گروه‌های خودجوش فعال‌تر از دولتی‌ها
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳


گزارش فارس از آثار موسیقی برای غزه

گروه‌های خودجوش فعال‌تر از دولتی‌ها

سجاد اسلامیان
در ایران آثار متعددی در هفته آخر منتهی به روز قدس و در میانه جنگ غزه منتشر شد که از مهمترین آنها می‌توان به آثار حامد زمانی، پویا بابایی، اسفندیار قره‌باغی و ... اشاره کرد.اما همه این سروده‌ها کارهایی است که توسط گروه‌های خودجوش عرصه شده بود و در مقابل مراکز دولتی متولی موسیقی در کشور از شهرداری، صداوسیما و حوزه هنری اندک آثاری را عرضه کردند.

 

 

نزدیک به 30 روز از آغاز جنگ در غزه می‌گذرد و در این بین هنرمندان از شرق تا غرب جهان در برابر این کشتار وحشیانه موضع گرفتند.

مواضعی که بعضا با تعجب بسیاری روبرو شد و مواضعی که موجبات انتقادات بسیاری را به وجود آورد؛ اسامی‌ای دیده شد که شاید نتوان از آنها در این مجال نام برد؛ یکی با وجود همه مخالفت‌های صهیونیست‌ها بر موضع خودش ایستاد و دیگری موضع خود را تلطیف کرد و دیگری از موضع خود عقب نشست.

اما در این بین اقدامات هنرمندان به موضع‌گیری‌های رسانه‌ای محدود نشد و اقدامات خلاقانه و هنرمندانه بسیاری در این بین رخ داد.

چه بسا رسیدن به یک اثر قوی و در عین حال موثر هنری در فاصله کمتر از یک ماه به‌ویژه در حوزه‌هایی چون هنرهای نمایشی به سختی رخ می‌دهد اما در حوزه تجسمی و حوزه موسیقی این کار آسان‌تر است.

انتشار صدها و چه بسا هزاران کاریکاتور و پوستر در یک ماه گذاشته گواه این امر است که هنرمندان در عرصه تجسمی قدرتمندانه‌تر از دیگر هنرمندان به این عرصه وارد شدند.

 

 

* ایران؛ گروه‌های موسیقی خودجوش فعال‌تر سازمان‌های دولتی

 

موسیقی اما بعد دیگری از حرکت‌های هنرمندانه است که درباره غزه صورت گرفت و در ایران و جهان آثار متعددی در این باره تولید شد.

در ایران آثار متعددی در هفته آخر منتهی به روز قدس و در میانه جنگ غزه منتشر شد که از مهمترین آنها می‌توان به آثار حامد زمانی، جعفر عزتی، پویا بابایی و حامد محضرنیا اشاره کرد.

بنابر این گزارش، کلیپ «می‌کشیم» با خوانندگی حامد زمانی را محمدمهدی سیار سروده و امیر جمال‌فرد تنظیم کرده بود و کارگردانی کلیپ آن را سیدمهران علوی برعهده داشت که موضوع این اثر به گفته زمانی از زبان اسرائیل است و به این اشاره می‌کند که حواس‌ها را پرت می‌کنند و کشتار به راه می‌اندازند.

جعفر عزتی نیز ترانه «آخرین جمعه» را با کمک پیمان طالبی از ترانه سرایان جوان کشورمان و تنظیم فردین سعادت ارائه کرده بود و همچنین «زخم قدس» پویا بابایی توسط باشگاه ترانه و موسیقی راه عرضه شده بود که آن را نیز علی فردوسی سروده و کامران میرزایی تنظیم کرده بود.

حامد محضرنیا نیز کار دیگری را با نام «مرگ داعش» عرضه کرده بود که خود سروده و علی اسماعیلی تنظیم کرده بود.

 

564

 

 

اما همه این سروده‌ها کارهایی است که توسط گروه‌های خودجوش عرصه شده بود و در مقابل مراکز دولتی متولی موسیقی در کشور از شهرداری، صداوسیما و حوزه هنری اندک آثاری را عرضه کردند.

در این راستا صداوسیما تنها  آهنگ «النصر لنا» را با شعر و آهنگسازی و صدای مرتضی حیدری آل‌کثیر وتنظیم مشترک محمدرضا عقیلی و امیرحسین بخشی در ژانر پاپ وارکسترال عرضه کرد و در کنار آن نماهنگ‌های «پروانه‌های پرپر» با شعر و اجرای خسرو احتشامی، کاری از کمال اشرفیان و «روایت واره خطابه» را با شعر و اجرای مرتضی امیری اسفندقه، کاری از فرهاد فخربخش در مرکز موسیقی وسرود صداوسیما تولید و عرضه کرد.

