شعرخوانی به یاد پدر شعر انقلاب
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵


بزرگداشت مرحوم سبزواری

شعرخوانی به یاد پدر شعر انقلاب

حمید شاهنگیان، آهنگ‌ساز سرودهای استاد سبزواری، گفت: امیدوارم صداقت مرحوم سبزواری را یاد بگیریم و همین‌طور كه آثار او ماندگار است،‌ اخلاقش هم ماندگار باشد.

 

۲۰۱۶۰۷۲۴۲۰۰۴۰۳cb-MO3N6738راه‌نوا – در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد استاد حمید سبزواری که با حضور خانواده ایشان عصر یک‌شنبه سوم مرداد ۱۳۹۵ در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، شاعران زیادی به بیان خاطره و شعرخوانی به یاد پدر شعر انقلاب پرداختند.

 

یکی از این شاعران، عبدالرحیم سعیدی‌راد بود که در شعری به یاد مرحوم سبزواری خواند:

 

آسمان تیره بود و طوفانی / ذره بودی و آفتاب شدی
بین انبوه شاعران بزرگ / پدر شعر انقلاب شدی

 

هم مرید امام و هم رهبر / خادم انقلاب و دین بودی
مثل یک دیده بان آماده / هر کجا بوده اولین بودی

 

یاد آن روزهای خوب به خیر / شعرهایی درون یک سنگر
از کلام تو شور می بارید / مثل اشعار مشفق و قیصر

 

جبهه بود و حماسه خواهی ها / شور سلمان و شعر مردانی
رو به رویت علیرضا قزوه / پشت سر جذبه بود و کاشانی

 

کربلا میرسید از هر سو / روزها میشدند عاشورا
وا‍ژه هایت گلوله های تفنگ / شعر تو مثل بمب آتش زا

 

ماه مهمانی خدا آمد / تو ولی بار خویش را بستی
نیمه شب بود و ناگهان با شوق / به خدای بزرگ پیوستی

 

علی انسانی نیز شاعر دیگری بود که روی سن رفت و پیش از شعرخوانی، درباره پدر شعر انقلاب شرح داد: استاد سبزواری پیش از انقلاب در انجمن‌ها، شعرهای اعتراضی می‌گفت. زمانی که شعرها بوی انقلاب و آزادی نداشتند اشعارش چنان اعتراض‌آمیز بود که از من خواستند به ایشان بگویم کمی آرام‌تر باشند. مرحوم حمید سبزواری به حرفش باور داشت و شعر را سخن به مزد نمی‌گفت. آنچه فهمیده بود در راه انقلاب می‌گذاشت البته بی‌مهری‌هایی هم دید.

 

همچنین دکتر علی مظفر،‌ اشعاری را برای استاد سبزواری خواند ازجمله ابیات زیر:

قرار بی‌قراری نیست دیگر / تب  چشم‌انتظاری نیست دیگر

بگو با شاعران کوچه عشق / حمید سبزواری نیست دیگر

 

در ادامه مراسم، حمید شاهنگیان از دوستان قدیمی مرحوم سبزواری و آهنگ‌ساز سروده‌های انقلابی او اظهار کرد: زمان انقلاب وارد ایران شدم و اندیشیدم که با هنر موسیقی می‌شود کارهایی انجام داد. با مرحوم سبزواری آشنا شدم و قرار شد روی سرودهای ایشان آهنگ‌سازی کنم و سرودهایی ساخته شد که بیشتر از سایر اشعار استاد سبزواری در ذهن‌ها ماند. اگر از هزاران نفر درباره حمید سبزواری بپرسید قطعا او را با سروده‌هایی می‌شناسند که با موسیقی همراه بوده است و موسیقی که امروز نشان دادن سازش حرام است، آثاری انقلابی را ساخت که تاکنون مانده و تا ابد نیز باقی می ماند.

او ادامه داد: زمان‌شناسی حمید سبزواری استثنایی بود و پیشگویی و نگاه عجیب و شجاعت او یکی از مهم‌ترین خصوصیاتش بود. در عین حال، صراحت لهجه و صداقت او در برخورد با همه حتی افراد نزدیک به خودش مشخص بود و ماندگاری او هم دقیقا به همین خاطر است. امیدوارم صداقت و صراحت را از حمید یاد بگیریم و همین‌طور که آثار او ماندگار است،‌ اخلاقش هم ماندگار باشد.

 

 

 

 

 

 

 

منبع : پایگاه خبری حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...