دیده بگشا، رنج انسان بین و سیل اشک و آه…
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۳


نگاهی به شاخص ترین قطعات موسیقی با موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیم جنایتکار صهیونیستی

دیده بگشا، رنج انسان بین و سیل اشک و آه…

علیرضا بهمیاری
طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در مدت دو دهه اخیر تعداد قابل توجهی قطعه موسیقی درباره مقاومت مردم مظلوم فلسطین دربرابر اشغالگری های صهیونیستها اجرا شده است. اکثر این آثار در واحد موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تهیه و تولید شده اند و برخی خواننده ها اجرای چند اثر با موضوع مورد نظر در کارنامه هنری شان مشاهده می شود.

 

 

یک –جمعه سوم مردادماه مصادف با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است که این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان “روز قدس” نام گذاری شده است.

به گزارش راه نوا ، چند هفته ای است که رژیم صهیونیستی به شکلی کاملا وحشیانه غزه را زیر حملات دیوانه وار خود قرار داده است و این چنین تعداد زیادی از مردم غیرنظامی به خصوص کودکان در ماه مبارک رمضان به شهادت می رسند. این اعمال جنایتکارانه در حالی اتفاق می افتد که کشورهای غربی هم به انحای مختلف یا از این اقدامات ضدبشری حمایت می کنند و یا در مقابل این رژیم کودک کش سکوت مرگبار اختیار کرده اند که به نوعی تاییدی بر این اقدامات صهیونیست ها باشد.

 

 

به همین مناسبت در ادامه  تاریخچه ای از روز جهانی قدس را با هم مرور می کنیم . سپس به دو اثر موسیقی که به عنوان آثاری شاخص با موضوع مقاومت مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیم غاصب صهیونیستی اجرا شده اند ، می پردازیم و آنگاه به سایر قطعات قابل دفاع موسیقی در این زمینه اشاره می کنیم . همچنین در ادامه صرفا اسامی بخش اعظمی از قطعات موسیقی که توسط خواننده های کشور تا کنون با این موضوع اجرا شده اند ، ذکر می گردد و در انتها درنگی اجمالی بر تمامی قطعات خواهیم داشت.

 

 

 

دو– وب سایت ویکی شیعه درباره روز قدس می نویسد: روز قدس آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است که در آن علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل و اشغال فلسطین راهپیمایی اعتراض آمیزی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. در بعضی کشورها به خاطر عدم مجوز پلیس برای روز جمعه، راهپیمایی در روز دیگری انجام شده یا فقط امکان برگزاری همایش‌هایی به این منظور داده می‌شود.

این روز چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ (۱۳ ماه رمضان ۱۳۹۹ه‍.ق) با پیام امام خمینی برای حمایت از ملت فلسطین نام‌گذاری شد.

از آنجا که آخر ماه رمضان در کشورهای مختلف متفاوت است، در صورتی که روز آخر ماه رمضان در ایران جمعه یا شنبه باشد روز قدس معمولاً یک هفته زودتر برگزار می‌شود تا هماهنگی با سایر کشورهای اسلامی ایجاد شود.

 

 

تاریخچه

 

 

از ابتدای اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ این موضوع مورد توجه اکثر عالمان دینی به ویژه شیعیان قرار گرفته و با حساسیت به دنبال حل این مشکل بودند. فلسطینیان مصادف با پیروزی در جنگ کرامه بر صهیونیستها روزی را به نام روز فلسطین در ماه اکتبر مطرح کردند که چندان مورد استقبال واقع نشد.

امام خمینی نیز یکی از محورهای مبارزاتی خود را از ابتدا آزادی فلسطین و به رسمیت نشناختن اشغال آن معرفی کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ارتباط با اسرائیل قطع و سفارت آن در ایران در اختیار فلسطینیان قرار گرفت. با شروع دور تازه‌ای از حملات اسرائیل به جنوب لبنان، امام خمینی روز ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ مصادف با سیزدهم رمضان ۱۳۹۹ با صدور پیامی، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد:

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانۀ خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانۀ ایشان را بمباران می‌کند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین کنندۀ سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.

گفتنی است ، ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت می‌گوید نام‌گذاری روزی از تقویم به نام روز قدس پیشنهاد او بوده است.

 

 

سه – نگاهی به شاخص ترین آثار موسیقی

 

 

یه کودک زیر چکمه سیاهی می میره

1.«یه مسجد» : امیر تاجیک

 

farapix_com_93a502e62db697d42ddd3b9ebe078aee_farapix_com_acb73c99e95c90349181633dae93fddb_34223در سال 1381 و در طی بیست و چهار ساعت قطعه ای موسیقایی خلق می شود که به عنوان شاخص ترین اثر موسیقی که درباره موضوع فلسطین تا کنون اجرا شده است می توان از آن نام برد.

