انتشار کتاب گلچین شعر مقاومت فلسطین
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵


توسط اتحادیه کل نویسندگان فلسطین

انتشار کتاب گلچین شعر مقاومت فلسطین

کتاب «گلچینی از شعر مقاومت فلسطین در سال 48» از یک سو زندگی‌نامه شاعران فلسطینی سال 48 را در خود جای داده است و از سوی دیگر از اوضاع و احوال ادبی نسل‌های مختلف شعری در اراضی اشغالی برای مخاطب سخن می‌گوید.

 

 

 

 

_۲۲۵۲۴۰_a1راه‌نوا-  اخیرا کتابی با نام «گلچینی از شعر مقاومت فلسطین در سال ۴۸» توسط اتحادیه کل نویسندگان فلسطین منتشر شده است. این اثر، نخستین گام در چهارچوب فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی قرارداد همکاری است که به  منظور وحدت جغرافیایی و فرهنگی فلسطین اشغالی انجام گرفته است و می‌کوشد به آن دسته از مبتکران و آفرینشگران داخل اراضی اشغالی توجه نشان دهد که به دلایل مختلف سال‌ها دست از فعالیت‌های ادبی خود کشیده‌اند.

 

این کتاب دربردارنده ۱۲۶ شعر گلچین از شاعران فلسطینی سال ۱۹۴۸ م است و نام، تاریخ تولد، تاریخ وفات، اسم شهر و یا روستای این شاعران را نیز ذکر می‌کند.

 

رئیس کل اتحادیه نویسندگان فلسطین، سامی مهنا در مقدمه این کتاب نوشته است که شعر مقاومت فلسطین همان گونه که شهید ادیب غسان کنفانی نیز پیش از این گفته بود، همواره در راه مبارزه فلسطینیان حضور داشته است و باعث تثبیت و رسوخ هویت و وابستگی ملی به این سرزمین بوده است. شعر مقاومت احساسات ملی و قومی و انسانی را در میان مردم شفاف‌تر و دقیق‌تر کرده است و در زنده نگه داشتن روح فلسطین علی‌رغم همه مشکلات سهیم بوده است.

 

مهنا درباره ادبیات مقاومت نیز گفته است: شعله‌ور شدن شراره شعر و ادبیات مقاومت پس از سال ۱۹۴۸ م موسوم به سال نکبت در اراضی اشغالی در حالی شکل گرفت که همه ملت فلسطین و حتی شهروندان فلسطینی در قدس، کرانه باختری و غزه در حالتی از عزلت و دوری از دیگر کشورهای جهان قرار گرفته بودند. این ادبیات پیش از اشغال و کمی پس از مجبور شدن بخش زیادی از مردم فلسطین به مهاجرت شکل گرفت. یعنی زمانی که روستاها و شهرهای مختلف فلسطین یکی پس از دیگری ویران می‌شد و هنوز سازمان آزادی‌بخش فلسطین تاسیس نشده بود.

 

وی همچنین افزود: این مسئله دلیل خوبی برای رد داستان ساختگی صهیونیست‌ها مبنی بر ملت بی‌سرزمین، سرزمین بی‌ملت است. این شعاری است که صهیونیستی‌ها تا به امروز آن را به کار گرفته‌اند و به وسیله آن اجازه ارتکاب هر گونه جنایتی را در این سرزمین به خود داده‌اند. البته استعمار و قدرت‌های دیگر نیز به صهیونیست در باقی ماندن در خاورمیانه و جهان عرب کمک کرده‌اند.

 

رئیس کل اتحادیه نویسندگان فلسطین گفته‌های خود را این گونه ادامه داد که امکان ندارد که از هیچ و از عدم، یک فضای فرهنگی به وجود بیاید. شعر و ادبیات مقاومت استمرار اوضاع فرهنگی پیش از آن بوده است و از جایگاه ویژه خود در تاریخ فلسطین برخوردار است. به عنوان مثال فحیا و یافا دو شهر مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده‌اند که در سطح جهان عرب، مانند دیگر شهرهای عربی که به تولید فرهنگ و ادب می‌پرداختند، شناخته‌شده بودند. شکست سال ۱۹۴۸ م با تمام رنج‌ها و دردها و پیامدهایش و حصار جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که با خود به همراه داشت، شاید یکی از سرنوشت‌هایی باشد که کمتر فردی بتواند آن را تحمل کند. شعر این دوره، چونان پرچم برافراشته‌ای است که شعر مقاومت نام دارد و این شعر الهام‌گر اهل ادب و فرهنگ جهان عرب و همه آزادگان جهان بوده و تا به امروز نیز تغییری نکرده است.

 

شعرهای گلچین شده در این کتاب نخستین آثاری هستند که تصویری تقریبا کامل از فضای شعر فلسطین از نسل‌های مختلف نشان می‌دهد تا گواهی باشد بر اصرار ملت فلسطین که دست از هویت و وابستگی خود به خاک، سرزمین و حقوق خویش برنمی‌دارد. ملتی که می‌کوشد تا حقوق از دست رفته خود را باز پس بگیرد و دوباره طعم آزادی را بچشد. ملتی که همواره دربرابر اشغال، دستکاری و تزویر تاریخ و تحریف واقعیت مقاومت کرده است.

 

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...