قدردانی از اسرای هشت سال جنگ تحمیلی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵


در اجرای ارکستر سمفونیک تهران صورت گرفت

قدردانی از اسرای هشت سال جنگ تحمیلی

در دومین روزِ جشنواره‌ی موسیقی فجر، «شهرداد روحانی» و شاگردانش در تالارِ وحدت روی صحنه رفتند تا اثری از استاد «احمد پژمان» را به همراهِ قطعاتِ دیگر بنوازند و بارِ دیگر یادِ آزادگان سرافراز را گرامی بدارند.

 

 

راه‌نوا- در دومین روزِ جشنواره‌ی موسیقی فجر، «شهرداد روحانی» و شاگردانش در تالارِ وحدت روی صحنه رفتند تا اثری از استاد «احمد پژمان» را به همراهِ قطعاتِ دیگر بنوازند و بارِ دیگر یادِ آزادگان سرافراز را گرامی بدارند، اما «شهرداد» و نوازندگانِ ارکستر سمفونیک در همین ساعت‌ها، یعنی چند ساعتی از ارکسترِ دیشبشان نگذشته، مشغول تمرین برای ارکستر سی‌ام دی ماهشان هستند که قرار است با نوازندگان و یک رهبرِ مهمانِ ایتالیایی روی صحنه بروند.

 

«ارکستر سمفونیک تهران» برای اولین قطعه، «پوئم سمفونی آزادگان» را در پنج بخش به نام‌های نیایش، آغاز نبرد، در بند دشمن، نبرد دلیران و جشن برای آزادگان اجرا کردند. بعد از آن اما «مارش اسلاو» اثر چایکوفسکی، «پاوان» اثر گابریل فوره و همچنین «آوای مردگان» اثر کامیل سن سان به همراه «شبی بر فراز کوه سنگی» اثر مودست موسورسکی نواخته و با استقبالِ مخاطبان همراه شد.   برنامه چنان با استقبالِ مخاطبان روبه‌رو شد که «شهرداد» بارِ دیگر روی صحنه آمد و «رقص مجارستانی» را برای مخاطبان اجرا کرد.

 

خودِ «شهرداد روحانی» از اجرای شب‌گذشته‌اش رضایت دارد. او حالا در تالار رودکی مشغول تمرین با نوازندگانش است تا ارکستر را برای اجرای مشترکشان با ارکستر سمفونیک ایتالیا آماده کند؛ اما در همین فاصله از این روزهای ارکسترش می‌گوید: «قسمت اول برنامه‌ای که ما دیشب اجرا کردیم، اولین اجرای عمومی از اثرِ هنرمندِ بزرگ «احمد پژمان» بود. ایشان این قطعه را برای یادبود و قدردانی از اسرای هشت سال جنگ تحمیلی نوشته‌اند و ارکستر سمفونیک و گروه کر دیشب آن را با افتخار اجرا کرد. من مطمئن هستم اجراهای متعددی از این اثر خواهیم داشت و امیدوارم علاوه بر تهران، در شهرهای مختلف هم آن را روی صحنه ببریم. قسمت دوم اما رپرتوارِ متفاوتی بود و من تلاش کرده بودم تا آثاری اجرا شوند که حال و هوایشان  با اثرِ استاد «پژمان» هماهنگ باشد. »

 

اما آیا به عنوانِ یک رهبر از اجرای شب گذشته رضایت دارید؟ جوابِ «شهرداد روحانی» با قطعیت، «بسیار زیاد» است و البته توضیح می‌دهد:‌ »ما به خاطر تراکم برنامه‌های ارکستر سمفونیک در این ماه‌ها، فرصتِ چندانی برای تمرین نداشتیم، برای همین برنامه‌ای که شب گذشته در جشنواره به اجرا درآوردیم، تنها یکی – دو جلسه تمرین کردیم؛ اما نوازنده‌ها به اندازه‌ای با تمرکز و علاقه این برنامه را اجرا کردند که به همه‌اشان افتخار می‌کنم. همین‌هاست که باعث می‌شود به آینده‌ی ارکستر سمفونیک تهران بسیار خوش‌بین باشم.»

 

او می‌گوید حالا درارکسترش یک جو حرفه‌ای حکم‌فرماست و به همین خاطر تمامِ کارها با دقت پیش می‌رود: «یکی از مسایلی که باعثِ امیدواری بسیاری برای من است، این موضوع است که بلیتِ تمام برنامه‌ها از یکی دو هفته قبل از برگزاری کنسرت، تمام می‌شود. این بدون شک برای من و اعضای ارکستر نقطه‌ی امیدواری بسیاری است؛ چون نشان می‌دهد که مخاطبان از کیفیت ارکستر رضایت دارند و از آن طرف ارکستر روز به‌روز بهتر و منسجم‌تر عمل می‌کند.»

 

 

 

 

منبع: موسیقی ما

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...