یه مسجد” با ترانه ای سروده مهدی شادمانی ، ملودی و تنظیمی که توسط مهرداد نصرتی خلق شد و با اجرای امیر تاجیک ، خواننده توانمند پاپ این چنین پدید آمد.

قطعه یه مسجد مشهورترین و شاخص ترین اثر موسیقی است که تا کنون درباره مقاومت مردم مظلوم فلسطین اجرا شده است. در روزهایی که اسراییل غاصب غزه را زیر بمباران وحشیانه خود قرار داده بود این قطعه در کوتاه ترین زمان ممکن تهیه ، تولید و اجرا شد و بلافاصله به روی آنتن رفت و توانست نظر خیل عظیمی از مخاطبان را به سوی خود جلب نماید. همچنین نماهنگی نیز برای این قطعه تولید شد که در سال های ابتدایی دهه 80 از طریق رسانه ملی پخش گردید.

شعر این قطعه به صورتی صریح از ظلمی که طی دهه های اخیر بر مردم غریب فلسطین توسط اسراییل با حمایت همه جانبه و گسترده کشورهای مستبد غربی به خصوص آمریکای جهان خوار روا داشته شده است ، سخن می گوید.

ملودی به خوبی ساخته شده و متناسب با کلام ، دارای مدلاسیون هایی است و تنظیم هم در فضایی الکترونیک و متناسب با مضمون اثر ساخته شده است و خواننده با صدای پرطنین و پرحجم خود اجرایی تحسین برانگیز داشته است. وقتی تمامی ارکان یک قطعه به خوبی ساخته و اجرا شده باشند آن گاه مخاطب هم با آن ارتباط لازم را برقرار می سازد.

این قطعه یکی از مشهورترین آثار امیر تاجیک است و خواننده در سری دوم پخش آلبوم زیرآسمان شهر این قطعه را در آلبومش قرار داد.

 

 

متن کامل ترانه “یه مسجد” :

 

یه مسجد ، وسط دو تا مثلث اسیره
یه کودک ، زیر چکمه سیاهی می میره
یه ضجه ، توی آسمون شب پر می گیره
یه مادر ، دوباره ناله رو از سر می گیره

 

 

گلوله ، سینه ی برادرم رو می دره
شهادت ، کفن گلی می شه که پرپره
قلب اون ، روی خاک افتاده اما می زنه
کسی که ، تن پاکش روی دستای منه

 

 

شتاب کن برادر وقت شهادت منه
وقت گذشتن از خود ، وقت نجات میهنه
سلاح من سنگ منه
می شکنه شیشه ی شبو
فریاد من مثل تبر
می کنه ریشه ی شبو
برخیز ای مسلمان باید که مثله طوفان
کشتی شب رو بشکنیم
تیرگی رو پس بزنیم
شتاب کن برادر شتاب کن برادر
شتاب کن برادر شتاب کن برادر

 

 

***

 

دیده بگشا بر ستم ، در این فریبستان ، علی

2.«دیده بگشا» : محمد اصفهانی

 

 

 

856محمد اصفهانی ، خواننده صاحب نام موسیقی پاپ و سنتی در آلبوم ماه غریبستان در سال 1380 که تمامی قطعات آن درباره حضرت علی (ع) است ، اثری اجرا نموده که “دیده بگشا” نام دارد. موسیقی این اثر توسط علیرضا کهن دیری ساخته و تنظیم شد و شعر آن سروده علی معلم است که خود شاعر نیز در بخشی به دکلمه پرداخته است.

این قطعه پیش از گنجاندن در آلبوم ، بارها از صدا و سیما پخش گردید و در روزهایی که مردم غزه زیر حملات وحشیانه اسراییلی ها قرار داشتند این قطعه در قالب نماهنگی صدها بار از طریق شبکه های سیما به روی آنتن رفت.

این قطعه واگویه ای است با امام علی (ع) درباره ظلم هایی که در جهان وجود دارد به ویژه شرح ظلمی که اسرائیلی های غاصب به مردم مظلوم فلسطین روا داشته اند.

موسیقی در بخش ملودی و تنظیم در وضعیت بسیار مناسب و قابل توجهی قرار دارد ؛ شعر قابل تامل و تاثیرگذار با دکلمه پرشور شاعر همراه می شود و خواننده هم با اجرایی احساسی ، دردمندانه و قابل اعتنا به ارائه مفهوم موردنظر یاری می رساند.

