چکناواریان: می‌خواهم آزاد باشم و در همین آزادی، خلق کنم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴


در نشست خبری دومین شب آهنگسازان ایرانی

چکناواریان: می‌خواهم آزاد باشم و در همین آزادی، خلق کنم


لوریس چکناواریان در ادامه این نشست گفت: 40 سال پیش در دانشگاهی در آمریکا استاد بودم یک روز رفتم و استعفا دادم وقتی مدیر دانشگاه دلیل این کار را از من پرسید گفتم می‌خواهم آزاد باشم و هم اکنون 40 سال است که این آزادی را انتخاب کردم و گاهی آهنگسازی و یا گاهی رهبری می‌کنم.

 

 

 

 

 

Loris-Tjeknavorian5راه‌نوا- نشست خبری دومین شب آهنگسازان ایرانی که به اجرا آثاریی از لوریس چکناواریان اختصاص خواهد داشت، صبح روز گذشته با حضور سهراب کاشف رهبر ارکستر البرز، محمدحسن تفرشی تهیه‌کننده این کنسرت و لوریس چکناوریان در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

 

محمدحسین تفرشی در ابتدای این نشست ضمن انتقاد به کنسل شدن برخی برنامه‌ها و تغییرات ایجاد شده در مدیریت موسیقی کشور، گفت: متاسفانه امروز با کنسل شدن برنامه‌ها تغییر مدیریت‌ها و مشکلات ساختاری تقابلی بین نهادها و واحدهای موسیقی که به شکل خصوصی و یا دولتی فعالیت می‌کنند ایجاد شده است در پی این آشفتگی‌ها سازمان‌های موازی مثل اداره اماکن در روند اخذ مجوزها مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

 

وی افزود: به عنوان نمونه ما دو هفته است که درخواستمان را به دفتر موسیقی داده‌ایم اما نامه ما هنوز از اماکن نیامده است دلیل این تأخیر جابه‌جایی مدیر در دفتر موسیقی ایام تعطیلات و البته روند اضافه شده به سیکل اماکن که همان پروسه استعلام هنرمندان است هم در این تأخیر دخیل بوده است.

 

تفرشی ادامه داد:‌ما برای گروه 80 نفره باید هم شناسنامه و کارت ملی را به اداره اماکن ارائه می‌دادیم تا این افراد استعلام شوند در حالیکه این نوازندگان با ارکسترهای مختلف چه دولتی و چه خصوصی بارها به روی صحنه رفتند و نیازی به استعلام مجدد نیست امیدوارم نیروی انتظامی تدبیری در این خصوص بیندیشد.

 

در ادامه این نشست لوریس چکناواریان ضمن اشاره به دومین شب آهنگسازان ایرانی گفت:‌هر آهنگسازی دوست دارد تا مردم اثرش را بشنوند هر چه که من تا به امروز نوشته‌ام تحت تاثیر مردم بوده است و خیلی خوشحالم در شهر تهرانی که در آن بزرگ شده‌ام این کنسرت برگزار می‌شود و آثارم به اجرا در می‌آید.

 

سهراب کاشف نیز گفت: باعث افتخارم است که آثار چکناوریان را اجرا می‌کنم از کودکی آثار ایشان را گوش می‌دادم و از اینکه قرار است تفسیر شخصی خودم را از آثار چکناوریان ارائه دهم بسیار هیجان دارم.

 

محمدحسین تفرشی در خصوص نوازندگان ارکستر البرز گفت: اساسا اعتقاد دارم دست هیچ هنرمندی را نمی‌توان بست سابقه فعالیت ارکستر ما به زمانی که ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی تعطیل بود برمی‌گردد ما در این ایام تعطیلی ارکسترها کارمان را ادامه دادیم و ارکسترهایی چون مهرنوازان و ارکستر خلیج فارس را برگزار کردیم ما همیشه کار ارکسترال انجام دادیم و همیشه میزبان مدیران بوده‌ایم. باید به برخی مدیران یادآور شود که ما چه برنامه‌هایی را در طی تعطیلی برنامه‌های ارکسترها برگزار کردیم.

 

تفرشی ادامه داد: باید باعث افتخار مدیران باشد که این نوازندگان با ما همراهی می‌کنند محدود کردن حضور نوازندگان در ارکسترهای خاص شاید باعث به تعطیلی کشیده شدن ارکسترهای خصوصی بیانجامد در زمان مدیریت دکتر ارجمند ما در زمینه گرفتن ساز بسیار کارمان آسان بود اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و ما با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه مواجه شدیم حتی با پیغام‌هایی غیر مستقیم از بنیاد رودکی به ما اعلام کردند که مبلغی را در اختیار ما بگذارید تا ما سازها را فراهم کنیم.

