«محمود عبدالعزیز»؛ خواننده مردمی سودان
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵


اسطوره و الگوی بسیاری از جوانان سودانی

«محمود عبدالعزیز»؛ خواننده مردمی سودان

محمود اسطوره و الگوی بسیاری از جوانان سودانی است که تاثیری چشمگیر و غیرقابل انکاری را بر حوزه موسیقی در این کشور از خود به جا گذاشته است. برخی معتقدند زندگی این خواننده سودانی آن چنان پربار است که می‌بایست از منظر تک‌تک ابعاد مختلف هنری، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد.

 

 

 

 

۳۶۲۵۱۴۲۵راه‌نوا- محمود عبدالعزیز خواننده سودانی در ۱۶ اکتبر  ۱۹۶۷ میلادی متولد شد و مسیر هنری خود را از همان دوران کودکی آغاز کرد. توان هنری او باعث شد وی از سوی رئیس جمهور اسبق سودان جعفر نمیری مورد تحسین واقع شود و در سال ۱۹۷۵ م مدالی را از این شخصیت دریافت کند.

 

اما فعالیت‌های رسمی هنری محمود عبدالعزیز در سال ۱۹۸۷ و پس از پیوستن وی به مرکز دریایی جوانان در این کشور آغاز شد و این شروع هنری ۲۵ سال به طول انجامید. محمود در طی سال‌های فعالیت هنری‌اش آثار و آلبوم‌های متعددی را منتشر کرد که مشهورترین آن‌ها آلبوم «چشم‌روشنی» و «ترس درد» نام دارد.

 

محمود اسطوره و الگوی بسیاری از جوانان سودانی است که تاثیری چشمگیر و غیرقابل انکاری را بر حوزه موسیقی در این کشور از خود به جا گذاشته است. برخی معتقدند زندگی این خواننده سودانی آن چنان پربار است که می‌بایست از منظر تک‌تک ابعاد مختلف هنری، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین گذر وی از دوره سرکشی و عصیان به سوی تصوف و از مرحله ترانه‌سرایی صرف به سوی مدح و هنرنمایی در نمایش‌نامه‌های مختلف، حس انسانی حساس و روحیه ویژه او نیز موضوعات مهمی هستند که شخصیت این هنرمند فقید سودانی را بیش از پیش ارزشمند می‌کند.

 

عبدالعزیز روحی پردغدغه داشت که وی را به سوی آفرینش و خلاقیت بیشتر در زمینه هنر سوق می‌داد. یکی از بارزترین ویژگی‌های محمود تواضع بسیار زیاد و حیای وی بود. او علی‌رغم شهرت و محبوبیت فراوانی که در میان شهروندان سودان داشت، هرگز تحت تاثیر شهرت خود قرار نگرفت. از سوی دیگر کمک‌های او به نیازمندان و کودکان بی‌سرپرست و یتیم از او چهره‌ای انسانی و والا ساخته بود. درآمد او از برگزاری مراسم‌های مختلف هنری که همواره با حضور هزاران نفر از دوستداران به او و حرفه وی همراه می‌شد، برای کمک به نیازمندان و بیماران صرف می‌شد. محبوبیت وی در میان مردم سودان به حدی بود که به وی لقب برترین خواننده جوانان اطلاق می‌شد.

 

محمود در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۳ م در سن ۴۵ سالگی بر اثر بیماری درگذشت. مراسم تشیع وی با حضور بی‌نظیری از سوی مردم همراه شد.

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...