آخرین تمرین‌ها برای آغازی دوباره
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳


ارکستر سمفونیک تهران سمفونی شماره ۹ بتهوون را می‌نوازد

آخرین تمرین‌ها برای آغازی دوباره

رهبری به نوازندگان می‌گوید: «مردمِ امروز با مردمِ دهه‌های قبل بسیار متفاوتند، آنان با کمترین هزینه بهترین وسایل ضبط را در خانه‌هایشان دارند. کسانی که به کنسرت ما می‌آیند به خوبی اجرای ما را با آنچه در آلبوم‌ها موجود است مقایسه می‌کنند و ضعف‌های ما را متوجه می‌شوند.»

 

 

 

 

1426327956124_Amir Pourmand-17راه‌نوا- ارکستر سمفونیک تهران چند روزی است که تمرین‌های خود را با رهبری علی رهبری پی‌گرفته است. آنان آخرین جلسه تمرین خود را صبح امروز شنبه 23 اسفند 1393 در تالار وحدت برگزار کردند. قرار است ارکستر در 25 اسفند 1393 اجرای خود را در تالار وحدت به روی صحنه ببرند تا به تعطیلی دوساله ارکستر پایان دهند.

 

ورود به تالار وحدت برای دیدن تمرین ارکستر سمفونیک تهران همراه می‌شود با شنیدن توصیه‌های علی رهبری به نوازندگان ارکستر؛ رهبری به نوازندگان می‌گوید: «مردمِ امروز با مردمِ دهه‌های قبل بسیار متفاوتند، آنان با کمترین هزینه بهترین وسایل ضبط را در خانه‌هایشان دارند. کسانی که به کنسرت ما می‌آیند به خوبی اجرای ما را با آنچه در آلبوم‌ها موجود است مقایسه می‌کنند و ضعف‌های ما را متوجه می‌شوند. پس در اجرای نکته‌های ریزی مانند ویبراسیون‌ها بسیار دقت کنید».
 
رهبری در لابه لای تمرین بخشِ دومِ سمفونی 9 بتهوون، با بیان خاطره‌هایی کوتاه نکاتی ریز را به نوازندگان گوشزد می‌کرد.
 
رهبری به نوازندگان تاکید می‌کند که: «شاید من بیمار شدم و نتوانستم با شما به روی صحنه بیایم، یا اینکه ارکستر را کس دیگری رهبری کند، اما شما باید قطعه را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید».
 
در میان نوازندگان ارکستر چهره‌هایی دیده می‌شوند که هر کدامشان می‌توانند برای یک ارکستر اعتباری خاص به همراه داشته باشند؛ کسانی مانند ارسلان کامکار، بردیا کیارس، پدرام فریوسفی و میلاد عمرانلو کسانی بودند که به عنوان نوازنده در ارکستر سمفونیک تهران حضور داشتند. حضور این نوازندگان در ارکستر تنها به دلیل آمدن علی رهبری به ایران و حضورش به عنوان مدیر هنری ارکستر بود.
 
رهبری در بخشی از تمرین خطاب به نوازندگان ارکستر گفت: «10 سال پیش سمفونی 9 بتهوون را با همین ارکستر در تالار وحدت به روی صحنه بردیم. کنسرت مایس‌تر شما (منظور ارسلان کامکار بود) تمام نکاتی که 10 سال پیش گوشزد کرده‌ام را به خاطر دارد و تمام آن ریزه کاری‌ها را اجرا می‌کند. تسلط کامکار به اجرای این سمفونی ما را بسیار جلو می‌اندازد. من با برخی از ارکستر‌ها کار کرده‌ام که لازم بوده ارکستر مایسترشان را درست کنم و این یک فاجعه است. اما ارکستر مایس‌تر شما یک نوازنده حرفه‌ای است». 
 
تمرین ادامه می‌یابد و رهبری تمام ریزه کاری‌ها را گوشزد می‌کند. هر بار یکی از گروه‌های نوازندگان را خطاب قرار می‌دهد و چند دقیقه‌ای به آنان اختصاص می‌هد تا ایراد‌ها را برطرف کند.
 
رهبری پس از تاکید فراوان بر روی برخی از نکات ریزِ اجرا، رو به نوازندگان کرد و گفت: «روزی کسی به من می‌گفت که آقای رهبری می‌شه ریزه کاری‌ها را کمتر تذکر بدید؟ من هم در پاسخش به خاطره‌ای اشاره کردم. پدرم می‌گفت: ماشین‌های اروپایی را وقتی در ایران تعمیر می‌کنند، برای سرهم کردنش چند پیچ اضافه می‌آورند، امیدوارم در هر کاری که وارد شدی هرگز پیچی اضافه نیاوری، چرا که همین پیچ‌ها کار را درست می‌کند».
 
زمان آنتراکت فرا می‌رسد و همه برای استراحت می‌روند تا خود را برای تمرین در ساعت 13 و با حضور گروه کُر آماده کنند. علی رهبری هم که خیس عرق شده از بس که بالا و پایین پریده، برای استراحتی کوتاه می‌رود.
 
علی رهبری نوید اجرایی موفق در روز دوشنبه 25 اسفند 1393 را می‌دهد.
 
 
 
منبع: خبرگزاری تسنیم
 
 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...