رنگ ماتم، عطر حماسه
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۱ فروردین ۱۳۹۷


مروی بر تقویم شعر و موسیقی انقلاب در سال 96

رنگ ماتم، عطر حماسه

سال ۱۳۹۶ برای اهالی شعر و موسیقی انقلاب نیز به پایان رسید. قصد داریم تقویم سال ۱۳۹۶ موسیقی و شعر انقلاب را مرور کنیم.

راه نوا –سال ۱۳۹۶ برای اهالی شعر و موسیقی انقلاب نیز به پایان رسید، سالی که تولید آثاری شاخصی همچون «ضربه دوازدهم»، «قرار نبود» و «خلوت خوب » را در کارنامه خود دارد، سالی با رخدادهای سیاسی اجتماعی، همچون واکنش به شعرخوانی «مهدی جهاندار» در دیدار رهبری و شعرخوانی حاج «میثم مطیعی» در نماز عید فطر و حضور هنرمندان برای کمک به مردم زلزله شده کرمانشاه همراه بود، سالی که با درگذشت استاد «غلامرضا شکوهی» و استاد «حبیب الله چایچیان» به پایان رسید. قصد داریم تقویم سال ۱۳۹۶ موسیقی و شعر انقلاب را مرور کنیم.

 

فتنه شاید در زمان شاه زندان بوده باشد…

 

نیمی از ماه رمضان میگذرد و اهالی شعر خود را برای مهمترین رویداد در حوزه شعر انقلاب آماده می کنند. به رسم هر ساله دیدار شاعران با رهبر انقلاب در ایام ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار میشود، اما دیدار امسال با شعرخوانی شاعری جوان و نه چندان نام آشنا از اصفهان خبرساز می شود. «فتنه شاید در زمان شاه زندان بوده باشد…»، سروده ای که با تشویق رهبر انقلاب همراه می شود.

 

انتشار فیلم شعرخوانی «مهدی جهاندار» با واکنش اهالی شعر همراه می شود. تعدادی از شعرای انقلاب به استقبال سروده فتنه سوز «مهدی جهاندار» رفته و اشعاری در این زمینه سروده می شود. در سوی دیگر، آثاری در مخالفت با این اثر سروده می شود، موسیقی «فتنه شاید» با فاصله ای کمتر از یک هفته با صدای «مجتبی الله وردی» منتشر می شود، در این کنش ها و واکنش ها آنچه بیش از هر چیز خودنمایی میکند شعر انقلاب است که همچنان پرچمداری هنر انقلاب را بر عهده دارد.

 

سخن از صلح بگو اسلحه را هم بردار …

 

ماه رمضان به روز های پایانی خود نزدیک می شود، همانند هر سال نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب در مصلی بزرگ تهران برگزار می شود. سال گذشته حاج «میثم مطیعی» پیش از خطبه های نماز عید فطر شعری با مطلع «ای دوستان که در صف اول نشسته اید» خواند که با استقبال مردم مواجه شد. امسال نیز برای شعرخوانی حاج «میثم مطیعی» به مراسم نماز عید فطر دعوت شده است. شعری انتقادی که سروده مشترک «علی محمد مودب»، «محمدمهدی سیار» و چند تن از دیگر شعرای انقلاب است.

 

بلافاصله واکنش های سیاسی نسبت به این شعرخوانی آغاز می شود، تعدادی از فعالان سیاسی این شعرخوانی را توهین به رییس جمهور دانسته و خواستار برخورد با حاج «میثم مطیعی» می شوند. از سویی طیف وسیعی از چهره فرهنگی هنری به استقبال این اشعار میروند، «حجت الاسلام محمدرضا زائری»، «وحید جلیلی»، «حاج محمود کریمی»، «حاج سعید حدادیان»، «ابوذر بیوکافی»، «علیرضا قزوه» و «علی داوودی» با انتشار یادداشت هایی حمایت خود را از شعرخوانی حاج «میثم مطیعی» اعلام میکنند. در نهایت پس از فرو کش کردن تب و تاب ها رهبر انقلاب در حاشیه مراسم عزاداری ماه محرم در حسینیه امام خمینی (ره) نظر خود را در مورد این اشعار اعلام می نمایند:«شما یک حرف کاملا درست و محکمی زدید. تردید نکنید. من نظرم را همان موقع به اطرافیان هم گفتم. کار شما کاملا درست بود»

 

اسم آزادی، می‌رسد با حکم تیر از راه، شب هنگام…

 

بیست و یکم تیر ماه سالروز قیام خونین مردم مشهد علیه کشف حجاب رضا خانی است که با کشتار و سرکوب شدید مردم در صحن گوهرشاد همراه شد. این رویداد تاریخی کمتر با بازتولید هنری همراه بوده و در حال گم شدن در لابه لای صفحه های تاریخ است.