 

 

 

متن کامل شعر دیده بگشا:

دیده بگشا ای به شهد مرگ نوشینت رضا

دیده بگشا بر عدم ای مستی هستی فزا

دیده بگشا ای پس از سوء القضا حسن القضا

 

 

‌دیده بگشا از کرم ، رنجورِ دردستان ، علی

بحر مروارید غم ، گنجورِ مردستان ، علی

 

 

‌دیده بگشا رنج انسان بین و سیلِ اشک و آه

کبرِ پُستان بین و جام جهل و فرجام گناه

تیر و ترکش ، خون و آتش ، خشم سرکش ، بیم چاه

 

 

‌دیده بگشا بر ستم ، دراین فریبستان ، علی

شمع شبهای دژم ، ماه غریبستان ، علی

 

 

‌دیده بگشا نقش انسان ماند باجامی تهی

سوخت لاله ، مرد لیلی ، خشک شد سرو سهی

زآگهی مان جهل ماند و جهل ماند از آگهی

 

 

‌دیده بگشا ای صنم ای ساقی مستان ، علی

تیره شد از بیش و کم ، آیینة هستان ، علی

 

 

 

***

 

چهار-سایر آثار موسیقی قابل دفاع در حمایت از مقاومت مردم مظلوم فلسطین و برعلیه رژیم غاصب صهیونستی

 

فلسطین تنها مانده

1.رشید وطن دوست

 

IMAGE634650741257653750رشید وطن دوست خواننده قدیمی کلاسیک ، تا کنون چند اثر موسیقی در رابطه با حمایت از فلسطینی ها در برابر اسراییلی های غاصب اجرا نموده است.

قطعه “فلسطین تنها مانده ”  ، یکی از این آثار است که شعر آن توسط محمود دست پیش سروده شد و کامبیز رحیمی هم موسیقی آن راساخت.

شیطان” هم عنوان دیگر اثر وطن دوست است که وی با همراهی گروه کر اجرا نموده است. حسین شریفی و کیوان اعلایی آهنگساز و تنظیم کننده این اثر هستند و شعر آن سروده محسن حسن زاده و لیله کوهی است. این قطعه به صورت ارکسترال ساخته و اجرا شده است.

پرنده های بی آشیان ” از دیگر قطعاتی است که با صدای رشید وطن دوست درباره بی پناهی و مظلومیت فلسطینی ها به خصوص مردم غزه اجرا شده است.

انتفاضه” هم دیگر قطعه رشید وطن دوست است که به مناسبت روز جهانی قدس اجرا شده است. ناصر فیض شاعر این اثر است و کامبیز رحیمی هم موسیقی آن را ساخته است.

 

***

 

 

چی نصيب قوم موساست غير وهم و ترس و كينه؟!

2.امید جعفری

 

Omid-Jafari-Eshare-Konامید جعفری ، خواننده پاپ صدا و سیما تا کنون چند اثر موسیقی درباره مقاومت فلسطینی ها در برابر غاصبان اسراییلی اجرا نموده است.

ارث معهود مسیحا” ، عنوان یکی از آثار امید جعفری است که توسط علی معلم سروده شده است و شاعر در بخش هایی از آن به دکلمه نیز پرداخته است. سروده ای دشوار ، صریح و قابل تامل که در پیوند با آهنگی از افشین رامین اجرا شده است. موسیقی در ساختار پاپ ارکسترال ساخته شده است. نقطه قوت این اثر کلام جذاب آن است و اگر با ملودی بهتر و تنظیم مناسب تری همراه می شد و خواننده هم به شکلی مطلوب تری به اجرا می پرداخت ، قطعه ای درخشان خلق می شد. در مجموع قطعه ای متوسط است.

 

 

بخشی از ترانه ارث معمود مسیحا :

 

 

موشه دایان ها کجاین وقتی بوشا کدخداین؟

سر بدن باید یهودا ، یا به خواری سر بساین

 

 

قصه ی بود و نبوده اونچه این سودا و سوده

پشتی پاپ از یهودی نقشه مرگ یهوده

 

 

یکی دیگر از قطعات اجرا شده با صدای امید جعفری “انتفاضه” نام دارد که توسط شهرام منظمی آهنگسازی شده است. شاعر این اثرعلی معلم است و در ساختار پاپ – کلاسیک اجرا شده است.

 

 

بخشی از ترانه انتفاضه:

 

 

مادرا کفن می پوشن توی لبنان

بچه ها با سنگ می جنگن تو فلسطین

 

 

شماها که مرد جنگین ، شماها چرا نشستین؟!

آی مسلمونا که دنیا روزی زیر سایه تون بود

 

 

ماه و خورشید از بزرگی تو فلک همسایه تون بود

وارث زمین شمایید ، آی مسلمونا کجایید؟

 

 

دیگر اثر جعفری با عنوان “بغض بی صدا” با سروده ای از فرخ کاظمی  و به آهنگسازی حسن فراهانی در ساختار پاپ – کلاسیک اجرا شده است.

