«نینوا» حسین علیزاده را با جان و دل اجرا می‌کنیم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴


علی رهبری:

«نینوا» حسین علیزاده را با جان و دل اجرا می‌کنیم

علی رهبری گفت: ما در اجرای افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر قطعه «نینوا» حسین علیزاده را با جان و دل می‌نوازیم و فکر می‌کنم بتوانیم ایشان را خوشحال کنیم.

 

 

 

 

 

A_KH8561راه‌نوا- علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران در خصوص اجرای قطعه «نیوا» اثر حسین علیزاده در جشنواره موسیقی فجر گفت: «من با وجود این که چهل سال از حسین علیزاده دور بودم اما هنوز خاطرات چهل سال پیش را به یاد دارم. ما روزهای قشنگی را با هم در هنرستان تجربه کردیم. همان‌طور که من طی این سالیان در کشورهای مختلف حضور داشتم، حسین علیزاده هم حضوری فعال در کشورهای دیگر داشت. من شخصا از نزدیک ندیمشان اما در جریان کارهایشان بوده‌ام.»

 

وی افزود: «چند هفته پیش مرا به کنسرت آقای علیزاده در برج میلاد دعوت کرده بودند. ایشان وقتی به همراه گروه‌شان روی سن آمدند، دست گلی به همراه داشتند. من تعجب کردم که چطور گروهی که تازه می‌خواهد اجرا کند با یک دسته گل می‌آید. بعد ایشان از سن پایین آمدند تا این دسته گل را به من بدهند. من بسیار تحت تاثیر قرار گرفتیم. نباید فراموش کنید که ما بسیار به هم نزدیک هستیم و من برآمده از موسیقی سنتی هستم.»

 

علی رهبری ادامه داد: «بعد که دیدم ایشان در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمی‌کنند،‌ به فکرم افتاد که اگر من قطعه‌ای از ایشان را در جشنواره اجرا کنم، آیا آقای علیزاده این اجازه را به من می‌دهند یا خیر؟ به هرترتیب ایشان اعلام کرده بودند که در جشنواره شرکت نمی‌کنند. اما تا من این موضوع را مطرح کردم، گفتند که اگر آقای رهبری باشند، مهم نیست و می‌توانیم در جشنواره اجرا کنیم. برای من باعث افتخار است که دوباره با علیزاده کنار هم هستیم. در حال حاضر هم مشغول این فکر هستم که «نینوا» را به همراه ارکستر سمفونیک در شانگهای چین اجرا کنیم.»

 

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره ویژگی‌های «نینوا» نیز گفت: «این قطعه علاوه بر اینکه یک اثر ایرانی است؛ ویژه‌گی‌هایی دارد که منحصر به فرد است و در عین حال نواختن ساز نی با سبک و سیاق ما، مختص موسیقی خودمان است. من مدت‌ها به دنبال یک قطعه «ایرانی» می‌گشتم. ببینید بسیاری از قطعاتی که گفته می‌شود «ایرانی» هستند، چندان هم ویژگی‌های این نوع موسیقی را ندارند. وقتی هم که این قطعات در برابر مخاطبان خارجی اجرا می‌شود،‌ آنها می‌فهمند که همان موسیقی خودشان است که تنها رنگ‌آمیزی متفاوتی دارد. به اعتقاد من از بعد از انقلاب نوازندگی سازهای سنتی بسیار بهتر شده؛ البته که این به حمایت‌های دولتی برنمی‌گردد و هر اتفاقی که افتاده، حاصل زحمت‌های اساتید موسیقی ایران است. ما در اجرای جشنواره قطعه ایشان را با جان و دل می‌نوازیم و فکر می‌کنم بتوایم ایشان را خوشحال کنیم.»

 

وی درباره رپرتوار اجرای افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر گفت: «دالیبور کاروای ویولنیست مطرح در ادامه اجرای افتتاحیه کنسرتو بروخ را ‌می‌نوازد. اما دیگر اتفاق مهم این کنسرت این است که ارکستر سمفونیک تهران «سمفونی فانتاستیک» ساخته هکتور برلیوز را اجرا می‌کند. این از قطعاتی است که هر رهبر و هر ارکستری از اجرای آن می‌ترسد چرا که قطعه بسیار دشواری است و قطعه‌ای است که عظمت دارد. این سمفونی حدود 40 سال پیش در تهران اجرا شد که خود من هم در سالن حضور داشتم. اما 50-60 در صد ارکستر آقای مشکات را نوزاندگان خارجی تشکیل می‌دادند. اما امروز تمام نوازندگان ارکستر ایرانی هستند. ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر، مجموعا 5 اجرا را مدیریت می‌کند که خوشبختانه استقبال زیادی هم از این اجراها شده است.»

 

علی رهبری در پایان گفت: «آخرین کنسرتی که رهبری کردم، به مهرماه برمی‌گردد و بعد از 5 ماه است که خودم مجدا وظیفه رهبری را برعهده دارم. این قولی بود که من به رسانه‌ها و مردم دادم و گفتم که طی سالیان گذشته کسانی که مسولیت ارکستر را برعهده داشته‌اند،‌ارکستر را منحصر به خودشان کرده‌اند. اما من گفتم که ارکستر سمفونیک نباید ارکستر علی رهبری باشد. اگر خود من رهبری کنم نفع مالی برای من دارد؛ چرا که به من بر اساس رهبری هر اجرا دستمزد تعلق می‌گیرد. یعنی من هرچه بیشتر رهبری کنم، بیشتر حقوق می‌گیرم. من به قولی که فروردین ماه داده بودم عمل کردم. آخرین اجرای من با ارکستر هم به اجرای کارمینابورانا در مهر ماه برمی‌گردد که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند»

 

 

 

 

منبع: فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...