«پوئم سمفونی خرمشهر» اجرا می‌شود/ منتقد موسیقی نداریم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴


هوشنگ کامکار در نشست خبری ارکستر سمفونیک البرز:

«پوئم سمفونی خرمشهر» اجرا می‌شود/ منتقد موسیقی نداریم

هوشنگ کامکار گفت: یکی از آن آثاری که در این کنسرت اجرا می‌شود، به واقع آزادسازی شهر خرمشهر مربوط می‌شود که به نظر من این واقعه در تاریخ ایران به حدی بزرگ است که نمی‌شود عظمتش را توصیف کرد. در همین ارتباط قطعه اول از آثار من به پوئم سمفونی خرمشهر اختصاص دارد.

 

 

101154843_PhotoA

به گزارش راه نوا به نقل از خبرنگار موسیقی فارس، نشست خبری ارکستر سمفونیک البرز صبح امروز با حضور هوشنگ کامکار، محمدحسین تفرشی (مدیر ارکستر و تهیه‌کننده) سهراب کاشفی (رهبر ارکستر سمفونیک البرز) و جمعی از اصحاب رسانه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

محمد حسین تفرشی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به شب آهنگسازان ایرانی گفت: اولین اجرای برنامه‌ریزی شده برای ارکستر سمفونیک البرز مربوط به اجرای اپرای عاشورا می‌شد که بنا به دلایلی اجرای آن صورت نپذیرفت اما در همان زمان تمرین‌ةایی که برای این اپرا در حال انجام بود باعث شد تا تعامل خوبی بین بچه‌های ارکستر شکل بگیرد و در واقع مقدمات همین برنامه‌ شب‌های آهنگسازان ایرانی فراهم شود.

وی افزود: این برنامه ما اهمیت خاصی دارد چرا که شب برگزاری کنسرت مصادف  شده با سالروز آزادی خرمشهر و همچنین حضور یک آهنگساز مولف به نام هوشنگ کامکار که همیشه حضور پررنگی در مناسبت‌های ملی داشته است. بیش از یک هفته است که تمرینات متمرکز ارکستر آغاز شده و خوشبختانه تمام نوازندگان همکاری و تعامل خوبی داشتند و تمرینات به خوبی در حال انجام است.

هوشنگ کامکار در ادامه این نشست گفت: من با کمال میل از دعوت برای اجرای آثارم استقبال کردم من 38 سال است که سراغ کسی نرفتم تا آثارم را اجرا کند و تقریبا هم این آثار اجرا نشده است. این جریان از چند ماه پیش استارت خورد و در واقع مقدمات اولیه آن پیش از ایام عید نوروز انجام شد.

وی در خصوص قطعاتی که از او در این کنسرت اجرا می‌شود، گفت: من قبلا کارهایی را نوشته بودم که در این برنامه اجرا خواهد شد یکی از آن آثار مربوط به واقع آزادسازی شهر خرمشهر می‌شود که به نظر من این واقعه در تاریخ ایران به حدی بزرگ است که نمی‌شود عظمتش را توصیف کرد. دلیرمردانی که با دست خالی از خانواده و خاکشان دفاع کردند. در همین ارتباط قطعه اول از آثار من به پوئم سمفونی خرمشهر اختصاص دارد.

 

کامکار ادامه داد: قطعه دیگر مربوط به کسانی که به خاطر عدالت و انسان‌دوستی و برای میهنشان جانشان را از دست دادند.قطعه‌ای به نام کجایید ای شهیدان خدایی دومین قطعه‌ای است که از من در این کنسرت اجرا می‌شود من این قطعه را زمانی نوشتم که وزارت ارشاد اجازه نمی‌داد قطعه‌ای که شاعرش زنده نباشد ساخته شود. خوشبختانه این قطعه چه در آن زمان و چه در زمان حال با اقبال عمومی مواجه شد و برای بسیاری از مردم خاطره‌انگیز است.

این آهنگساز در ادامه ضمن اشاره به قطعات دیگری که از او در اولین اجرای شب آهنگسازان ایرانی اجرا می‌شود، گفت: در کنار این دو قطعه، قطعه دیگری به نام انفال را نوشتم که این قطعه نیز به وقایع دوران جنگ می‌پردازد و یادآور خانواده‌هایی است که توسط صدام از خانه‌هایشان بیرون رانده شدند و در نهایت قطعه آخر مربوط به کنسرتو برای سنتور می‌شود. این قطعه برای ارکستر سمفونیک نوشته شده که در آن شاهد تکنوازی سنتور سیاوش کامکار خواهیم بود.

سهراب کاشف رهبر ارکستر سمفونیک البرز نیز در خصوص این اجرا گفت: در ابتدا باید از جناب کامکار که قطعاتشان را در اختیار ما قرار دادند تشکر کنم. خوشحال هستم که اولین سری از مجموعه برنامه‌های شب‌های آهنگسازان ایرانی با تمرکز در آثار هوشنگ کامکار آغاز می‌شود.

وی افزود: رپرتوآر اجرایی ما شامل دو قسمت است در بخش اول قطعاتی از آهنگسازان موسیقی کلاسیک به اجرا در می‌آید و در بخش دوم هم آثاری از هوشنگ کامکار اجرا می‌شود.

