان الگویی مناسب باقی مانده است و به نظرم این نوع رفتار فروتنانه استاد سبزواری جدا از افتخارات شاعرانگی ایشان می تواند برای جوان های شاعر به عنوان سرمشق قرار گیرد. ایشان مایه دلگرمی شاعران انقلاب اسلامی بودند و جایگاهی برجسته در شعر انقلاب دارند.

 

چگونه می توان مسیر شعر انقلاب اسلامی را از طریق جوانان شاعری مانند شما ادامه داد؟
به نظرم یکی از کارهایی که می توان انجام داد تا راه استاد حمید سبزواری زنده بماند و همچنان ادامه داشته باشد، احیای سرود انقلاب اسلامی است. ما می بینیم که در دهه اخیر سرود انقلاب اسلامی دچار نوعی رخوت و انجماد شده است که این مساله باید از این حالت درآید و به شکلی پویا جریان یابد.

 

دلیل رکود سرود انقلاب اسلامی از نظر شما چیست؟
با توجه به گسترش موسیقی های مختلف مانند پاپ این نوع موسیقی مهجور مانده است. از طرفی یکی دیگر از دلایل عدم وجود گروه های موفق سرود انقلاب اسلامی بود که نتوانستند با تولید آثار موفق نزد مردم اقبال پیدا کنند. به نظرم در این زمانه ما قابلیت احیای سرود انقلاب اسلامی را داریم، چنان که در سال های اخیر می دانیم که گروه های مستعدی شکل گرفتند که می توانند در آینده آثار موفقی را تولید کنند. اتفاقا چند وقت پیش با دوستان شاعر گفت و گوهایی داشتیم که سرود انقلاب اسلامی که پیشکسوتی چون استاد حمید سبزواری داشته است، باید احیا شود و لازم است این حوزه تاثیرگذار دوباره جریان یابد، چرا که می دانیم کارکرد سروده های استاد سبزواری در جریان انقلاب اسلامی چقدر والا بود و نباید آن نگاه و جریان رها شود.

 

پس فکر می کنید جریان شکل یافته از سوی استاد سبزواری که زبانی گویا از نگاه مردمی بود، می تواند از طریق سرودهایی پویا ادامه داشته باشد و محصور به دورانی خاص نیست؟
بله، سرود در دوران انقلاب اسلامی با توجه به نیازی که کشور به اشعار حماسی جهت ایجاد شور و حالی غرورآفرین داشت، جزو قدرتمندترین رسانه بود که تاثیر استاد سبزواری بسیار برجسته است و امروز در فراق ایشان باز هم می توان آن فضا را ایجاد کرد تا به پویایی درآید. سرود به عنوان یک اثر هنری جمعی که روح تاثیرگذاری دارد می تواند در دوران جدید با توجه به نیار استکبارستیزی ادامه داشته باشد و در این مسیر باید مجاهدت کرد و اگر جنس پشتکاری که استاد سبزواری در این حوزه داشت را بتوانیم در خود پرورش دهیم، قطعا آثار خوبی خلق خواهد شد که مخاطبان جوان را هم به شنیدن سرود ترغیب خواهد کرد، چنان که در ۲ سال اخیر هم آثار سرودی خوبی توسط گروه های جوان در سراسر کشور خلق شده که می تواند ادامه داشته باشد.

 

 

 

 

منبع: آوینی فیلم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...