موسیقی خیابانی مردم سوریه و بیان مسایل سیاسی – اجتماعی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵


موسیقی خیابانی مردم سوریه و بیان مسایل سیاسی – اجتماعی

موسیقی خیابانی، نوع جدیدی از موسیقی است که به لحاظ پرداختن به مسایل مختلف جامعه این روزها هر چه بیشتر در میان مردم سوریه جا باز می‌کند.

 

 

 

 

fc2a4b65-e411-4e70-9ce6-ce59f3e78ba3راه‌نوا- موسیقی خیابانی، نوع جدیدی از موسیقی است که به لحاظ پرداختن به مسایل مختلف جامعه این روزها هر چه بیشتر در میان مردم سوریه جا باز می‌کند.

 

موسیقی و هنر خیابانی از همان ابتدا در سوریه به مسایلی پرداخت که برای مردم این کشور ملموس بود. همچنین مسایلی چون فقر، جوانان، مسئله کار و موضوعات مرتبط با سیاست و اجتماع دیگر مواردی هستند که در این نوع شعر و موسیقی حضور دارند.

 

عنوان هنر و موسیقی خیابانی به دلیل بی‌اهمیت جلوه دادن این هنر نیست. بلکه این نام به دلیل نزدیک بودن آثار تولید شده به مردم و به زندگی آن‌ها بر آن اطلاق شده است. احمد حماده یکی از اعضای گروه موسیقی ساده در این خصوص می‌گوید: خیابان برای ما به معنای سادگی در شیوه و بیان است. شیوه‌ای آسان که با آن مسایل جامعه، عادات، آیین‌ها و جزییات آن را بیان می‌کنیم.

 

وی در ادامه گفته‌هایش به سادگی به کار رفته در این نوع موسیقی نیز اشاره می‌کند و در این زمینه می‌گوید: این نوع موسیقی به مردم نزدیک است. مردم آن را درک می‌کنند و درباره‌اش با هم سخن می‌گویند. وزن و موسیقی این ترانه‌ها نیز از سوی دیگر در حفظ آن‌ها و رواجشان بین مردم کمک می‌کند. در واقع می‌توان گفت که سادگی و وزن موسیقایی این آثار باعث انتشار آن شده است.

 

حماده گفته‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: هنر خیابانی هنری است در جستجوی کمال و اصلاح جامعه. هدف ما صرفا خوانندگی و شاد کردن مردم نیست. برای ما مهم این است که اندیشه‌ای در آثارمان وجود داشته باشد.

 

این نوع هنر پس از آغاز درگیری‌های مختلف در کشور سوریه نیز کوشیده است بحرانی را که سوریه پشت سر می‌گذارد، در ترانه‌هایش انعکاس بدهد. استفاده از شبکه‌های مجازی مختلف نیز در حضور جهانی این آثار بسیار مفید بوده است.  

 

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...