تلاش برای حضور هنرمندان بزرگ «موسیقی اعتراض» در ایران
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۵


گفتگو با دبیر اجرایی دومین «جشنواره شعر و موسیقی طبس»

تلاش برای حضور هنرمندان بزرگ «موسیقی اعتراض» در ایران

صفایی بیان نمود: مهم‌ترین مزیت این دوره جشنواره هم‌آوایی و هم‌آوازی صداهای مختلف از سراسر جهان با موضوع موسیقی اجتماعی، موسیقی اعتراض و ضدسلطه در تهران؛ پایتخت مرگ برآمریکا است.

 

 

 

 

downloadراه‌نوا-  فراخوان دومین جشنواره «شعر و موسیقی ضداستکباری طبس» چند هفته‌ای است که از طریق خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

 

دوره اول این جشنواره که در سال ۹۱ برگزار شد مورد توجه بسیاری از فعالان و هنرمندان این عرصه قرار گرفت. به همین دلیل گفتگویی با محسن صفایی؛ دبیر اجرایی دومین جشنواره «شعر و موسیقی ضداستکباری طبس» انجام شد تا مخاطبان در جریان دقیق برنامه‌های این دوره قرار گیرند.

 

محسن صفایی در مورد هدف برگزاری جشنواره شعر و موسیقی ضداستکباری طبس گفت: هدف اول جشنواره  بازخوانی پیام امام به هنرمندان در زمینه موسیقی مبنی بر تولید هنر ضداستکباری است. از طرف دیگر نوعی کمبود و تشنگی نسبت به موضوعاتی غیر از آنچه در موسیقی امروز کشور شنیده می‌شود، موضوعاتی  از جنس موسیقی اجتماعی، موسیقی سیاسی، موسیقی اعتراض علیه دخالت‌های کشور‌های دیگر مخصوصاً آمریکا در استقلال کشور ما احساس می‌شد، و این کمبود باعث شد تا ما فراخوانی منتشر کنیم و فضای هنری خود را به تولید آثاری در این موضوعات تشویق نماییم.

 

وی در مورد تغیرات دوره دوم جشنواره طبس گفت: مهم‌ترین تغییر این است که صدای جهانی اعتراض که در موسیقی جهان بازتاب‌های بسیار گسترده‌ای داشته را بتوانیم، در تهران؛ پایتخت مرگ برآمریکا طنین انداز کنیم به خاطر همین مهم‌ترین مزیت این دوره جشنواره هم‌آوایی و هم‌آوازی صداهای مختلف از سراسر جهان با موضوع موسیقی اجتماعی، موسیقی اعتراض و ضدسلطه است. ‌اگر خدا توفیق دهد و عملی شود، یکی از تمایز‌های اساسی این دوره از جشنواره با دوره قبلی همین موضوع خواهد بود.

 

صفایی در خصوص اضافه شدن بخش بین‌الملل به دوره دوم  جشنواره نیز توضیح داد: تحقیقاتی که در حوزه موسیقی ملل در سال‌های اخیر توسط دوستان ما انجام شد، ما را به این نتیجه قطعی رساند که دست‌کم، دو قرن است که موسیقی اعتراض در خود آمریکا و به موازاتِ تمام دست‌اندازی‌ها و جنایات آمریکا و دولت‌های استعماری در سراسر جهان، رونق بسیار فعالی دارد. کشور‌های استکباری جهان با جنایت خودشان در طول این قرون اخیر باعث شکل‌گیری هنر‌های استقلال‌خواهانه و هنرهای ضداستکباری در این کشور‌ها بوده‌‌اند. از این جهت و با انجام این مطالعه به این نتیجه رسیدیم، چه خوب است که این هم‌صدایی ملت‌ها را در شب‌های شعر و موسیقی طبس گرد هم بیاوریم.

 

صفایی در مورد حضور چهره‌های شاخص این ژانر موسیقی در جشنواره تصریح کرد: در داخل کشور، من به عنوان دبیر اجرایی این دوره از جشنواره، از تمام کسانی که در طول این یکی‌دوساله‌ی اخیر و بعد از جشنواره اول، تولید اثر داشتند، دعوت می‌کنم که همراه ما در این جشنواره باشند تا بتوانیم این صدای مسئولانه‌ی هنر موسیقی خودمان را به دنیا برسانیم.

 

وی افزود: در بخش بین‌الملل نیز درحال رایزنی با تمام هنرمندانی هستیم که بار مسئولیت هنری خودشان را در این سال‌ها بر زمین نگذاشتند و به دوش کشیدند. در حوزه موسیقی عربی با شاعران و خوانندگان سرشناس حوزه عرب‌زبان و منطقه جهان اسلام ارتباطاتی گرفتیم، که اجازه بدهید تا قطعی شدن نتیجه نامی از آن‌ها برده نشود اما اجمالش این است که با افراد بسیاری در دنیا که با این گونه از موسیقی و شعر ارتباط داشتند در حال رایزنی و برقراری ارتباط هستیم.

 

در پایان صفایی در مورد تعداد آثار ارسال شده برای جشنواره توضیح داد: تا این لحظه که ما در حال گفتگو هستیم، و پس از نزدیک به یک ماه از اعلام فراخوان حدود صد اثر اعم از موسیقی و شعر به جشنواره ارسال شده است.

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...