 

این تهیه‌کننده موسیقی تصریح کرد: نیت ما انجام یک کار هنری فاخر است کاش دوستان و مدیرانی که به کنسرت‌های پیشین ما آمدند از ما حمایت می‌کردند و ای کاش که بخش خصوصی تشویق می‌شد.

 

سهراب کاشف در ادامه این نشست در خصوص برنامه اجرای این کنسرت، گفت: کل برنامه متشکل از قطعات آقای چکناواریان خواهد بود که طی آن بخش‌هایی از عاشقانه‌های ایشان، سوئیت پرویز و پریسا، سوئیت رستم و سهراب، سوئیت آرارات و بخش‌هایی از اثر کوروش کبیر اجرا می‌شود.

 

لوریس چکناواریان در ادامه این نشست گفت: 40 سال پیش در دانشگاهی در آمریکا استاد بودم یک روز رفتم و استعفا  دادم وقتی مدیر دانشگاه دلیل این کار را از من پرسید گفتم می‌خواهم آزاد باشم و هم اکنون 40 سال است که این آزادی را انتخاب کردم و گاهی آهنگسازی و یا گاهی رهبری می‌کنم. در طی این مدتی که فعالیتم کمرنگ بوده مشغول انتقال 18 هزار صفحه پارتیتور که ساخته بودم به کامپیوتر بودم چرا که برای من آهنگسازی مهم‌تر است و من طی مدتی که رهبری می‌کنم حتی یک نطق هم ننوشتم.

 

وی افزود: من در این مدتی که رهبری نکردم خودم را زندانی کردم تا آهنگ بنویسم آخرین کاری هم که نوشتم اثری به عنوان مکاشفات یوحنا است. سمفونی کوروش کبیر، عاشورا و تختی نیز را طی این مدت انجام دادم.

 

چکناواریان در خصوص سوئیت سمفونی تختی نیز گفت:‌ من از دوران کودکی به تختی ارادت داشتم نه به خاطر ورزشکار بودن و قهرمان بودنش بلکه به خاطر انسان بودن او من همیشه تحت تاثیرش بودم وقتی من این سمفونی را نوشتم خدمت همسر ایشان شهلا خانوم رفتم و متاسفانه پس از یک ماه که از این دیدار می‌گذشت ایشان فوت کردند من تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتم و یک بخشی را به سمفونی تختی تحت عنوان سوگ شهلا اضافه کردم.

 

این رهبر ارکستر ادامه داد: در خصوص صحنه مرگ صادق هدایت هم کار کردم و اثری را نوشتم در این زمینه و نحوه خودکشی دقیق او چیز مستندی در دست نیست و معلوم نیست که واقعا چه اتفاقی افتاده است من بر اساس تخیل خودم یک اپرا درباره این واقعه نوشتم.

 

این آهنگساز بیان کرد: من نمی‌خواهم آهنگساز امروز باشم من می‌خواهم آهنگساز فردا باشم و نمی‌خواهم که کارهایی که نوشتم یکبار مصرف باشد و همیشه خواسته‌ام آثارم ماندگار باشد من 6 اپرا نوشتم که پرویز و پریسا که در این کنسرت به اجرا درمی‌آید یکی از اینها است امیدوارم در کشور ما دوباره شاهد اجرای اپرا باشیم.

 

وی در خصوص فعالیت ارکستر البرز و ارکستر سمفونیک گفت: دلم می‌خواهد موزیسین آزاد باشد و خودش حق انتخاب داشته باشد که چطور فعالیت کند. شما با هیچ قدرتی نمی‌توانید هنرمند را بخرید و او را صاحب شوید من امیدوارم سوء تفاهم‌ها برطرف شود چرا که معتقدم موزیسین‌ها با حضور در گروه‌های مختلف به تجربه‌اشان افزوده خواهد شد.

 

چکناواریان در خصوص نوازندگان ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی نیز گفت: من معتقدم آن کس که در ارکستر سمفونیک نوازندگی می‌کند نباید در ارکستر ملی ساز بزند و بالعکس، من اجرای آقای فخرالدینی را دیدم و به نظرم کنسرت خوبی بود و در نهایت امیدوارم بین ارکستر‌ها همکاری و همیاری بیشتری باشد.

 

چکناواریان در پایان این نشست ضمن اشاره به نبود اسپانسرهای موسیقی در ایران با لحنی طنز آلود گفت: امیدوارم با این توافق 1+5 همه پولدار بشوند و اسپانسرها وارد موسیقی شوند و از اینگونه آثار حمایت کنند.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...