شعر مقاومت فلسطین را باید از غربت بیرون آورد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳


محمدمهدی سیار شاعر بخش فارسی اثر«غزه صخرة الانتصار»؛

شعر مقاومت فلسطین را باید از غربت بیرون آورد

سیار، شاعر اثر موسیقایی «غزه صخرة الانتصار» گفت:‌ در شرایط کنونی محاصره فرهنگی غزه، شاعران ما هزاران صفحه برای مقاومت شعر گفته‌اند اما حتی یک صفحه از این شعرها به دست مخاطب اصلی خود نرسیده است.

 

 

 

139302051159141402  603163محمدمهدی سیار، شاعر بخش فارسی اولین اثر مشترک موسیقایی ایران و غزه به نام «غزه صخرة الانتصار» که عصر امروز دوشنبه 14 مهرماه در ساعت 16 در محل مجتمع فرهنگی سرچشمه رونمایی می‌شود با اشاره به اینکه شروع اینکار از طرف گروهی در ایران و غزه آغاز شده است، گفت: بعد از نوشته شدن بخش شعر عربی ما به این مسئله فکر کردیم که چگونه شعر فارسی را در کار بگنجانیم.

 

وی افزود: بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که کار فارسی دو بخش داشته باشد. یکی آنکه بخش‌هایی از ملودی کار فارسی با بخش عربی متفاوت است و شعرها را در بحر عروضی دیگری سروده‌ام. بخش دوم کار در بخش فارسی نیز جاهای است که شعر فارسی دقیقا براساس ملودی عربی سروده‌ شده است.

سیار تصریح کرد: پیشنهاد خوبی که وجود داشت این بود که بخشی از ترجیع‌بند فارسی را خواننده عرب بخواند و همچنین بخشی از شعر عربی را خواننده فارسی بخواند و من فکر می‌کنم که این مسئله در خروجی نهایی کار لحاظ شده باشد. البته من هنوز خروجی نهایی کار را نشنیده‌ام.

 

شاعر اثر موسیقایی «غزه صخرة الانتصار» در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه وحدت امت اسلامی در این اثر موسیقایی گفت: من سعی کردم که شعر فارسی به نوعی مکمل کار عربی باشد،کار عربی بیشتر تاکید بر پیروزی غزه و وحدت مسلمین داشت. در شعر فارسی به فلسطین توجه شده است و این نیز گفته شده است که کمک به فلسطین راه و رسم ما است و نیاز است که ما متحد شویم.

 

وی با اشاره به استفاده از جملات مقام معظم رهبری و امام خمینی در این اثر گفت: من در بخشی از شعر این اثر این جمله حضرت امام (ره) را آوردم که اگر مسلمانان متحد شوند و هرکدام یک سطل آب نیز بریزند اسرائیل را آب خواهد برد و تلاش کردم که این مسئله و گفته امام را به شکل منظوم در این شعر بگنجانم و در واقع تجدید پیمانی با امام در این اثر به عنوان منادی وحدت و لزوم آزادی فلسطین شده باشد. در بخش دیگری از شعر فارسی ما، اشاره‌ای به کل قضیه فلسطین شده است که فلسطین فقط محدود به غزه و کرانه‌باختری نیست و فلسطین تمام فلسطین را شامل می‌شود. لازم دیدیم که این هم در شعر قرار بگیرد و برای این مسئله نیز از یکی از جمله‌های معروف و جهانی مقام معظم رهبری استفاده شده است که خاک فلسطین از نهر تا بحر است و نه حتی یک وجب کمتر و من تلاش کردم دقیقا همین عبارت را در این شعر بگنجانم و به نوعی شعر فارسی و عربی مکمل هم بشوند.

 

سیار افزود: فلسطین علاوه بر تمام محاصرات اقتصادی و نظامی و سیاسی، در محاصره فرهنگی نیز قرار گرفته است. اگر بخواهیم مثال بزنیم بسیاری از کارهای فرهنگی ما که می‌تواند این اتحاد بین ما و فلسطین را جنبه واقعی و قلبی ببخشد و مشخص شود که این اتحاد فقط در حرف نیست به دست فلسطینیان نرسیده است. قطعا این کارها و حمایت‌های هنری بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

وی با اشاره بر لزوم تولید آثار هنری در عرصه مقاومت فلسطین تاکید کرد: واقعا قلوب مردم ایران و مسلمان‌ها با فلسطینی‌ها است. برای مثال شاعران ما در این سالها‌ هزاران صفحه برای مقاومت شعر گفته‌اند اما حتی یک صفحه از این شعرها به شکل ترجمه شده در اینترنت موجود نیست و به دست مخاطب اصلی خود نرسیده است. رسانه‌ها اکنون باید روی این مسئله کار کنند و شعر مقاومت فلسطین را به شیوه درست خودش از غربت بیرون آورند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...