 

«باشگاه ترانه و موسیقی راه» با همکاری شهرداری مشهد مقدس با تولید و انتشار نماهنگی تلاشی در یادآوری این برهه از تاریخ معاصر می کنند. «ضربه دوازدهم» با شعری از «محمد مهدی سیار»، موسیقی «آریا عظیمی نژاد» و با صدای «حجت اشرف زاده» منتشر و با استقبال خوب مخاطبان مواجه می شود.

 

که در مقام رضا باش وز قضا مگریز….

 

نهم مرداد در آستانه ایام ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام، شب شعر «مقام رضا» در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود. قرار است در حاشیه این مراسم از سال ها فعالیت ادبی استاد «غلامرضا شکوهی» از شاعران پیشکسوت آیینی خراسان تقدیر به عمل بیاید.

 

استاد «شکوهی» علی رغم وضعیت جسمانی نامساعد در مراسم حاضر و سروده ای را به امام رضا (ع) تقدیم می کند، ایشان در هنگام خروج از فرهنگسرای اندیشه دچار عارضه مغزی شده و صبح روز بعد در تهران دار فانی را وداع می گوید.

 

همه ی فرشته ها صف بستن که اذان بگه مؤذن زاده…

 

طی چندین سال درگیری رزمندگان ایرانی، افغانی، سوری و لبنانی در جبهه مقاومت سوریه و عراق، هنرمندان عرصه شعر و موسیقی اقدام به تولید آثاری در رثای فداکاری ها و جانفشانی های این رزمندگان در جبهه های دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام کرده اند، آثاری که بیشتر به روایت صحنه درگیری می پردارد.

 

سیزدهم مرداد ماه، «ماوا» نماهنگی را منتشر می کند که نخستین بار به روایت زندگی یک رزمنده مدافع حرم، ارتباطات خانوادگی و سبک زندگی رزمندگان می پردازد. روایتی که با زیارت امام رضا علیه السلام گره خورده  و همزمان با ایام ایشان منتشر و با استقبال مخاطبان مواجه می شود. این اثر با صدای «حسین حقیقی»، شعری از «علی فردوسی» و موسیقی «گرانش آشوری» تولید شده است.

 

نماد غیرت و ایمان، سیاوش ایران!

 

شانزدهم مرداد ماه، انتشار یک تصویر در فضای مجازی اقشار مختلف مردم را تحت تاثیر قرار میدهد. رزمنده ایرانی که توسط گروه تروریستی داعش اسیر و سربریده می شود. انتشار تصاویر «محسن حججی» موجی از واکنش ها در بین اهالی شعر و موسیقی کشور ایجاد میکند. در اولین موج اغلب جامعه موسیقی با انتشار دل نوشته ها و یادداشت های از حماسه «محسن حججی» تقدیر می کنند.

 

شاعران که همراه خط مقدم هنر انقلاب بودند در بازه ای کوتاه به سرایش اشعاری در رثای «محسن حججی» می پردازند. «علیرضا قزوه»، «علی محمد مودب»، «علی داوودی»، «میلاد عرفان پور»، «احمد بابایی»، «محمد مهدی سیار»، «افشین علاء»، «قاسم صرافان» و «امید مهدی نژآد» از جمله شاعرانی بودند که در رثای شهید «محسن حججی» آثاری را سرودند. اشعاری که با تقدیر رهبر انقلاب از سروده «افشین علا» همراه می شود.

