تنها راه برای احیاء قالب هنری سرود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵


گفتگو با «مصطفی محدثی خراسانی»

تنها راه برای احیاء قالب هنری سرود

مصطفی محدثی خراسانی شاعر و ترانه‌سرا در گفتگویی با اشاره به اینکه احیاء قالب هنری سرود در روزگار کنونی امری دشوار است، گفت: نظام فرهنگی کشور ما سال‌های سال از این ظرفیت هنری غفلت کرد و در سیاستگذاری‌های خود به آن توجهی نکرد.

 

 

 

 

۶۹۱۴۰۰راه‌نوا- مصطفی محدثی خراسانی شاعر و ترانه‌سرا در گفتگویی با اشاره به اینکه احیاء قالب هنری سرود در روزگار کنونی امری دشوار  است، گفت: نظام فرهنگی کشور ما سال‌های سال از این ظرفیت هنری غفلت کرد و در سیاستگذاری‌های خود به آن توجهی نکرد. این مساله باعث شد ما عملاً به دیگران اجازه بدهیم که ذائقه مخاطبان ما را تغییر بدهند و بالطبع بازگردادندن این ذائقه به وضیعت ابتدایی خود کار دشواری است و زحمت چندین برابری نسبت به قبل را می‌طلبد.

 

این شاعر ادامه داد: تنها راهی که می‌توان برای احیاء این قالب انجام داد، حرکت به سوی تغییر نرم‌نرم و اندک‌اندک ذائقه مخاطبان است. البته منظورم این نیست که باید به دهه ۶۰ بازگشت بلکه نظرم این است که کار ما باید بر مبنای  همان نگاه ولی با ذهن و زبان امروزی انجام شود.

 

محدثی خراسانی در ادامه با انتقاد از آنچه که از آن با عنوان هرج و مرج در بازار صدا و موسیقی یاد کرد و گفت: بدنه امروز موسیقی کشور به دنبال جذب صرف مخاطب و بازار است و کسی دلش به حال فرهنگ و شعر و موسیقی نمی‌سوزد که بخواهد در مسیر درستی گام بردارد.

 

وی در همین زمینه تصریح کرد: هر نوع اقدامی در زمینه احیاء قالب سرود نیازمند یک حرکت و نهضت فرهنگی است که نه از سوی یک نهاد که باید از سوی تمامی نهادهای فرهنگی مرتبط مورد حمایت قرار بگیرد. به باور من این مساله باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و همه دستگاه‌ها ملزم به کمک برای رسیدن به هدف مطلوب در این زمینه شوند وگرنه تنها با چند نهاد خصوصی نمی‌توان امید داشت که اتفاقات تازه چندانی بیافتد. این حرکت احیا نیاز به شورای نخبگان دارد و برنامه ریزی بلند مدت می‌طلبد.

 

محدثی خراسانی در بخش دیگری از این گفتگو عنوان کرد: مشکل اساسی در مسیر ما تعریف‌هایی است که نظام موسیقی و شعر و به ویژه ترانه ما را به ابتذال کشانده است. باید این واقعیت را بپذیریم که شعر در کشور ما متولی ندارد و وزارت ارشاد تنها در زمینه شعر سالانه یک جشنواره شعر فجر برگزار می‌کند که اداره گاز و برق نیز می‌توانند آن را برگزار کنند! هدف گذاری بلند مدت ارشاد در این زمینه کجاست؟

 

وی افزود: اهمیت شعر در کشور ما تنها توسط رهبر انقلاب درک شده که تعابیر بلند و راهکارهای دقیقی برای بخش‌های مختلف این هنر دارند. امسال نیز موضوع احیاء قالب سرود از سوی ایشان مطرح شد و عنوان کردند که باید نهادهای مردمی فعال در این زمینه مورد حمایت قرار بگیرند.

 

این شاعر معتقد است: یک نهاد خصوصی مانند موسسه شهرستان ادب در سال مگر چقدر توان دارد؟ بیشتر از ۲۰۰ شاعر را می‌تواند در مسیر فعالیت‌شان تربیت کند؟ آیا وظیفه دولت نیست که از چنین حرکت‌هایی حمایت کند تا چنین فعالیت‌هایی در کل کشور جاری و ساری شود؟  این همان حرکت فرهنگی بلند مدتی است که مدنظر رهبر انقلاب است و نیاز به حرکت مداوم فرهنگی دارد.

 

 

 

 

 

منبع: مهر

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...