امید جعفری همچنین قطعه ای تحت عنوان “قدس”  را با سروده ای از محسن حسن زاده لیله کوهی و به آهنگسازی شهرام مظلومی اجرا نموده است.

 

***

 

 

کابوس صهیون

3.محمد عبدالحسینی

 

 

139207011605043811222003محمد عبدالحسینی خواننده معروف موسیقی سنتی کشور تا کنون چند اثر درباره جنایت های رژیم صهیونیستی دربرابر مردم بی پناه فلسطین اجرا نموده است.

قطعه “فلسطین” با سروده ای از علی معلم  و آهنگسازی مهیار فیروزبخت عنوان یکی از این آثار است.

دیگر اثر این خواننده توانا ، “آوازهای زخمی” نام دارد که شعر آن توسط  پرویز بیگی حبیب آبادی سروده شده است و فرهاد برنجان آهنگساز و تنظیم کننده آن می باشد.

از دیگر قطعات عبدالحسینی در حمایت از فلسطینی ها می توان به اثر “برادر فلسطینی” اشارکرد که شعر آن سروده محسن حسن زاده است و مانی بلوری هم موسیقی آن را ساخته و تنظیم نموده است.

کابوس صهیون” عنوان دیگر اثر محمد عبدالحسینی است که ساخت ملودی و سرودن شعر هم بر عهده خود وی بوده است. در ضمن این قطعه که به صورت تصنیف و با ساختار ارکستر ساخته شده و در دستگاه آواز بیات اصفهان اجرا شده است ، توسط مهرداد دلنوازی تنظیم شده است.

بخشی از کلام این قطعه:

 

 

در آخرین آدینه ماه مبارک / روح خدا نور چراغی را برافروخت / نوری که شد شمع جهان وز پرتو آن / دشمن هراسان شد بنای کاخ شیطان سوخت / این قوم بی بنیاد / آبی اگر خوردند / در کام شان خون شد

 

 

 

 ***

 

 

 

آخرین سنگُ به شیشه های دنیا می زنیم

4.نیما مسیحا

 

63202b38ae03fd9نیما مسیحا خواننده توانمند پاپ – کلاسیک کشور یکی از خواننده هایی است که تا به امروز چندین قطعه درباره مردم ستمدیده فلسطین و وحشی گری های صهیونیستی ها اجرا نموده است.

قطعه “سرزمین صلح و دین”  یکی از آثار مسیحا است که شعر آن توسط اسماعیل امینی  سروده شده است و فرهاد برنجان هم ساخت ملودی و تنظیم آن را بر عهده داشته است.

 

 

بخشی از کلام این اثر :

 

 

می گذرد به رغم ظالمان زمان / می شکند دگر غرور آسمان / سایه سیاه و شوم کرکسان / محو می شود سحر از آسمان / اینک فلسطین سرزمین صلح و دین /  زادگان انبیاء / چون کبوتری رها بال می گشاید / به سوی آزادی سرشار از بشارت و شادی

 

 

یکی دیگر از آثار مسیحا قطعه “طعم زیتون” است که شعر آن سروده عبدالجبار کاکایی است و فرهاد برنجان هم ساخت ملودی و تنظیم قطعه را بر عهده اشته است. این قطعه در سال 1385 تولید شد .

 

 

بخشی از کلام این اثر:

 

 

بغضمو باور می کنم ، وقتی که خنده زخمی یه / جنگو باور می کنم ، وقتی پرنده زخمی یه

 

بخشی دیگر از این ترانه :

 

 

آخرین سنگُ به شیشه های دنیا می زنیم
می میریم، آتیش به چشمای تماشا می زنیم

 

 

فرزند تنهای فلسطین” عنوان دیگر اثر نیما مسیحا دررابطه با زجری است که مردم مظلوم این کشور طی دهه های اخیر متحمل شده اند. این قطعه با زبان انگلیسی اجرا شده است. محمدرضا چراغعلی آهنگساز و تنظیم کننده این قطعه است و شعر آن توسط مهسا موسوی سروده شده است. نماهنگی تلویزیونی نیز برای این اثر ساخته شده است که از طریق رسانه ملی پخش شده است.

 

 

 

بخشی از ترجمه شعر:

 

اینجا فرزند تنهای فلسطین است / برادرانم از دست رفته‌اند برادر من باش

 

***

 

قصیده فلسطین

5.جواد یادگاری

 

جواد یادگاری یکی از خوانندگان صدا و سیماست که به اجرای قطعات موسیقی با زبان عربی می پردازد. وی طی این سال ها چند اثر درباره فلسطین اجرا کرده که از ان جمله می توان به قطعات : “یا ارضنا” ،  “قصیده فلسطین” “یاد قدس یا مدینه” اشاره کرد. همچنین  قطعه “مناره القدس” ( قدس باشکوه ) از دیگر آثار یادگاری است که ملودی آن توسط خود خواننده ساخته شده و ساسان جمالیان در فضایی ارکسترال این قطعه را تنظیم نموده است.