 

در بازه انتشار خبر اسارات «محسن حججی» تا پنجم مهر ماه و بازگشت پیکر این شهید مدافع حرم، هنرمندان عرصه موسیقی دست به کار شده و آثار موسیقیایی در رثای این شهید مدافع حرم تولید و منتشر کردند از جمله «نگاه آخر» با صدای «حجت اشرف زاده»، «آذر عشق» با صدای «حسام الدین سراج»، «کربلا همچنان جاریست» با صدای «میلاد هارونی» و «قهرمان قهرمانان» با صدای «علیرضا بیرانوند»

 

به خاطر من «بیست‌ و یک روز بعد» را تبلیغ کنید

 

در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر سینمایی «بیست و یک روز بعد» به کارگردان «محمدرضا خردمندان» از محصولات «باشگاه فیلم سوره» برای نخستین بار اکران و مورد توجه مخاطبین قرار گرفت، پیش از آغاز اکران عمومی از «مهدی یراحی» به عنوان خواننده تیتراژ این اثر نام برده می شود. «یراحی» علاوه بر اجرای موفق تیتراژ «بیست و یک روز بعد» در اکران های مردمی این اثر در سراسر کشور حاضر و با دعوت مردم به دیدن این اثر به عنوان یک سفیر هنری از جامعه موسیقی به موفقیت بیشتر «بیست و یک روز بعد» در اکران عمومی کمک شایانی کرد.

 

«یراحی» در این باره می گوید:«من از همکاری با فیلم بسیار خوب «بیست‌ویک روز بعد» بسیار خوشحالم، چراکه خود از مخاطبان این فیلم انسان‌دوستانه هستم. خوشحالم از آشنایی با کارگردان و عوامل این فیلم خوب و امیدوارم شما هم فیلم را دوست داشته باشید و در اکران عمومی آن را تبلیغ کنید. حتی اگر فیلم را دوست نداشتید این کار را برای من انجام دهید چون من این فیلم را خیلی دوست دارم»

 

پاسداشت خالق سمفونی ها ماندگار…

 

از معدود آهنگسازانی که بعد از انقلاب توانستند با آثار خود در حوزه موسیقی فیلم و آثار ارکسترال در حافظه موسیقیایی مردم ایران ماندگار شوند استاد «مجید انتظامی» است. استاد «انتظامی» با خلق آثاری همچون موسیقی فیلم های «ترن»، «روز واقعه»، «آژانس شیشه ای»، «از کرخه تا راین»، «دوئل» و سمفونی های «ایثار»، «خرمشهر» و «مقاومت» نقش کم نظیری در شکل گیری حافظه موسیقیایی مردم ایران پس از پیروزی انقلاب داشته است. حوزه هنری بیست و چهارم مراد، به بهانه رونمایی مستند «ابوایست» اقدام به برگزاری پاسداشت استاد «مجید انتظامی» در سالن سوره حوزه هنری نمود، مراسمی که با استقبال خوب اهالی موسیقی و سینما همراه شد.

 

 

 

قرار نبود داغ سنگین رو دلم بزاری …

 

در مهرماه ماه ۱۳۹۴ خبری دردناک جامعه ایران را متاثر کرد ۴۶۴ نفر از هموطنان ما در لباس احرام و در حال انجام مناسک حج در منا در اثر ازدحام جان خود را از دست دادند، اتفاقی که خیل عظیمی از مردم ایران را متاثر و داغدار نمود. «علی اکبر قلیچ» اثری با ترانه «محسن رضوانی» و تنظیم «هومن آزما» برای نخستین سالگرد این فاجعه تولید کرد که نماهنگ این اثر به تهیه کنندگی «ماوا» و با کارگردانی «علی زندیه» در دومین سالگرد این واقعه منتشر شد. اثری که به شرح حال خانواده های شهدای منا می پردازذ.

 

 

 

تلاش برای بازآفرینی گنجینه نواهای آیینی

 

بخش عظیمی از گنجینه موسیقیایی ایران مربوط به موسیقی آیینی و مذهبی است که بعد از ظهور اسلام در ایران متولد شده است. بالاندگی موسیقی آیینی تا جایی پیشرفت که در برخی ادوار حفط و صیانت از موسیقی سنتی ایران توسط موسیقی آیینی و بالاخص تعزیه صورت گرفت.

 

«ماوا» در سال ۱۳۹۵ به مناسبت ایام عزاداری ماه محرم با همکاری «فرید سعادتمند» اقدام به بازتنطیم ۴ قطعه از نوحه های سنتی شهر یزد نمود که با استقبال خوب مخاطبان همراه شد. در سال ۹۶ «ماوا» به سراغ بازآفزینی موسیقی آیینی منطقه جنوب کشور رفت و سه نوحه از آثار «جهان‌بخش کردی‌زاده» و حاج «غلامعلی کویتی‌پور» به مناسبت ایام ماه محرم تولید و منتشر کرد.