هوشنگ کامکار در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دو ارکستر سمفونیک تهران و البرز در تقابل با یکدیگر فعالیت می‌کنند، گفت: این اجرا به هیچ وجه جنبه اعتراضی و چیزی شبیه این را ندارد فعالیت‌های این ارکستر همانطور که اشاره شد از پیش از عید آغاز شده بود من باز بر این نکته تاکید می‌کنم که من هیچگاه در طول زندگی حرفه‌ایم از هیچ رهبری نخواستم تا قطعات من را اجرا کند.

وی در ادامه گفت: البته گله‌ای از دفتر موسیقی ارشاد دارم چند ماه پیش با من تماسی گرفته شد و به من اعلام شد که عضو شورای مشورتی ارکستر سمفونیک هستم. من و ارسلان کامکار همیشه از کسانی بودیم که از علی رهبری دفاع می‌کردیم به همین خاطر با آمدن علی رهبری من پذیرفتم تا به عضویت این شورا در بیایم. در ادامه اولین جلسه این شورا تشکیل شد و هیچگاه جلسه دیگری برگزار نشد و بدون اینکه به من اعلامی شود این شورا منحل شد. گله‌ من این است که چرا حداقل یک اطلاع به من ندادند که این شورا منحل شده است.

محمدحسین تفرشی در ادامه نشست ارکستر سمفونیک البرز ضمن اشاره به گروه نوازندگان این ارکستر گفت: پیش‌تر آقای رحیمیان مایستر ارکستر ما بودند اما از آنجایی که بستر دوستانه‌ای در ارکستر ما فراهم است و با توجه به حضور ارسلان کامکار تصمیم گرفتیم که از ایشان به عنوان مایستر بهره ببریم.

تفرشی در خصوص شبهات رقابتی که بین ارکستر سمفونیک تهران و البرز وجود دارد گفت:‌ارکستر البرز ملی، سمفونیک، هنرمندان یا هر جای دیگر بازه نوازنده‌هایش از یک حدودی تجاوز نمی‌کند در طول دو سه سال گذشته که ارکستر سمفونی و ملی وجود نداشت گروه نوازندگان در کنار ما بودند و ارکستر البرز کار می‌کرد.  ما پیشگام تشکیل ارکستر نبوده‌ایم اما زمان تعطیلی این ارکسترها میزبان این نوازندگان بوده‌ایم.

هوشنگ کامکار در ادامه ضمن مطرح کردن این نکته که حاضرم فقط در صورت عذرخواهی رسمی مجددا با ارکسترسمفونیک فعالیت کنم، گفت: تعطیلی این شورا برای من بحث‌برانگیز نبود همانطور که نیم ساعته برای حکم صادر شد به همان سرعت هم این شورا منحل شد اما با این وجود من فقط در صورت عذرخواهی رسمی که از سوی دفتر موسیقی و از رسانه‌ها اعلام شود حاضر به همکاری مجدد خواهم بود.

محمدحسین تفرشی تهیه‌کننده این کنسرت در خصوص برنامه‌های آتی ارکستر سمفونیک البرز گفت:‌سعی داریم که هر 40-50 شب یکبار اجرا داشته باشیم آهنگسازان اجراهای بعدی هم مشخص شدند و برای دو نوبت آینده همه چیز برنامه‌ریزی و تعیین شده است. برنامه‌ بعدی شب آهنگسازان ایرانی بعد از ایام ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.

هوشنگ کامکار در انتهای این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شما چندین بار به خبرنگاران از تریبون‌های مختلف بی‌احترامی کرده‌اید و دلیل این کار چیست، گفت: من هیچگاه به هیچ خبرنگاری بی‌احترامی نکردم سخن من با کسانی بوده که نقدهایی را منتشر می‌کنند که هیچ پایه علمی ندارد و واقع‌بینانه نیست و بیشترش بر اساس غرض‌ورزی‌ها و سلیقه‌های شخصی است.

وی ادامه داد: خبرنگار باید یقه هنرمند را بگیرد و هر چه که هنرمند گفت او تائید نکند مثلا اگر فلان خواننده گفت من در آمریکا و در فلان سالن اجرا کردم سریع باور نکند و در اینباره تحقیق و جستجو بکند.

این آهنگساز افزود: به اعتقاد من ما منتقد موسیقی نداریم به یاد دارم در سال نقدی بر آلبوم من در مجله «فرهنگ و آهنگ» به سردبیری بهرنگ تنکابنی نوشته شده بود که در انتهای آن مطلب نویسنده آرزو کرده بود که ای کاش آهنگسازان ایرانی به سراغ شعر نو بروند. در صورتی که در همان آلبومی که بر روی آن نقد نوشته شده بود بر روی آثاری از شعر نو ازجمله احمدرضا احمدی کار شده بود.

در انتهای این نشست سهراب کاشفی نیز طی اظهاراتی وظایف خبرنگاران را به آنها گوشزد کرد و خواست تا خبرنگاران گزارششان را با سلیقه شخصی‌‌اشان در نیامیزند.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...