موسیقی موریتانیایی؛ پیوندی میان همه گروه‌های این سرزمین
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵


نگاهی به موسیقی موریتانیا

موسیقی موریتانیایی؛ پیوندی میان همه گروه‌های این سرزمین

موسیقی موریتانیا، هنر پرباری است که از چشمه‌های فرهنگی متعددی سیراب شده است و به همین دلیل نیز ابزارهای به کار رفته در این هنر، ترانه‌ها و ضرباهنگ‌های آن آمیخته‌ای است از موسیقی آفریقای مسلمان که جای پای فرهنگ مسلمان مشرق عربی، تمدن تاریخی سرزمین اندلس، حضور دولت مرابطین که در نیمه اول قرن پنجم میلادی شکل گرفت و توانسته نژادهای مختلف را در خود جای دهد.

 

arton203راه‌نوا- موسیقی ساحل‌نشینان و موسیقی صحرا عنوانی است که بر موسیقی موریتانیا اطلاق می‌شود. هنری که متاسفانه هنوز پس از گذشت سال‌های متمادی به شکل دقیق و درستی در کتاب‌های تاریخ هنر این کشور مدون نشده است. تا آن جا که می‌توان گفت تنها مطلب نوشته‌شده در این خصوص گفته‌های شفاهی است که از پیشینیان به جا مانده است.

 

اما علی‌رغم این کمبود منابع باید گفت که موسیقی موریتانیا، هنر پرباری است که از چشمه‌های فرهنگی متعددی سیراب شده است و به همین دلیل نیز ابزارهای به کار رفته در این هنر، ترانه‌ها و ضرباهنگ‌های آن آمیخته‌ای است از موسیقی آفریقای مسلمان که جای پای فرهنگ مسلمان مشرق عربی، تمدن تاریخی سرزمین اندلس، حضور دولت مرابطین که در نیمه اول قرن پنجم میلادی شکل گرفت و توانست نژادهای مختلف را در خود جای بدهد و همچنین رد پای مهاجرت‌هایی که در پایان قرن شانزدهم میلادی در این سرزمین آفریقایی روی داده را همگی در یک جا مشاهده کرد.

 

همچنین باید گفت که موسیقی در سرزمین موریتانیا از تنوع بسیاری برخوردار است. زیرا در این کشور گونه‌های متفاوت اجتماعی و قومی در کنار هم زندگی می‌کنند. به همین دلیل برای شناخت هر چه بهتر موسیقی این دیار می‌بایست با نژادهای چهارگانه آن آشنا شد. بیظان، تکرور، سراغله و وولف نام این چهار نژاد می‌باشد و از آن جا که هر کدام از این نژادها و اقوام، موسیقی مختص به خود را دارد، موسیقی رسمی و ملی موریتانیا به عنوان آمیخته‌ای از این چهار نوع موسیقی بسیار پربار شده است.

 

حرفه و طبقه اجتماعی نیز یکی از موارد حایز اهمیت در موسیقی این دیار بشمار می‌رود. به عنوان مثال در موریتانیا شعرها و ترانه‌هایی که کشاورزان، چوپان‌ها، صیادها و همچنین افرادی که به شغل‌های سنتی مشغول بودند، هر کدام دارای نوعی شعر و ترانه مخصوص به خود هستند. همچنین باید گفت که علی‌رغم اتحاد اعتقادی که در میان شهروندان موریتانیایی و پیوندی که میان همه انواع نژادهای آن در طی قرون و اعصار به وجود آمده است، اما با این حال ابزارآلات موسیقی هر کدام از این گروه‌ها از هم متفاوت است و هر کدام از این گروه‌های نژادی برای خود گروه موسیقی حرفه‌ای دارد که با نام‌های بومی این سرزمین شناخته می‌شود. در این سرزمین آفریقایی نوعی موسیقی ملی و مردمی نیز وجود دارد که در شادی‌های دینی، مناسبت‌های اجتماعی و ترانه‌هایی که صاحبان حرفه‌ها و مشاغل مختلف به کار می‌برند، بروز می‌کند.

 

در نتیجه بررسی این تفاوت‌های موسیقایی موجود در میان اقوام موریتانیا و نگاه به موسیقی رسمی این کشور می‌توان دریافت که موسیقی رسمی موریتانیا توانسته میان گروه‌ها و نژادهای مختلف، نوعی اتحاد هنری به وجود بیاورد و همگان را در زیر چتر خود قرار دهد.

 

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...