تنها قدم در راستای مقابله با تحریف‌های عاشورایی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳


مراسم رونمایی از کتاب «سلام بر عاشورا»

تنها قدم در راستای مقابله با تحریف‌های عاشورایی

حسین اسرافیلی شاعر در این نشست در سخنانی گفت: آقای مجاهدی به آسیب‌های شعر عاشورایی در طول تاریخ اشاره کردند؛ رضا اسماعیلی نیز انگشت روی آسیب‌هایی گذاشت که موجب شد با یک‌سری الحادها و مخالفت‌ها روبرو شود اما باید بگویم کار وی تنها قدم درستی است که در این روزگار در راستای مقابله با تحریف‌های عاشورایی برداشته شده است.

 

 

 

 

images (1)راه‌نوا- نشست رونمایی از کتاب «سلام بر عاشورا» تازه‌ترین اثر رضا اسماعیلی شاعر آیینی‌سرای کشورمان، عصر چهارشنبه 21 آبان با حضور این شاعر و حمیدرضا شکارسری، محمدعلی مجاهدی، حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، سیدمهدی طباطبایی و عبدالرحیم سعیدی‌راد در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد.

 

حسین اسرافیلی شاعر در این نشست در سخنانی گفت: آقای مجاهدی به آسیب‌های شعر عاشورایی در طول تاریخ اشاره کردند؛ رضا اسماعیلی نیز انگشت روی آسیب‌هایی گذاشت که موجب شد با یک‌سری الحادها و مخالفت‌ها روبرو شود اما باید بگویم کار وی تنها قدم درستی است که در این روزگار در راستای مقابله با تحریف‌های عاشورایی برداشته شده است.

 

وی ادامه داد: ما در شعر آیینی همچون زمانی که به آستان ائمه بزرگوار وارد می‌شویم و رعایت ادب و احترام می‌کنیم، باید در سرودن شعر نیز آداب و تربیت را رعایت کنیم؛ چه آن زمان که شعر سروده می‌شود و چه آن زمان که اشعار توسط مداحان قرائت می‌شود نباید صرف گریاندن از سنگ‌ریزه‌ها استفاده کنیم.

 

اسرافیلی با اشاره به خاطره‌ای از حضور در جلسات عزاداری گفت: با یکی از دوستان من و آقای اسماعیلی در هیئتی حضور داشتیم. مدّاحی شعری با این مضمون می‌خواند که «هر که سگ این آستان نباشد آدم نیست»؛ اینگونه موارد تنها اختصاص به این هیئت نداشت بلکه در جلسات بسیاری مشاهده می‌شود؛ این در حالیست که امام حسین(ع) آمد تا انسانیت را تحویل اجتماع دهد.

 

وی با بیان اینکه نباید این تعابیر را در اشعار عاشورایی به کار ببریم، افزود: متأسفانه بسیاری از اشعاری که اینچنین سروده می‌شوند، ریشه در ناآگاهی و کم‌اطّلاعی شاعران دارند. شاعران ما نه‌ فقط تاریخ شعر عاشورا را می‌خوانند و نه مقتل را؛ در نتیجه شعرشان دچار نقاط ضعف فراوان است.

 

اسرافیلی تصریح کرد: ما اگر ضعف‌ها و آسیب‌های شعر عاشورایی را بشناسیم و آسیب‌ها را نشان شاعران دهیم، در حقیقت شاعران را به‌سمت مطالعه‌ای بیشتر سوق داد‌ه‌ایم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: رضا اسماعیلی گوشه کوچکی از پرده راکنار زده است تا ما این آسیب‌ها را مشاهده کنیم؛ ان‌شاءالله شاعران جوان به‌جای آشفته‌شدن از این انتقادات، از آن بهره‌مند شوند.

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...