سکوت شوالیه‌های آواز و مدعیان هنر
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳


به رغم شکل‌گیری جنبش موسیقی آزادیبخش فلسطین

سکوت شوالیه‌های آواز و مدعیان هنر

نگاهی به واکنش موزیسین‌های برجسته ایران و جهان به نسل‌کشی اسرائیل
همه تاسف اینجاست که امروز شوالیه های آواز مهر سکوت بر لب زده اند و در مقابل کشتار کودکان و زنان و مردم بی گناه فلسطین از گفتن یک دریغ هم دریغ می کنند. کسانی که حتی از یک مصاحبه کوتاه رسانه ای دریغ می ورزند اما سال 88 به شدت فعال بودند؛ نه تنها برای آنچه به زعم خود «سرکوبی مردم در خیابانهای تهران» می خواندند در «BBC» و «Manoto» به همراه خوانندگان کاباره‌ای حاضر می شدند و عکس می گرفتند بلکه در تولید و ساخت موسیقی نیز برای کمک به جنبش مغز پسته ای! فعال بودند.

 

 

456این روزها جهان داغدار فلسطین است و شاید ما ایرانیان بیش از هر قوم دیگری این داغ را در دل خود حس می کنیم. آخر ما علاوه بر اینکه با انقلاب اسلامی 57 برادر خوانده همه نهضت های مقاومت علیه استکبار در جهان شده ایم، از فرهنگ و هنری روییده و بالیده ایم که همدردی و همزبانی با مظلومین و محرومین در ذات آن تنیده شده است. جهان و حتی همین سازمان ملل آمریکایی ما را با سعدی می شناسند که می گفت:

تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی

 

این فرهنگ، امروز ایرانی را نه فقط کنار غزه و لبنان بلکه یاور همه مظلومان جهان می سازد و هرچه جز این را لایق نام آدمیت و انسانیت نمی داند.

 

این روزها یعنی 64 سال پس از اشغال فلسطین توسط دولت جعلی اسرائیل، به راستی حجم آثار هنری که در ایران و جهان برای رهایی فلسطین و آزادی مردم بی دفاع آن سرزمین تولید شده است موجی از آثار ضد اسرائیلی هنرمندان را به وجود اورده است. جنبشی خودجوش در اهالی موسیقی شکل گرفته است که به حمایت هنری و موسیقایی از غزه مطلوم می پردازد و با وجود سابقه دراز در ایران، فراتر از موسیقی ایرانی در سطح جهان و حتی در خاک اسرائیل در حال فعالیت است.

 

هنرمندان برجسته سبک های مختلف هنری در کشورهای مختلف جهان این روزها با تولید موسیقی و انتشار ویدیوهای مربوط به جنایات غزه به صورت خودجوش و غیربرنامه ریزی شده به جنبشی اعتراضی در موسیقی سروشکل داده اند که خود موجب تحولات جدی در موسیقی جهان شده و خواهد شد. مردم و هواداران، موزیسین های همدرد و همراه خود را از این طریق بهتر می شناسند.

هنرمندان این جنبش در کشورهای مختلف، کمپینی خودجوش و نانوشته از موزیسین های متعهد جهان را شکل داده اند. یقینا هواداران موسیقی مردمی از کسانی که در قبال این فاجعه خاموش نشسته و حنجره خود را در مقابل واقعه بسته اند، نخواهند گذشت. به راستی چقدر باید موسیقی و هنر پست و حقیر باشد که از شادمانی مردم در کنسرت ها و بلیط فروشی برای هنرفروشی تراوش کند و به صدا درآید اما بغض در گلو مانده غزه و کودکان و مادران فلسطینی را سانسور کند. آیا موسیقی ضجه در غزه و صدای فاجعه وحشیانه اسرائیل را کسی می تواند سانسور کند؟    

   

البته همه هنرمندانی که تاکنون از سراسر جهان به این جنبش هنری پیوسته اند، لزوما به تولید اثر نپرداخته اند. اما همه اعضای این جنبش لااقل از طریق مصاحبه رسانه ای شهرت خود را در حمایت از غزه مظلوم خرج نموده اند.

 

در کشور ما نیز در مقابل هنرمندان برجسته و سرشناسی که از سالیان قبل تا امروز هنر و حنجره خود را برای ظلم صهیونیستی به فریاد آورده‌اند، امروز کسانی از اهالی موسیقی ما هنوز خاموش مانده اند.یقینا آنها نیز غمخوار این ظلم بزرگ هستند. چه کسی می تواند این صدای دلخراش مادران داغدار غزه را بشنود و آرام باشد؟ چه خوب است که امروز همه ستاره های هنری و موسیقی ایرانی همراه با این جنبش جهانی بار دیگر هنر مردم نواز ایرانی را پیشگام چنین جریان ها و حرکت هایی سازند.

 

اما در این میان کسانی هم هستند که حتی از یک مصاحبه کوتاه رسانه ای دریغ می ورزند که سال 88 به شدت فعال بودند؛ نه تنها برای آنچه به زعم خود «سرکوبی مردم در خیابانهای تهران» می خواندند در «BBC» و «Manoto» به همراه خوانندگان کاباره‌ای حاضر می شدند و عکس می گرفتند بلکه در تولید و ساخت موسیقی نیز برای کمک به جنبش مغز پسته ای! فعال بودند.

همه تاسف اینجاست که امروز شوالیه های آواز مهر سکوت بر لب زده اند و در مقابل کشتار کودکان و زنان و مردم بی گناه فلسطین از گفتن یک دریغ هم دریغ می کنند

متاسفانه امروز صدای سکوت کسانی آزاردهنده است که برای داستان ندا آقا سلطان آن همه هنرفشانی از خود نشان می دادند ولی امروز اینگونه خاموش از کنار کشتار وحشیانه اسرائیلی ها در قبال مردم مظلوم فلسطین می گذرند. دریغا ایران و ایرانی.  

 

 

نظرات

    علی
    سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴

    شما و امثال شما مگر در قبال کشته شدن هموطنانتون واکنش نشون دادین؟ شما دایم نگران ظلم و ستم هستید اما “در خارج از مرزهای ایران”. هر موقع شجاعتش رو داشتید که به خاطر ظلم و ستمی که به هموطنانتون میشه اعتراض کنید، اونوقت از دیگران متوقع باشید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...