سیاست‌های غلط، موسیقی را به انحطاط برد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۵


حبیبی‌كسبی:

سیاست‌های غلط، موسیقی را به انحطاط برد

یك شاعر كشور معتقد است كه برای احیای سرود باید نگاهمان را به آن اصلاح كنیم و لزوما آثاری را كه در دهه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بودند تكرار نكنیم و صدایی جدید به سرود بدهیم.

 

 

 

 

۲۰۱۴۰۹۲۴۱۵۲۶۳۶cb-12راه‌نوا- محمود حبیبی کسبی؛ شاعر، در گفت‌وگویی در تشریح و تعریف ترانه و سرود کشور اظهار کرد: ترانه و سرود در عرف ادبیات و موسیقی کشور تعریف خاصی دارد. ترانه به شکلی از موسیقی پاپ و سرود نیز به نوعی ژانر مردمی‌تر و متعهدانه ترانه گفته می‌شود.

 

وی ادامه داد: سرود علاوه بر اینکه مردمی است، نگاهی هم به موسیقی سنتی کشور دارد. حال اینکه چرا در روزگاری که ترانه از سوی شاعران و آهنگ‌سازان و همچنین مردم مخاطب دارد باید به سراغ سرود برویم، موضوع دیگری است که باید درباره آن بحث و پژوهش انجام شود.

 

این شاعر با تاکید بر اینکه از سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی تا اوایل دهه ۷۰ چیزی به عنوان ترانه وجود نداشت، عنوان کرد: در آن دوران، آنچه که موسیقی سنتی نبود، سرود بود. معروف‌ترین آثار انقلابی نیز در این گونه موسیقی جای می‌گیرند و شخصیت‌هایی همچون مرحوم حمید سبزواری، مشفق کاشانی و … در این زمینه سرآمد بودند. اما از دهه ۷۰ به بعد، با تحولاتی که در فضای فرهنگی و ادبی کشور، به‌ویژه صدا و سیما صورت گرفت، ترانه نیز وارد بازار موسیقی شد و از آن دوران به بعد، سرود به انزوا رفت.

 

حبیبی‌ کسبی با بیان اینکه سرود به لحاظ محتوا، متعهد و همسو با باورهای اعتقادی مردم است، گفت: استقبال از ترانه در فضای فرهنگی کشور، باعث شد جریان موسیقی کشور، چه از حیث موسیقی و چه کلام، به انحطاط برود و به همین جهت هم امروزه سخیف‌ترین کلام‌ها به همراه سر و صداهایی که نمی‌توان نام موسیقی بر آن گذاشت، به عنوان ترانه به مخاطبان جوان داده می‌شود و در چنین روزگاری است که رهبر معظم انقلاب تاکید می‌کنند که سرود باید احیا شود.

 

وی خاطرنشان کرد: البته این که می گوییم سرود، متعهدانه است به این معنا نیست که سرودها حتما باید موضوعاتی درباره انقلاب داشته باشند، بلکه یک سرود می‌تواند عاشقانه، بهاریه، اجتماعی و … باشد. اما این نگاه‌های متفاوت، همگی برخاسته از نگاه دینی و انقلاب است. چیزی که امروزه به عنوان شعر انقلاب نیز آن یاد می‌شود؛ لزوما درباره انقلاب نیست، بلکه شعری است که پایگاه و جایگاهش نگاه متعهدانه به انقلاب اسلامی باشد.

 

شاعر مجموعه شعر «من‌شور» اظهار داشت: همانطور که در دوره‌ای، سیاست‌های غلط باعث شد ترانه و موسیقی کشور به سمت انحطاط برود، امروز هم می‌توان با سیاست‌هایی معکوس ، این روند را اصلاح کرد. یکی از شیوه‌ها برای تغییر ذائقه مخاطبان و احیاء سرود، به روز بودن شاعران و قوت ادبی و هنری در خلق سرودهای تازه است. به روز بودن کلام و موسیقی می‌تواند مخاطب جوان را به سمت سرود جذب کند. در عرصه موسیقی هم باید نگاهمان را به سرود اصلاح کنیم و لزوما آثاری که در دهه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بودند را تکرار نکنیم و صدایی جدید به سرود  بدهیم.

 

گفتنی است مراسم بزرگداشت استاد مرحوم حمید سبزواری، که علاقه‌مندان به ادبیات ایشان را با سرودها و اشعار ماندگار انقلابی‌شان به یاد دارند؛ یک‌شنبه سوم مرداد ۱۳۹۵ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. در این برنامه، مسئولان فرهنگی و چهره‌های شاخص ادبی، پیرامون شخصیت والا و شعرها و سرودهای جاودان زنده‌یاد حمید سبزواری سخن می‌گویند.

 

 

 

 

 

منبع: حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...