«موسیقی نیرومندترین سلاح جهان است»
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵


رامی عصام؛ خواننده انقلاب مصر

«موسیقی نیرومندترین سلاح جهان است»

رامی عصام در سال 2009 م گروهی را با نام «مشاکل» (مشکلات) راه‌اندازی کرد. این گروه همان طور که از نام آن مشخص است، به مشکلات ساده و روزمره شهروندان مصری در زیر تسلط رژیم مبارک رئیس جمهور وقت این کشور می‌پرداخت.

 

 

 

 

۴۱۳۴۲راه‌نوا-  رامی عصام به دلیل شرکت در انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ م در مصر علیه نظام رئیس جمهور اسبق این کشور محمد حسنی مبارک به خواننده انقلاب شهرت پیدا کرد. وی که در زمان انقلاب کشورش به سال ۲۰۱۱ م بیست و سه سال سن داشت، در سال ۱۹۸۷ م در شهر المنصوره در استان دقعلیه متولد شد و پس از اتمام دوره مدرسه، تحصیلات خود را در رشته مهندسی ادامه تحصیل داد.

 

هنگامی که ۱۷ ساله بود آموختن گیتار را آموخت. در سال ۲۰۰۸ م با شاعری به نام امجد القهوجی آشنا شد که این آشنایی منجر به مهم‌ترین همکاری کاری میان این دو گردید. رامی عصام خود در این زمینه می‌گوید: «امجد به من بسیار کمک کرد. زیرا او تاکنون ترانه‌های سیاسی و انقلابی بسیاری را سروده است». پس از آشنایی این دو هنرمند سال‌ها همکاری خود را ادامه دادند تا آن جا که با نگاه به آثار منتشر شده از رامی عصام می‌توان گفت نزدیک به ۷۵% از آثاری که تا کنون توسط این خواننده مصری اجرا شده است، توسط امجد القهوجی نوشته شده است.

 

رامی عصام در سال ۲۰۰۹ م گروهی را با نام «مشاکل» (مشکلات) راه‌اندازی کرد. این گروه همان طور که از نام آن مشخص است، به مشکلات ساده و روزمره شهروندان مصری در زیر تسلط رژیم مبارک رئیس جمهور وقت این کشور می‌پرداخت.

 

در سال ۲۰۱۱ م هنگامی که انقلاب مصر علیه حسنی مبارک دیکتاتور مصری شعله‌ور شده بود، رامی عصام نیز در کنار دیگر هم‌وطنان خود در میدان مشهور التحریر این کشور حضور پیدا می‌کرد  و با خوانندن شعرها و ترانه‌های انقلابی از یک سو رویدادهای مهم این واقعه تاریخی را در آثارش برای آیندگان جاودان می‌کرد و از سوی دیگر می‌کوشید با بلند کردن صدای اعتراض خود و هم‌وطنانش به رژیم ۳۰ ساله مبارک پایان بدهد. در آن دوره مهم از تاریخ مصر رامی عصام در کنار دیگر انقلابیون و مبارزان علیه رژیم مبارک در میدان التحریر چادر زده بود و در همان جا نیز برای مبارزان شعار و ترانه‌های انقلابی می‌سرود. او ترانه‌سرای شعر معروف «برو!» است که در اعتراضات مردمی مصر مبدل به شعری بسیار مشهور شد تا آن جا که برخی مطبوعات اروپایی این شعر را یکی از تاثیرگذارترین شعرهای تاریخ برشمرد.

