«رنا ریم» برترین چهره فرهنگی فلسطین معرفی شد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵


به دلیل مبارزه با رژیم اسرائیل

«رنا ریم» برترین چهره فرهنگی فلسطین معرفی شد

صدای من تنها اسلحه من علیه اشغال و تروریست بوده است. این روزها نمی‌توانم چیزی بخوانم، اما هنوز هم مطالب بسیاری برای تقدیم کردن به مردم خودم و خدمت به فرهنگ فلسطین دارم.

 

 

 

 

۴۴۱راه‌نوا- علی‌رغم بیماری رنا ریم که وی را چند ماه از کار هنری دور کرد، اما او همواره با کمک تنها سلاح خود یعنی صدایش به شکل مستمر کوشیده است تا با تروریست مبارزه کرده و از مقاومت مردم فلسطین حمایت کند. در همین راستا وزارت فرهنگ فلسطین ریم بنا را به عنوان شخصیت برتر فرهنگی فلسطین اشغالی در سال ۲۰۱۶ م معرفی کرده است تا از تلاش‌های او در مسیر طولانی هنری‌اش برای فلسطین و کودکان تشکر و قدردانی کرده باشد.

 

وزیر فرهنگ فلسطین ایهاب بسیسو با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ برای مردم و مقاومت فلسطین گفت: فرهنگ مردم فلسطین همواره یکی از راه‌های ایستادگی و اثبات هویت و حق این مردم بوده است. وی همچنین در خصوص انتخاب این هنرمند فلسطینی به عنوان چهره برتر فرهنگی سال ۲۰۱۶ م نیز افزود: وقتی داشتیم به انتخاب شخصیت فرهنگی امسال می‌اندیشیدیم، نام این هنرمند فلسطینی بدون هیچ شکی به ذهنمان خطور کرد و طبیعتا وی را به دلیل ایستادگی، دشمنی با رژیم صهیونیستی، تلاش در این راه و آرزو و امیدی که به مردم داده است، انتخاب کردیم.

 

وی در ادامه گفته‌هایش افزود: ریم بنا همه آن چیزی را که ما می‌خواهیم درباره فلسطین و مبارزه‌های آن و درباره زن فلسطینی بگوییم، در خود دارد.

 

ریم بنا که در مراسم اعطای جایزه به عنوان شخصیت برتر فرهنگی فلسطین به دلیل مشکلی در تارهای صوتی‌اش دچار بیماری بود، گفت: صدای من تنها اسلحه من علیه اشغال و تروریست بوده است. این روزها نمی‌توانم چیزی بخوانم، اما هنوز هم مطالب بسیاری برای تقدیم کردن به مردم خودم و خدمت به فرهنگ فلسطین دارم. او این انتخاب و این گرامی‌داشت را گرامی‌داشت تاریخ فلسطین، جان‌های شهدا، همه اسیران و آوارگانی دانست که در انتظار بازگشت به سر می‌برند.

 

این خواننده فلسطینی سرشناس همچنین معتقد است که انتخاب وی به عنوان یک شخصیت فرهنگی از معنای معنوی خود عبور می‌کند و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند که می‌توان براساس آن فرهنگ فلسطین را شکوفا کرده و پل‌های ارتباطی را در این سرزمین به سوی فرهنگ‌های متفاوت این مردم نیز گسترد.

 

رنا ریم خواننده و آهنگ‌ساز زن فلسطینی، ۶ دسامبر ۱۹۶۶ میلادی در شهر ناصره متولد شد. مادر وی زهیره صباغ شاعر بود. او نیز موسیقی و خوانندگی را در کانون عالی موسیقی موسکو آموخت و در سال ۱۹۹۱ م پس از ۶ سال تحصیلات دانشگاهی به پایان برد. او در سال‌های تحصیلش در روسیه خوانندگی مدرن و رهبری مجموعه‌های موسیقی را آموخت. از وی آلبوم‌های موسیقی متعددی منتشر شده است که بیشتر آن‌ها با حال و هوای مقاومت و میهن‌پرستی دارد و برخی از آن‌ها نیز ترانه‌هایی برای کودکان است. وی همچنین در مراسم‌ها و فعالیت‌های متعددی که برای حقوق بشر برپا شده، حضور داشته است. موسیقی فلسطینی و آمیختگی آن با فرهنگ موسیقیایی مدرن از ویژگی‌های آثار وی بشمار می‌رود.

 

شعرهای رنا ریم برگرفته از احساسات ملت فلسطین و تاریخ و فرهنگ این سرزمین است. موسیقی آثارش نیز همواره شیوه‌ای متفاوت در به کارگیری از نت‌های موسیقی بوده است. درهم‌آمیختگی شعر و موسیقی آثار وی از مرزهای فلسطین نیز درمی‌گذرد تا به گوش همه مردم جهان برسد. آثار وی دردها، دغدغه‌ها و مسائل مختلف ملت فلسطین چون شادی، اندوه و امیدها و آرزوهای آن را بیان می‌کند. یکی از بارزترین ویژگی‌های ترانه‌هایی که آثار ریم را از دیگر هنرمندان متمایز می‌کند، تهالیل فرهنگی فلسطینی است که همواره در کارهای وی به گوش می‌رسد و آلبوم‌های او را از دیگران متفاوت کرده است.

 

ریم رنا در گفتگویی با سایت سیدتی در پاسخ به این پرسش که چرا مانند بسیاری دیگر از هنرمندان جلای وطن نمی‌کند و برای زندگی به کشوری آرام مهاجرت نمی‌کند، گفت: هرگز از شهر ناصره خارج نخواهم شد. من این جا به دنیا آمدم و بزرگ شدم. دوست دارم در جایی که از آن آمده‌ام بمانم. رابطه بسیار قوی با فلسطین دارم. الهامات اول و آخر ترانه‌های من از این جا می‌آید. احساس می‌کنم اگر از فلسطین خارج شوم، تمامی اندیشه، موسیقی و احساساتم از بین خواهد رفت. این جا، مرا به جلو و به مبارزه فرا می‌خواند. درست نیست که برای مسئله‌ای که به سرزمینم مربوط می‌شود در بیرون از این خاک مبارزه کنم. البته من خوانندگانی را که برای این سرزمین اما خارج از آن شعر می‌خوانند را مورد نقد قرار نمی‌دهم. هر فردی شرایط خاص خود را دارد. اما من شخصا هرگز به سفر فکر نمی‌کنم.

 

او همچنین در این گفتگو دلیل پوشیدن و به همراه داشتن همیشگی چفیه فلسطین را هویت و رمز همیشگی مسئله فلسطین دانست.

 

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...