شاعران متعهد ما به میدان بیایند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴


«محمدعلی مجاهدی» در برنامه «رندان تشنه‌لب» بیان کرد:

شاعران متعهد ما به میدان بیایند

از واجبات این است که هر شاعر متعهد، در این مقطع حساس تاریخی، ورود آگاهانه و تاثیرگذاری در عرصه‌های مختلف داشته باشد. اگر سکوت کنیم فردا چطور می‌خواهیم جواب‌گو باشیم؟

 

 

 

 

A0598328راه‌نوا- در یکی دیگر از برنامه‌های «رندان تشنه‌لب» که توسط دفتر طنز حوزه هنری در سالن سوره برگزار شد، چهره‌های شناخته‌شده شعر و ادبیات حضور پیدا کردند تا در وصف امام حسین (ع) و واقعه عظیم عاشورا به شعرخوانی بپردازند.

 

 مجاهدی: درباره واقعه عاشورا ابتدا نگریستن مهم است بعد گریستن

یکی از اساتیدی که در این برنامه حاضر شده بود و ضمن شعرخوانی، درباره لزوم ورود شاعران به شعر آیینی و متعهد سخن گفت، استاد «محمدعلی مجاهدی» بود. وی با اشاره به اینکه از قم آمده است و طی این مسیر به انگیزه احتیاج دارد، گفت: من با انگیزه‌های مختلف در چنین مراسمی شرکت می‌کنم که یکی از آن‌ها این است که با حضور در بین اساتید و شاعران، با دست پر به شهرم برگردم.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از انگیزه‌هایی که دارم، نگرانی و دلشوره‌ای است که در رابطه با شعر آیینی و بالاخص شعر عاشورایی احساس می‌کنم. این دغدغه، لحظه‌ای مرا رها نمی‌کند و حتی گاهی در عالم رویا هم در چنین فضایی هستم.

 

استاد مجاهدی تاکید کرد: در طول روزگاران، قرائت‌های مختلفی از فرهنگ مانای عاشورا به عمل آمده ولی از اواخر سده نهم و اوایل سده دهم تا پیش از انقلاب، قرائت قالب بر محافل مذهبی، قرائت عاطفی و ماتمی محض از فرهنگ عاشورا بوده است و اگر در این پیشینه، به آثار معدودی برمی‌خوریم که رگه‌های اندیشه‌ورزی دارد، آن ها استثناست.

 

این شاعر با بیان اینکه در آن زمان در مرثیه‌های شعر عاشورا رگه‌های برجسته‌ای که به چشم می‌خورد، عاطفی و مذهبی بوده‌اند و سایر خوانش‌ها به حاشیه‌ رانده شده‌اند، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، متفکران بزرگی مثل شهید مطهری در این عرصه وارد شدند و جامعه را با ابعاد تازه‌ای از فرهنگ عاشورا آشنا و این اندیشه را زنده کردند که غیر از پوسته بیرونی، ابعاد تودرتو و رازمندی در فرهنگ عاشورا وجود دارد که باید به تصویر کشیده شود و این محقق نمی‌شود مگر اینکه نگاهی نافذ داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: آنچه در این میان مهم است این است که آیا گریستن باشد بعد از نگریستن یا اول باید نگریستن باشد و بعد گریستن؟ اگر انسان توفیق داشته باشد که با نگاه نافذ، لایه‌های درونی و ناشناخته فرهنگ عاشورا را رصد کند، بعد مانند درخت باران‌خورده منتظر تلنگر است که اشک بریزد و در آن صورت یک قطره اشک او برابری می‌کند با بسیاری از اشک‌هایی که با روضه‌های غیرمستند همراه می‌شود.

 

مجاهدی با اشاره به اینکه فرزدق چطور امام زین‌العابدین(ع) را در شعرهایش معرفی کرد، افزود: امروز اطراف ما را آتش گرفته است، وهابیت دشمن قسم خورده شیعه، زائران ایرانی را عالما و عامدا در منا به کشتارگاه می‌فرستد. شاعر امروز رسالت ندارد در این قلمرو وارد شود؟ از واجبات این است که هر شاعر متعهد، در این مقطع حساس تاریخی، ورود آگاهانه و تاثیرگذاری در این عرصه‌ها داشته باشد. اگر سکوت کنیم فردا چطور می‌خواهیم جواب‌گو باشیم؟ مهم این نیست که در چه سبکی شعر بگوییم، اگر کسی به شعر آیینی وارد نمی‌شود اهمیتی ندارد؛ آزادگی، غیرت و شرافت سبک و سیاق نمی‌شناسد و لازم است در هر سبک و روشی شاعران متعهد ما به میدان بیایند.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...