 

***

 

ای باد هرزه گرد ، نکند که به مسجد الاقصی ، دست طمع یازید

6. حمید حامی

 

Hamid Hamiحمید حامی خواننده مشهور پاپ – کلاسیک در کارنامه موسیقایی خود اجرای چند قطعه درباره جنایتهای اسراییلی های غاضب در برابر مردم فلسطین را اجرا نموده است.

قطعه “از سنگ تا تفنگ” عنوان یکی از این آثار است که توسط محمد بیگلری پور آهنگسازی شده و شعر آن هم سروده محمدسعید میرزایی است. این قطعه به شیوه ارکسترال اجرا شد و کلام در فرم ترانه ارائه شده است. همچنین از گروه کر هم در اجرای اثر بهره برده شده است. یکی از سازهای محوری این اثر عود است که اثر به لحاظ ساختار به موسیقی عربی نزدیک شود. خواننده اجرای خود را در اوج و گامی بالا انجام می دهد.

 

 

بخشی از متن ترانه :

 

 

از سنگ تا تفنگ / از مرد تا نبرد / این خاک از آن ماست / ای باد هرزه گرد /  نکند که به مسجد الاقصی / دست طمع یازید / که در آتش فتنه مبادا / هنگامه ای سازید / در شعر خشم ما / خون استعاره نیست / وقتی تفنگ نیست/ از سنگ چاره نیست

 

 

همچنین از دیگر آثار حمید حامی درباره این موضوع می توان به قطعه “فواره فریاد” اشاره نمود. محمدرضا عقیلی آهنگساز و تنظیم کننده این اثر است و محمدسعید میرزایی هم کلام آن را سروده است.

مثلث کاغذی” عنوان دیگر اثر حامی درباره جنایتهای اسراییلی ها در سرزمین قدس است که شعر آن توسط بیژن ارژن سروده شده است. ایمان جعفری پویان و میلاد موحدی در جایگاه آهنگساز و تنظیم کننده دیگر عوامل خلق این اثر هستند که در ساختار موسیقی پاپ اجرا شده است.

این قطعه در فضایی ملایم اجرا شده است و ترانه آن به شکلی استعاره ای نوشته شده است. رژیم اسرائیل به شکل مثلث کاغذی تشبیه شده است که می خواهد جهان را تسخیر کند ولی به هیج کجا نمی رسد و خود به بن بست می رسد و محو می شود.

 

 

بخشی از شعر :

 

 

مثلث کاغذی فکرای اشتباه کرد / نوشته های تاریک پیشونی شو سیاه کرد

 

 

و یا در بخشی دیگر :

مثلث کاغذی از کجا تا کجا رفت/ دریا رو خواست بگیره تو آب برکه ها رفت

 

***

 

 

جغرافیای زخم ، فلسطین

7.علی تفرشی

 

 

Ali-Tafreshi-jadidtarinha.ir_علی تفرشی خواننده نامی و باسابقه پاپ – کلاسیک صدا و سیما طی این سال ها چند اثر با موضوع مقاومت فلسطین ها در برابر رژیم صهیونیستی اجرا نموده است.

چشم خشم” عنوان یکی از این قطعات است که شعر آن سروده حسن عسگری است و جمال الدین منبری هم آهنگ آن راساخته است.

دیگر اثر تفرشی در باب این موضوع “داغ قدس” نام دارد که کلام آن سروده مصطفی محدثی خراسانی  است و خود تفرشی سازنده موسیقی آن است.

علی تفرشی قطعه “جغرافیای زخم” را با شعری از محمدسعید میرزایی و موسیقی فرهاد برنجان اجرا نموده است. این قطعه در فضایی پاپ – کلاسیک با همراهی گروه کر اجرا شده است.

 

 

بخشی از کلام :

 

جغرافیای زخم فلسطین / تاریخ درد در همه عمر / دلواپس بهار تو هستیم / ای کشور شهادت و زیتون

 

 

 

***

 

 

 

برخیز ای مسلمان

8.عباس بهادری

 

bahadoriعباس بهادری خواننده باسابقه پاپ تا کنون به اجرای چند اثر درباره حملات وحشیانه اسراییلی ها به غزه و مقاومت مردم فلسطین اجرا نموده است.

برخیز ای مسلمان” عنوان یکی از این قطعات است که موسیقی آن توسط حسین بهادری ساخته و تنظیم شده است و شعر این اثر کاری از آواره همداني و محمود شاهرخي است.