 

در همان دوره انقلاب مصر رامی عصام به دلیل نقشی که در زنده نگه داشتن انقلاب کشورش برعهده داشت، دستگیر و به شدت مورد شکنجه واقع شد. وی در زمان بازداشت با چوب‌دستی، آهن و دستگاه شوک الکتریکی مورد آزار جسمی قرار گرفت. اما پس از این بازداشت کوتاه مدت رامی عصام بار دیگر به چادرهای معترضان در میدان التحریر رفت. پس از آن ارتش مصر به میدان التحریر حمله کرد. چادرهای معترضان را ویران کرد و بیش از ۱۰۰ نفر من جمله رامی عصام را بازداشت نمود. اما این بازداشت‌ها فقط خشم و نفرت این خواننده انقلابی را نسبت به اعمال دیکتاتورانه دولتش بیشتر کرد و باعث شد تا قریحه شاعری او شکوفاتر شده و شعرهای بیشتری برای انقلاب مصر بسراید و این شعرها را در کشورهای مختلف دنیا اجرا کند. او برای این منظور به انگلستان، جنوب آفریقا، سودان و آلمان سفر کرد و از همان جا نیز به شاعر انقلاب شهرت پیدا کرد.

 

۱۲۲۰۱۴۱۳۹۴۳۲۶

 

رامی عصام نخستین آلبوم خود را با نام «انتشارات» در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۲ م منتشر کرد. این آلبوم در واقع مجموعه شعرها و سروده‌هایی بود که وی آن‌ها را در میدان التحریر برای مبارزان و معترضان دولت وقت مصر نوشته بود. ای انقلاب بخند، مرا بزن!، ای روزگار شاهد باشد! روزگار مبارک، شهید، چای انقلاب، وجدان ملت و روز ۲۵ عنوان برخی از ترانه‌هایی است که در این آلبوم منتشر شده است.

 

پس از روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی در سال ۲۰۱۳ م نیز بار دیگر رامی عصام که یکی از منتقدان دولت وقت بود، مورد هدف نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفت.

 

رامی عصام این روزها در خارج از کشور خود و در سوئد زندگی می‌کند و سفرهای مختلفی را برای اجرای آثارش در اروپا برگزار می‌کند و کماکان به تولید ترانه‌های جدیدی برای سرزمینش ادامه می‌دهد. یکی از آخرین آثار وی ترانه‌ای است با نام «بیروت هرگز نمی‌میرد» از آلبوم «ممنوع». آلبوم «ممنوع» وی را می‌توان اثری بحث‌برانگیز و جنجالی دانست که از محتوای انقلابی برخودار است. این هنرمند مصری در آلبوم مذکور می‌کوشد تا از واقعیتی سخن بگوید که در آن سخن گفتن از حقیقت ممنوع بشمار می‌رود. «فول خافیار» عنوان یکی دیگر از ترانه‌های بسیار مشهور این آلبوم است. فول نام نوعی خوراکی است که در کشورهای عربی رایج است. وی در این اثر به سرگشتگی‌ها و مشکلات نسل شکست کشورهای عربی از اسرائیل می‌پردازد. نسلی که به بهانه برقراری آرامش به خواری شکست تن داد. وی پس از انتشار آلبوم ممنوع، کار بر روی آلبوم دیگری را با نام «گروه اکس باند» را آغاز کرد. در این آلبوم وی به مشکلات فرهنگی و اجتماعی مردم می‌پردازد. ‌

 

رامی عصام خود را انسان خوشبختی می‌داند زیرا در حال حاضر در تولید و نشر آثارش از آزادی عمل برخوردار است. او خود را هنرمند مبارزی می‌داند که حامل این پیام است: «موسیقی نیرومندترین سلاح جهان است». این روزها علی‌رغم پایان گرفتن انقلاب مصر رامی عصام باز هم از زبان مستضعفان سخن می‌گوید و در همه مراسم‌هایی که به این قشر مرتبط باشد، حضور پیدا می‌کند. او با انواع ظلم نه تنها در کشور خود که در سراسر جهان مخالف است و به همین دلیل نیز می‌توان وی را در راه‌پیمایی روز کارگر در مصر و تظاهرات علیه دولت در کانادا پیدا کرد و شعری از او شنید که برای بازداشت‌شدگان در برلین سروده شده است. یکی از اهداف هنری رامی عصام زنده نگه داشتن خاطرات جنبش انقلاب مصر است.

 

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...