سهم شاعران عصر انقلاب در حوزه شعر فلسطین چشم‌نواز است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۴


محمدرضا سنگری:

سهم شاعران عصر انقلاب در حوزه شعر فلسطین چشم‌نواز است

محمدرضا سنگری بیان نمود: سهم شاعران عصر انقلاب در حوزه شعر فلسطین چشم‌نواز است و آنها ابعادی را می‌بینند و نشان می‌دهند که دیگران ندیده‌اند.

 

 

 

 

50fe135c1e5e43508047d3d723e9e656_XLراه‌نوا- چهلمین «عصرانه ادبی فارس» با محوریت بررسی شعر فلسطین با حضور مجتبی رحماندوست، محمدرضا سنگری، محمدرضا سهرابی‌نژاد، مجید سعدآبادی، فاطمه طارمی، عبدالرحیم سعیدی‌راد وجمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات پایداری روز گذشته برگزار شد.

 

 

سهم شاعران عصر انقلاب در شعر فلسطین قابل توجه است

دکتر محمدرضا سنگری دراین مراسم عنوان کرد: علت اینکه چرا باید به فلسطین پرداخته شود نکته اولی است که می‌خواهم به آن بپردازم زیرا فلسطین سرزمین انبیاء است و پیامبران بزرگی از آنجا مبعوث شده‌اند و این سرزمین مقدس است و همه به این نکته اتفاق نظر دارند. فلسطین نماد مبارزه با خیانت، جنایت و غصب است و امروز این سرزمین 67 سال است که غصب شده است.

 

این پژوهشگر و استاد دانشگاه در ادامه گفت:‌مهمترین نقطه در عصر ظهور نیز این سرزمین است و در روایات آمده که در عصر ظهور سفیانی در این سرزمین کشته خواهد شد و بعد از آن فتح اروپا رخ خواهد داد پس از این منظر این سرزمین خط مقدم جبهه اسلام کفر است و به نوعی خاکریز انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود.

 

وی افزود: اولین نکته در شعر فلسطین در اشعار شاعران ایرانی این است که قالب شعر سپید در اکثریت است و بسامد شعر سپید بسیار بالاست و تعداد شاعران سپیدسرا در این موضوع بیشتر است. بعد از قالب سپید قالب نیمایی است و در دهه 70 نیز شاهد ظهور غزل در این موضوع بوده‌ایم البته در حوزه مثنوی نیز کارهای خوبی داریم که مجموعه استاد حمید سبزواری در این حوزه معروف است. در حوزه رباعی، چهارپاره و همچنین سایر قالب‌های شعری نیز اشعار خوبی داریم.

 

سنگری ادامه داد و گفت: نکته دیگر در شعر فلسطین اشاره به نحوه مبارزه است و هیچ عنصری در شعرهای ایرانی مانند سنگ نفوذ نکرده است. ویژگی دیگری که در شعر ایرانی پُر بسامد است مظلومیت مردم فلسطین است که در سال‌های اخیر نیز این مظلومیت شدت گرفته و در شعر نیز بروز داشته است.

 

او اضافه کرد: ستایش حزب‌الله و سیدحسن نصرالله یکی دیگر از ابعاد شعر فلسطین در ایران است که اگر تمام سروده‌های این مورد جمع‌آوری شود با یک مجموعه قطور روبه‌رو خواهیم بود. بی‌تفاوتی و بی‌خیالی جهان و عیاشی سران عرب یکی دیگر از ابعاد شعر فلسطین در ایران است که آن را ما در اشعار شعرا می‌بینیم. همچنین سهم شاعران عصر انقلاب در حوزه شعر فلسطین چشم‌نواز است و آنها ابعادی را می‌بینند و نشان می‌دهند که دیگران ندیده‌اند.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...