 

 

 

اینجا بزمی بر پاست…

 

موسیقی پس از پیروزی انقلاب فراز و نشیب هایی زیادی را تجربه کرده است از نقش آفرینی در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، تا برخوردهای سلیقه ای مسئولین وقت. مستند «بزرم رزم» با تلاش «سید وحید حسینی» نخستین روایت مستند و تصویری از تاریخ موسیقی انقلاب به مناسبت هفته دفاع مقدس رونمایی و اکران عمومی آن در گروه هنر و تجربه آغاز شد. مستندی که با استقبال اهالی موسیقی، منتقدان و مردم مواجه شد.

 

«بزرم رزم» با حضور اساتیدی همچون «حسین علیزاده»، «بیژن کامکار»، «حسن ریاحی»،«همایون رحیمیان»، «مهدی کلهر»، «هوشنگ جاوید»،«محمد گلریز»، «حسام الدین سراج» و «حمید شاهنگیان» که خود از تولیدکنندگان و مسئولان حوزه موسیقی در زمان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس بودند روایت دست اولی از تاریخ موسیقی انقلاب، به مخاطب ارائه می دهد.

 

 

 

میشه ضامنم بشی…

 

در طول سالیان گذشته همیشه صدای «غلامرضا صنعتگر» برای مردم ایران یادآور خاطرات مشهد مقدس و زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بوده است.«صنعتگر» روز دوشنبه دهم مهر ماه، به دلیل تشدید عارضه ای که از مدت ها قبل در کبدش به وجود داشته است ناگزیر به انتقال به بیمارستان و پس از چندی به بخش مراقبت های ویژه شد. تعدادی از دوستداران «صنعتگر» در پی برگزاری مراسم گلریزان برای اعزام وی به خارج از کشور برای ادامه مراحل درمانی بودند که با مخالفت وی همراه شد.

 

«صنعتگر» در در گفت و گویی در روزهای پایانی سال ۹۶ گفت: «بیش از چهارده سال است که درگیر بیماری هستم و باافتخار اعلام می‌کنم که در این مدت بر اساس داشته های خودم و تلاش شبانه روزی خانواده عزیزم برای انجام مراحل درمانی اقدام کردم. از تمامی مردم سرزمینم می خواهم مثل همیشه مرا دعا کنند چراکه از دعاها و انرژی های مثبت آنهاست که من قدرت می گیرم و تا به حال سرپا مانده ام»

 

سرباز حسینم…

 

همواره در بحران های سیاسی اجتماعی هنرمندان به کمک مردم خود شتافته و سعی در تاثیر گذاری در روند سیاسی اجتماعی ملت خود دارند. جنگ و تجاوز نظامی یکی از بحران هایی است که موجب همبستگی اقشار مختلف ملت برای دفاع از میهن خود می شود همچنان که در دوارن دفاع مقدس اقشار مختلف از جمله اهالی شعر و موسیقی به کمک رزمندگان شتافته و سعی در ایفای نقش به بهترین شکل ممکن را داشتند.

 

پس از بحران داخلی در سوریه و هجوم گروه های تروریستی به نقاط مختلف این کشور، نوجوانی از منطقه «فوعه و کفریا» به نام «هادی فاعور» علمدار موسیقی مردم سوریه شد. یکی از مشهور ترین آثار «فاعور» قطعه ای به «انا ثائر» است.

 

«باشگاه ترانه و موسیقی راه» تصمیم گرفت برای مراسم سیزده آبان سال ۹۶ نماهنگی بر روی ملودی قطعه «انا ثائر» تولید و منتشر نماید. نماهنگ این قطعه برای نخستین بار به بازنمایی یکی از مناسک جمهوری اسلامی در یک اثر موسیقیایی میپردازد.نماهنگ داستانی «تک خوان» با صدای «محمدحسین رضایی»، خواننده نوجوان خمینی شهری روایت گروه سرودی است برای اجرا در مراسم سیزدهم آبان ماه دعوت شده اند.

 

رنگ ماتم، عطر حماسه…

 

نوزدهم آبان ماه، خبری دردناک اقشار مختلف ایران را داغدار کرد زلزله در مناطق مختلف کرمانشاه از جمله سرپل ذهاب باعث کشته و زخمی شدن تعدای از مردم و تحریب حجم وسیعی از منازل مردم می شود. اهالی شعر و موسیقی برای کمک به مردم زلزله زده دست به کار می شوند.