 

 

بخشهايی از اين سروده اين چنين است:

 

اي مسلمانان كجا شد عهد وپيمان شما
آن شكوه اقتدار و شور و ايمان شما

 

شد كجا فرخنده دوراني كه دشمن همچو بيد
شد نهيب از تيغ تيز و شور و ايمان شما

 

اينك از عبرت كمي در كار دوران بنگريد
محنت خلق فلسطين، رنج لبنان بنگريد

 

كودكان را زآتش صهيونيان ددمنش
همچو نيلوفر به خون خويش غلتان بنگريد

 

 

گفتنی است ، بهادری همچنین قطعه “آخرین امید” را در باره موضوع موردنظر اجرا نموده است. داوود نوروزی شاعر قطعه است ، احمدعلی راغب ملودی آن را ساخته و حسین بهادری هم به تنظیم قطعه پرداخته است.

 

 

 

***

 

 

 

ما زنده و بیدار می مانیم ، تا هست دشمن در کمین ای قدس

9.رضا شیرازی

 

رضا شیرازی ، خواننده توانای پاپ صدا و سیما دو قطعه با موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر وحشی گیری های صهیونیست های غاضب اجرا نموده است.

قطعه “ای قدس” عنوان یکی از این آثار است که با موسیقی محمدرضا عقیلی و ترانه سرایی اسماعیل فرزانه اجرا شده است. قطعه در ساختار پاپ ساخته شده و به صورت ملایم اجرا شده است. کلام در وصف قدس است و به دشمنی صهیونیست ها با آن اشاره می کند. در مجموع اثر قابل قبول و گیرایی است.

 

 

بخشی از متن شعر:

 

 

افتاده از آواز خونینت ، در کوچه های غم طنین ای قدس

ما زنده و بیدار می مانیم ، تا هست دشمن در کمین ای قدس

از پای ننشینیم در راهت ، ای آسمانی سرزمین ای قدس

 

 

“قدس به خانه ها ” دیگری اثر رضا شیرازی است که با همراهی گروه کر اجرا شده است. محمد بیگلری پور آهنگساز و تنظیم کننده این قطعه است و شعر آن هم سروده داوود نوروزی است.

 

 

 

***

 

 

مقصد دیار قدس ، همپای جلودار

10. حسام الدین سراج

 

23255در سال 1360 سید حسام الدین سراج ، خواننده مشهور سنتی کشور شعری سروده حمید سبزواری با عنوان “همپای جلودار” را با ملودی ای که ساخته خودش بود را در آلبوم نینوا اجرا نمود. تنظیم کننده اثر سعید ثابت است و بخشی از این شعر نیز توسط محمدعلی معلم دامغانی دکلمه شد. این اثر در واحد موسیقی حوزه اندیشه هنر اسلامی ( حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی امروز) تهیه و تولید شد.

گفتنی است ، این قطعه جزو نخستین آثاری است که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و بر علیه رژیم غاصب صهونیستی اجرا شده است.

 

 

بخشی از متن شعر همپای جلودار :

 

 

باید به مژگان رُفت گَرد از طور سینین / باید به سینه رَفت زینجا تا فلسطین

 

 

باید به سر زی مسجد الاقصی سفر کرد / باید به راه دوست ، تَرک جان و سر کرد

 

 

جانان من برخیز و بشنو بانگ چاووش / آنک امام ما علم بگرفته بر دوش

 

 

تکبیر زن ، لبیک گو ، بنشین به رهوار / مقصد دیار قدس ، همپای جلودار …

 

 

 

***

 

 

 

این تکه تنها مانده ، در غربت و غم ما را کشت

11.ناصر عبداللهی

 

ava1391-6-30-3-53-3ناصر عبداللهی خولننده محبوب و معتبر پاپ ، در سال 1381 قطعه ای با عنوان “فصل آخر” را اجرا نمود. شاعر این قطعه عبدالجبار کاکایی بود و ناصر عبداللهی هم سازنده موسیقی این اثر بود.

موسیقی این قطعه در ساختار پاپ به شکل ارکسترال ساخته شده و به دلیل مضمون کلام ، به موسیقی عرب بسیار نزدیک است و از سازهایی چون عود ، قانون و نی در آن استفاده شده است.

گفتنی است، این قطعه با موزیک ویدویی البته بدون حضور خواننده در مرکز آفرینش های های فرهنگی و هنری نیروی مقاومت بسیج ساخته شد و چند بار نیز از طریق رسانه ملی پخش گردید.

 

 

بخشی از شعر فصل آخر:

 

 

با شعله اشکی در چشم ، با نی لبکی در انگشت / این تکه تنها مانده ، در غربت و غم ما را کشت

 

 

 

***

 

 

 

سنگ بردار فلسطین ، همه سنگ اندازند!

