قدس بر زبان شاعران جاری شد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۵


طبیبی نیست تا درمان كند این زخم گلگون را

قدس بر زبان شاعران جاری شد

شاعران پیش‌كسوت و جوان ایرانی،‌ فلسطینی و پاكستانی، سروده‌هایشان درباره قدس را به مردم مظلوم فلسطین تقدیم كردند.

 

 

 

 

۲۴۳۵۶۸راه‌نوا- همایش ادبی «قدس ما را آزاد خواهد کرد» با حضور شاعرانی از ایران و کشورهای منطقه عصر روز شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

 

در این همایش ادبی که با اجرای سعید بیابانکی همراه بود، چهره‌هایی چون مرتضی ضرابی، عباسعلی براتی‌پور، محمدرضا سرشار، مصطفی محدثی خراسانی، موسی بیدج، کمال شفیعی، محمدسرور رجایی، محمدجواد آسمان، سارا جلوداریان و شاعرانی از فلسطین و پاکستان حضور داشتند و به شعرخوانی و سخنرانی پیرامون مظلومیت مردم فلسطین پرداختند.

 

نخستین شاعری که در این مراسم به شعرخوانی پرداخت، کمال شفیعی بود. وی پیش از شعرخوانی در سخنانی عنوان کرد: کاش می‌شد به جای شعر، آزادی و امنیت را به فرزندان مظلوم فلسطین تقدیم می‌کردیم. کمال شفیعی شعرش را خطاب به رفیق صابر، شاعر عرب، خواند که این طور شروع می‌شد:

 

رفیق صابر

بلند شو

وسط معرکه شعری بخوان

لبنان دیگر عروس کشورها نیست

دارد گیسوان سیاهش را

در بوی نفت سیاه

و بخت سیاه دختران عرب پریشان می‌کند

 

در ادامه، سیداحمد حسینی متخلص به شهریار از شاعران پاکستانی غزلی خواند و نوبت به محمدجواد شاه‌مرادی (آسمان) رسید که برای شعرخوانی بیاید. او پیش از شعرخوانی، با اشاره به اینکه برای من و هم‌نسلان من وقتی نام و یاد فلسطین مطرح می‌شود، یک حس تلخ در دلمان می‌نشیند، گفت: حس عذاب وجدان داریم از اینکه تنها می‌توانیم شعر بگوییم و حرفی بزنیم در حالی که تنها با حرف زدن کاری درست نمی‌شود اما به عنوان یک شاعر تنها کاری که از دستم بر می‌آید این است که حرف بزنم. با این همه ناخشنودیم از اینکه همین کاری که از دستمان برمی‌آید هم گاهی به اطلاع مردم مظلوم فلسطین و حتی شاعران و ادیبان آن ها نمی رسد و آن ها از موج ادبیات معاصر ایران که درباره فلسطین ایجاد شده خبر ندارند.

 

عباسعلی براتی‌پور نیز شاعر دیگری بود که اظهار امیدواری کرد روزی شعر قدس در بیت‌المقدس خوانده شود. او سپس ابیاتی از مثنوی بلندی که درباره قدس سروده است خواند. دکتر مجتبی رحماندوست، مصطفی محدثی خراسانی،‌ حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی و محمدسلطان ابونصیر شاعر فلسطینی نیز در این مراسم، سروده‌هایشان با مضمون مظلومیت فلسطین را برای حاضران قرائت کردند.

 

سارا جلوداریان نیز از شاعران جوانی بود که با حضور در این مراسم، شعری را با مضمون قدس به شرح زیر خواند:

 

در این خاک مقدس دفن کردی باغ زیتون را

تو با چشم خودت دیدی بهار خفته در خون را

تو با چشم خودت دیدی که روح عشق را کشتند

الهی هیچ لیلایی نبیند داغ مجنون را

چه فرقی بود بین روز روشن با شب تاریک

که زیر شعله‌ی خورشید حس کردی شبیخون را

میان تلی از باروت و آتش طاقت آوردی

طبیبی نیست تا درمان کند این زخم گلگون را

چنان وابسته‌ات هستم که در پای تو می‌ریزیم

شکوه کوه الوند و خروش شط کارون را

من از ویرانه‌های دولت فرعون فهمیدم

که دست غیب یاری می‌کند موسی و هارون را

دوباره در پناه آسمان‌ها خانه می‌سازی

دوباره روی ایوان می‌نشانی ماه گردون را

 

 

 

 

منبع: حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...