 

 

* ارائه چندین کار موسیقی غزه در جهان عرب از جولیا پطرس تا جوانان انقلابی مصر

 

بنابر این گزارش اما در جهان عرب کارهای متعددی در این زمینه عرصه شد که از جمله آنها کاری از جولیا پطرس خواننده مشهور لبنانی بود که با همکاری شبکه خبری المیادین اثر «حق من سلاح من»را ارائه کرد.

جولیا پطرس خواننده مسیحی لبنان است که در سال 2006 با ترانه «احبایی» را با الهام از پیام سیدحسن نصرالله به رزمندگان حزب‌الله عرضه کرده بود.

وی ترانه احبایی را به سیدحسن نصرالله و رزمندگان حزب‌الله تقدیم کرده بود که البته سیدحسن نصرالله علیرغم امتناع از شنیدن این ترانه به صورت ضمنی از حمایت وی از مقاومت تشکر کرده بود.

اما ترانه اخیر وی شعری از «نبیل ابوعبدو» و تنظیم برادرش «زیاد پطرس» بود که در آن آمده است: می‌روند و می‌مانیم و سرزمین‌مان برای ما می‌ماند».

البته این تنها اثر موسیقایی در جهان عرب در حمایت از غزه نبود چه اینکه مراحل تولید چندین اثر آغاز و چندین اثر نیز ارائه شد.

یکی از این افراد «موسی حجازین» خواننده اردنی بود که ترانه کوتاهی را با عنوان «مرا با پرچم کفن کنید» ارائه کرد و گفت: مردم غزه سر خود را بالا بگیرند.

بنابر این گزارش یکی دیگر از آثاری که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت ترانه «قاسم النجار» خواننده فلسطینی بود.

 

* به سخره گرفتن ارتش اسرائیل در پی اسارت سرباز صهیونیست در اثر قاسم نجار

 

 

وی ترانه را برای جشن موفقیت حماس در به اسارت در آوردن سرباز اسرائیلی شائول آرون ارائه کرد و در آن به صورت سخره و طنز ارتش اسرائیل را تحقیر کرد.

النجار که در این ترانه از موسیقی سنتی فلسطینی استفاده کرده است به رزمندگان مقاومت اسلامی می‌گوید: این ترانه به مقاومت که از شرف، آبرو، کرامت و سرزمین ما دفاع کردند، به شهدای جاودانه و به مجروحان و جانبازان قهرمان و به مردم بزرگ تقدیم می‌شود.

در این ترانه وی ابتدا به صورت طنزآمیز از تماس تلفنی نتانیاهو با موبایل سرباز اسیرشده می‌خواند و سپس به وحدت مقاومت و موفقیت‌های آن از جمله ارسال هواپیماهای بدون سرنشین سخن گفته است و در نهایت از مزدوری برخی از اعراب و سکوت آنها انتقاد کرده است.

بنابر این گزارش اما یکی دیگر از مهمترین آثاری که این روزها ارائه شده اثر «توی محله‌ها» تولید شده در گروه «صدی المیدان» از فعالان موسیقی در انقلاب‌های عربی است.

در این اثر به تصاویر خوبی از جنگ غزه اشاره دارد و توسط «محمود فاروق» سروده و آهنگ‌سازی شده و توسط «محمود محیی» اجرا شده است.

 

 

 

 

در این ترانه که تنها در سه روز اول 30 هزار بیننده در پایگاه یوتیوب پیدا کرد، آمده است: چشمانم نمی‌تواند باور کند/ کجا می‌توان مردم را شادمان دید/ این تنها خون است که باقی مانده است/چه چیزی تو را جری کرده است ای دنیا/

بنابر این گزارش ترانه «شهید» گروه «مسار اجباری» که در مصر تهیه شده و ترانه جدید «وطنم» به خوانندگی محمد الخطیب و «قبله آزادگان» اثر «زین عوض» در اردن از دیگر کارهایی است که در جهان برای این منظور عرضه شده است.

 

* انتقاد فعالان عرب از فعالیت‌های اندک هنرمندان جهان عرب برای غزه

بنابر این گزارش اما در جهان عرب هم نسبت به نبود فعالیت‌های هنری در حمایت از مردم غزه انتقادات گسترده‌ای وجود دارد چه اینکه «وحید الدهشان» شاعر ترانه‌سرای مصری درباره ضعف همراهی هنری با مردم غزه به الجزیره می‌گوید: متاسفانه دولت‌ها از رسانه‌ها برای مقابله با مقاومت و به‌ویژه حماس استفاده می‌کنند که این شیطنت صهیونیست‌های عرب است.

وی می‌افزاید: هنرمند حقیقی کسی است که با صداقت از واقعیت‌های امت اسلامی بگوید و ملت‌ها را به تمسک به هویت و مبادی اسلامی و انسانی هدایت کند و از آنها بخواهد به دام رژیم‌هایی که مصالح‌شان مصالح مردم نیست نیافتند.

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...