12.قاسم افشار

 

ثقصبقاسم افشار خواننده نام آشنای پاپ ، به مناسبت روز جهانی قدس قطعه ای با عنوان “قبله اول” را اجرا نموده است. احمد زارعی شاعر این اثر است و حسین میرزایی نیز آهنگساز و تنظیم کننده اثر به شمار می رود. در این قطعه وحید منوچهری به دکلمه ای بخشی از کلام پرداخته است.

 

 

بخشی از شعر:

 

باز در قبله ی اول که اذان می گوید؟ / نعره از کیست که سرخ از لب من می روید؟ / سنگ بردار فلسطین ،همه سنگ اندازند!

 

 

 

***

 

 

 

مرگ محتوم یهوده فتنه ی شیمون و شارون

13.امیریل ارجمند

 

یکی از آثار موسیقی اجرا شده که خطاب به اسرائیلی های غاصب است “مرگ محتوم یهود” نام دارد و توسط امیریل ارجمند اجرا شده است. شاعر اثر علی معلم است و محمد رضا عقیلی نیز آهنگساز و تنظیم کننده این اثر محسوب می شود.

این قطعه پاپ به صورت آکوستیک و در فضایی ملایم اجرا شده است. کلام لحنی صریح دارد و با طعنه و کنایه غاصبان اسراییلی را مورد خطاب قرار می دهد.

اجرای مناسب خواننده ، کلام قابل تامل و موسیقی شنیدنی و گیرا ، این اثر را به قطعه ای جذاب و مطلوب مبدل ساخته است.

 

 

بخشی از متن ترانه :

 

 

می گه : هستم اون که هستم تا نشی باهاش مقابل

 

بچه افعی های صهیون یادتونه ارض بابل

 

بشنو از قول سموییل بشنو از یوشع و هارون

 

مرگ محتوم یهوده فتنه ی شیمون و شارون

 

 

 

***

 

 

 

تو همان وارث عاشورایی…

14.محمد وافری

 

محمد وافری خواننده باسابقه پاپ – کلاسیک قطعه “نسل دلیر” را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین دربرابر رژیم جنایتکار اسرائیل اجرا نموده است. آهنگساز و تنظیم کننده این اثر آرش تیموریان است و حسین اسرافیلی نیز سراینده شعر این قطعه است.

این قطعه در فضایی ارکسترال سنگین پاپ – کلاسیک اجرا شده است. خواننده با تمام وجود و با استواری و قاطعیت قطعه را به خوبی اجرا نموده است و کلام صریح و شفاف آن نیز خطاب به فلسطینی ها است.

 

 

بخشی از کلام:

 

سنگ بردار فلسطین که هنوز / شیشه عمر پلیدان باقی ست

 

 

چند گام دگری تا خیبر / تا صف تیره ی شیطان باقی  ست

 

 

 

***

 

 

 

ای قبله ی اول بمانی جاودان ای قدس

15.حامد زمانی

 

27614de0458715073dcfced9367ae80781b82d2bحامد زمانی خواننده جوان انقلابی پاپ کشور در سال 1391 قطعه “سرزمین آزاد” (قدس) را به سفارش واحد موسیقی و سرود صدا و سیما اجرا نمود. شاعر این قطعه عباس کلهر است و امیرعباس حسن زاده هم ساخت ملودی و تنظیم قطعه را بر عهده داشته است.

ملودی گیرا با همراهی تنظیمی مناسب در فضایی ملایم و در پیوند با شعر قابل اعتنا و اجرای تاثیرگذار خواننده موجب خلق اثری خوب در باره این موضوع شده است.

 

 

 

متن شعر سرزمین آزاد:

 

 

وقتی که در تاریکی و تردید / در آسمان خورشید پیدا نیست

سهم پرنده از رهایی / حتی نسیم و ابر زندانیست

 

 

اینک فلسطین فوجی از آتش/ اینک موجی از خون است

سرشار از رویای آزادی / از لاله های سرخ گلگون است

ای زادگاه و خانه ی پیامبران ای قدس/ ای قبله ی اول بمانی جاودان ای قدس

 

 

از غیرت مردان آتش زاد/ تا عرصه بر اهریمنان شد تنگ

اولاد شیطان را مجالی نیست/ تا سرنوشت شومشان شد سنگ

 

 

فردا بهاری تازه در راه است / فردا بهاری سبز و رویا گون

فردا طلوع لاله های سرخ  / در باغ های روشن زیتون

 

 

 

***

 

 

 

آه ای فلسطین شهر در ظلمت نشسته

16.محسن چاووشی

 

879محسن چاووشی خواننده نام آشنای پاپ قطعه “فلسطین” را در سال 1385 و در آلبوم متاسفم که به صورت غیررسمی منتشر شد ، اجرا نمود. ساخت ملودی و تنظیم اثر برعهده محسن چاووشی بوده است و ترانه هم توسط امیر ارجینی سروده شده است. خواننده با لحنی دردآلود و محزون به اجرای این اثر پرداخته است.

