نگاه شعر پس از انقلاب به واقعه عاشورا متفاوت شد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵


مصطفی محدثی خراسانی:

نگاه شعر پس از انقلاب به واقعه عاشورا متفاوت شد

مصطفی محدثی خراسانی گفت: نگاه شعر پس از انقلاب به واقعه عاشورا متفاوت شد و این واقعه عظیم بشری را تنها در حزن و اندوه خلاصه نكرد و نگاه عزت‌مند و حماسی وارد شعر عاشورایی شد.

 

 

 

۲۰۱۵۱۰۳۱۱۰۵۱۲۰cb-img11262049راه‌نوا- مصطفی محدثی خراسانی، شاعر آئینی و متعهد کشور در گفت‌وگویی با بیان این که اربعین حسینی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از غربت و غفلت بیرون آمده است، اظهار کرد: نگاه جان دار و تازه‌ایی در ادبیات پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اربعین حسینی شده است. اربعین در ادبیات گذشته کشورمان مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده است.

 

وی همچنین گفت: به برکت افقی که آموزه‌های انقلاب اسلامی فرا روی ما نهاد، نگاه شعر پس از انقلاب نیز به واقعه عاشورا متفاوت شد و این واقعه عظیم بشری را تنها در حزن و اندوه خلاصه نکرد و نگاه عزت‌مند و حماسی وارد شعر عاشورایی شد. اربعین حسینی نیز به ویژه در سال‌های اخیر که راهپیمایی عظیم شیعیان و دوست داران آن حضرت به سوی کربلا شکل گرفته است، در شعر و ادبیاتمان رونق گرفته است و خون تازه‌ایی در شعر آئینی کشور تزریق شده است.

 

محدثی خراسانی ادامه داد: شعر انقلاب اسلامی در مسیر تکاملی خود مراحلی را سپری می‌کند و با موضوعات مختلف مواجه می‌شود. در دوره ای جنگ تحمیلی و شعر دفاع مقدس، دوره دیگر فلسطین و مظلومیت مردم این کشور و پس از آن نیز بیداری اسلامی و مدافعان حرم و … همگی خون تازه‌ای را به شعر انقلاب تزریق کردند و امروز هم اربعین حسینی تکمیل کننده این روند است.

 

این شاعر کشورمان برداشت های شاعرانه از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی را وابسته به مرتبه وجودی شاعران دانست و تصریح کرد: برداشت شاعران از اربعین حسینی متفاوت است و این برداشت به وقوف شاعر به موضوعات تاریخ اسلام و همچنین نگاه او به بشریت و آینده بشریت باز می گردد.

 

وی با اشاره به مراسم حج و حضور هر ساله مسلمانان در مکه که به نوعی نماد وحدت است، عنوان کرد: راهپیمایی عظیم اربعین و حضور شیعیان و مسلمانان جهان در حرم امام حسین (ع) نیز می‌تواند نشانه ایی از وحدت باشد. همچنین اربعین حسینی به نوعی نماد حماسه و ظالم ستیزی شیعیان است. پس از واقعه روز عاشورا، مرثیه و سوگ به پایان می رسد، هر چند که در همان واقعه هم حماسه نهفته است. اما پس از آن حتی مرثیه و سخنرانی های حضرت زینب (س) هم حالتی از حماسه دارد.

 

محدثی‌خراسانی در پایان گفت: در زمینه شعر اربعین حسینی تا به حال آثار ادبی بسیاری تولید شده است. اما این آثار پراکنده بودند و خوب است که نهاد و سازمان فرهنگی این آثار را گردآوری کند و به صورت یک مجموعه مستقل منتشر کند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...