 

«حامد عسکری» تندیس جشنواره شعر خود را به حراج میگذارد، «ناصر فیض»، «میلاد عرفان پور»، «محمد مهدی سیار»، «علی داوودی»، حاج «احمد واعظی»، حاج «میثم مطیعی»، حاج «مهدی رسولی» و حاج «ابوذر بیوکافی» عازم مناطق زلزله شده شده و موج رسانه ای برای کمک به مردم کرمانشاه به راه می اندازد. استاد «شهرام ناظری» و گروه «کامکار ها» کنسرتی مشترک در سالن وزارت کشور برای کمک به مردم کرمانشاه برگزار می کنند.

 

«فرزاد فرزین» عواید کنسرت خود را در کانادا را به مردم کرمانشاه تقدیم می کند.«سید وحید حسینی» کارگردان مستند «بزم رزم» اکران خیریه برگزار می کند و «سجاد شاکری» انگشتر اهدایی رهبر انقلاب را به حراج می گذارد. اهالی شعر و موسیقی از امتحانی که در پاییز ۹۶ برای ملت ایران رخ داد سربلند بیرون آمدند.

 

آمدم ای شاه پناهم بده …

 

کمتر کسی از مردم ایران را میتوان یافت که قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» را شنیده و اشکی از سر ارادت به حضرت «علی ابن موسی الرضا» (ع) نریخته باشد. قطعه ای که حاصل تلاش «آریا عظیمی نژاد» بر روی سروده استاد «حبیب الله چایچیان» و با صدای استاد «محمد علی کریمخانی» است.

 

پنجشنبه هشتم آذرماه ۹۶ خبری بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت. استاد «حبیب الله چایچیان» از شعرای پیشکسوت آیینی درگذشت. مراسم تشییع استاد «چایچیان» صبح روز بعد با حضور فرزند رهبر انقلاب برگزار گردید. «رهبر انقلاب» در پیامی در گذشت این شاعر پیشکسوت را تسلیت گفته و فرمودند:«شعر خوش لفظ و از دل برآمده‌ی این شاعر عزیز در شمار یادگارهای ارزنده‌ی شعر دینی و آئینی روزگار ما است و در خاطره‌ها و زبانها خواهد ماند»

 

سنگرت خالی نمونه برادر…

 

در چند سال گذشته تلاش هایی در جهت بازتعریف سرود انقلاب پس از دو دهه رکود انجام شده است، تلاش هایی که با تمجید و تاکید رهبر انقلاب نیز همراه شده است. ایجاد فرم های جدید و استفاده از دیگر قالب های هنری برای جذابیت هر چه بیشتر سرود طی سال ۹۶ در دستور کار اهالی موسیقی انقلاب قرار میگیرد.

 

نحستین تجربه، اجراهای میدانی سرود نمایش به بهانه بازگشت پیکر شهید مدافع حرم «محسن حججی» است. در دهه فجر سال ۹۶ در ده نقطه شهر تهران «ماوا» اقدام به برگزاری مجموعه سرود نمایش «راه ناتمام» به عنوان دومین تجربه سرود نمایش نمود تا قدمی بلندتر در راه ایجاد یک فرم جدید در حوزه سرود برداشته باشد. اجرایی که با استقبال خوب مردم نیز مواجه شد.

 

نخستین گام در حوزه موسیقی سبک زندگی

 

پس از سال ۸۸ و راه اندازی موج جدید موسیقی انقلاب در حوزه سیاسی و اوج موسیقی سیاسی در سال ۹۲ با دو زلزله موسیقیایی «مرگ بر آمریکا» و «گزینه های روی میز» ، احساس نیاز به حضور اهالی موسیقی انقلاب در حوزه های دیگر محتوایی از جمله موسیقی طنز، موسیقی عاشقانه و حکمت زندگی نیز احساس می شود.

 

بر اساس همین نیاز «باشگاه ترانه و موسیقی راه» با همکاری «مدرسه سینمایی عمار» اقدام به طراحی و تولید اثر «خلوت خوب» در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی نمودند. اثری که با صدای «حسین حقیقی»، «ترانه «حامد عسکری»، ملودی «مهدی یغمایی»، تنظیم «هومن آزما» و کارگردانی «سید مهدی حسینی» تولید و نخستین گام در حوزه موسیقی سبک زندگی با نگاه ایرانی اسلامی را برمیدارد.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...