حضور «سیاست» در «جشنواره‌های هنری» جهان؛ این‌بار موسیقی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳


در حاشیه اعتراض «حافظ ناظری» به سیاسی‌کاری در جوایز «گرمی»؛

حضور «سیاست» در «جشنواره‌های هنری» جهان؛ این‌بار موسیقی

«گرمی» معتبرترین جایزه موسیقی در سطح جهان است و «گرامافون طلایی»‌ش حکم «مجسمه طلایی اسکار»را برای اهالی موسیقی دارد و هرچند موسیقی ایران هیچگاه به اندازه هنرهای دیگر در سطح جشنواره‌های جهان مطرح نبوده اما طی سال‌های گذشته نام برخی از ایرانیان نیز در بین نامزدهای بخش‌های مختلف این رقابت مطرح شده است. البته هنوز هیچ یک از اهالی موسیقی ایران موفق به گرفتن این گرامافون نشده‌اند.

 

 

 

 

134033راه‌نوا- سیاسی بودن یا نبودن جشنواره‌ها و محافل هنری جهان از آن بحث‌های پرتواتری است که چندین سال است بصورت جدی در بین رسانه‌ها و اهالی فرهنگ ادامه دارد و احتمالا همچنان هم خواهد داشت، چرا که همچنان شبه‌رونفکران غرب‌زده‌ای در بین اهالی رسانه و فعالان فرهنگی وجود دارند که اساسا نبض فعالیت هنری‌شان بسته به همین محافل سیاسی است و به همین دلیل، تمام سعی خود را برای حمایت از آنان انجام می‌دهند.

 

اما با این وجود طبعا بحث جشنواره‌ها و محافل سینمایی به دلیل اهمیتشان حجم بیشتری از گفتگوها و بحث‌وجدل‌های رسانه‌ها و اهالی فرهنگ را به خود اختصاص می‌دهند و در این میان حتی اظهار نظر یک فیلمساز و مخالفت او با سیاست‌های جاری در این جشنواره‌ها می‌تواند به یکی از بحث‌های اصلی رسانه‌ها تبدیل شود.

 

از جمله اظهار نظر سال گذشته بهروز افخمی که تا مدت‌ها به یکی از بحث‌های رسانه‌های سینمایی تبدیل شد. بهروز افخمی در مصاحبه‌ای درباره‌ی سیاست‌های جشنواره‌های جهانی گفته بود: «حالا توجه کن که (گذشته) جایزه جشنواره کن را که البته از نظر من هیچ وقت اعتبار نداشته، به یک فیلم پورنو می‌بازد. حالا جناب عالی می‌فرمایید در آنجا دموکراسی معنایی دارد؟ فرهادی سال قبل به خاطر فیلمی ضعیف‌تر از این اسکار گرفت، اما امسال جایزه را به یک فیلم پورنو درباره‌ی همجنس‌بازی می‌بازد. این دموکراسی است؟»

 

حالا اما پس از مدت‌ها باز بحث سیاسی بودن یا نبودن جشنواره‌های جهانی به یکی از بحث‌های مهم حوزه فرهنگ تبدیل شده است اما تفاوت اصلی این است که این‌بار پای موسیقی و جشنواره‌ها و جوایز جهانی موسیقی مطرح است.

 

«گرمی» معتبرترین جایزه موسیقی در سطح جهان است و «گرامافون طلایی»‌ش حکم «مجسمه طلایی اسکار»را برای اهالی موسیقی دارد و هرچند موسیقی ایران هیچگاه به اندازه هنرهای دیگر در سطح جشنواره‌های جهان مطرح نبوده اما طی سال‌های گذشته نام برخی از ایرانیان نیز در بین نامزدهای بخش‌های مختلف این رقابت مطرح شده است. البته هنوز هیچ یک از اهالی موسیقی ایران موفق به گرفتن این گرامافون نشده‌اند.

 

اما امسال برخی گمانه‌زنی‌ها از نامزدی آلبوم «ناگفته»ی حافظ ناظری در این رقابت حکایت داشت، آلبومی که در هفته‌های اولیه انشتار جهانی‌ش به پرفروش‌ترین البوم موسیقی کلاسیک و سنتی جهان تبدیل شد اما با اعلام اسامی نامزدها در ساعات پایانی پنجم‌دسامبر، نامی از این البوم در میان نامزدهای نهایی نبود و شانس یک ایرانی دیگر برای گرفتن این جایزه از دست رفت.

 

حافظ ناظری اما در واکنش به‌ این مساله در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «امروز احساسی درونم مُرد. تا آنجا که به موسیقی و رای هنرمندان مربوط بود، باافتخار و بالاترین تعداد در هفت‌شاخه یکه تاز بودیم، ولی آنجایی که سیاست وسط آمد، همه را به‌عنوان یک ایرانی باختیم. واقعا متاسفم و بسیار‌بسیار شرمنده این‌همه عشق، محبت و اعتقاد شما عزیزانم شدم.»

 

نوشته‌ای که در آن ناظری از قرارگرفتن فضای داوری «گرمی» زیر سایه سیاست انتقاد کرده است و صریحا معترف است که «سیاست» نقشی جدی و اساسی در تعلق گرفتن یک جایزه به یک اثر «هنری» در سطح جهان دارد و برخلاف نظریه‌های شبه‌روشنفکران داخلی، محافل و جشنواره‌ها و جوایز معتبر جهانی، حتی در عرصه موسیقی نیز، از سیاست جدا نیستند.

 

بنابراین حالا باید منتظر ماند و دید که شبه‌روشنفکران ایرانی در مقابل این اظهار نظر ناظری نیز دست به فلسفه‌بافی در رد سیاسی بودن جوایز هنری جهانی خواهند زد و مانند دفعات قبل دادن جوایز جهانی عکاسی به عکس‌های اعدام و همچنین جوایز اعطای معتبرترین جوایز سینمایی جهان مانند اسکار به فیلمی ضعیف اما ضدایرانی «آرگو» را یک استثناء و اتفاق قلمداد خواهند کرد؟

 

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...