 

 

متن کامل ترانه :

 

 

دنیا قراره تا به کی اینجور باشه
تا کی قراره حرف.حرفه زور باشه

 

 

با این ظلم و ستم انگار دنیا
چیزی نداره تا به اون مغرور باشه

 

 

آی ای خدا چی میشه روزی دوباره
از خاک من دستای دشمن دور باشه

 

 

تلخ و غم انگیزه که سهم کودک من
پیش چشام تاریکیای گور باشه

 

 

آه ای فلسطین شهر در ظلمت نشسته
میبینم اون شبهاتُ که پور نور باشه

 

 

آی آدما با دستای بی ریا تون
می خوام که چشم دشمنامون کور باشه

 

 

مردم فلسطینم چرا ساکت بشینم
می جنگمُ می سازمت زیباترینم

 

 

 

***

 

 

وقتی سمفونی فلسطین طنین انداز می شود

17. سمفونی فلسطین

 

 

سمفونی فلسطین” به آهنگسازی سیدمحمد میرزمانی در سال 1385 ساخته شد. این سمفوني در چهار قسمت اصلي خود چهار دوره تاريخي قيام ملت فلسطين را بيان مي کند؛ قسمت اول اين سمفوني با عنوان “صلح” به فلسطين پيش از هجوم نيروهاي غاصب اسرائيلي می پردازد. قسمت دوم آن با عنوان “تصرف” بازگو کننده درد مردم فلسطين در هنگام اشغال است. بخش سوم سمفوني با نام “انتفاضه” قيام مردم غيور فلسطين را مورد توجه قرار می دهد و در نهايت قسمت چهارم آن با عنوان “پیروزی” نويد بخش پيروزي مردم فلسطين بر رژيم اشغالگر اسرائيل است.

گفتنی است ، خوانندگي بخش های فارسي، انگليسي و عربي این اثر به ترتيب بر عهده اميد جعفري، اميد حجت و حسام لرنژاد بوده است.

شاعر بخش عربی موسی ییدج ، شاعر بخش فارسی عبدالرضا رضایی نیا و شاعر بخش انگلیسی فاطمه حسین مردی است.

لازم به ذکر است ، در اين سمفوني کريم باقري، به عنوان دستيار آهنگساز، علي رحيميان به عنوان سرگروه نوازندگان و ناصر فرهودي به عنوان صدابردار، سيد محمد ميرزماني را همراهي کردند.

 

 

 

***

 

 

 

کودکان به دلیل پرتاب سنگ‌هایی به طرف آسمان کشته می‌شوند

18.سامی یوسف

 

7e66a3e5f0aae38e3f2df1ba4e45db78علاوه بر خواننده های داخلی ، برخی دیگر از خواننده های جهان اسلام نیز طی سالیان اخیر قطعاتی موسیقایی در محکومیت جنایت هایی که اسرائیلی های غاصب طی دهه های اخیر در حق مردم کشور فلسطین روا داشته اند اجرا کرده اند و این چنین با مردم ستمدیده مسلمان ابراز همدردی کرده اند.

سامی یوسف خواننده مشهور جهان اسلام در سال 1387 در روزهایی که حملات اشغالگران رژیم صهیونستی به مردم غزه شدت گرفته بود قطعه “فلسطین جاویدان” را اجرا نمود.

 

 

بخشی از کلام این قطعه:

«کودکان به دلیل پرتاب سنگ‌هایی به طرف آسمان کشته می‌شوند

و به پدر و مادرشان می‌گویند: نگران نباشید که خدا با ماست

فلسطین، جاویدان، فلسطین

 

مادر، وقتی که آن‌ها در شب‌ها به قصد کشتن ما می‌آیند، نگران نباش

وقتی پروردگار آن‌ها را عذاب می‌دهد، از این کارشان پشیمان می‌شوند

 

فقط به من بگو چرا آن‌ها اینگونه عمل می‌کنند

آیا آن‌ها نمی‌دانند که که خدا با مظلومان و ستمدیدگان است

 

و حکومت‌های ستمگران سرانجام نابود خواهد شد

(الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم. رسول اعظم (ص))

فلسطین جاویدان، فلسطین»

 

 

 

***

 

 

بمباران معصومیت

سایر آثار:

 

 

پنج -طی سه دهه اخیر قطعات مختلف موسیقی با موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر وحشی گری های جنایتکاران صهیونیستی با صدای خواننده های موسیقی کشور اجرا شده است.

بخشی از آثار شاخص را به صورت جزیی تر در بالا معرفی کردیم و اکنون در ادامه بخشی دیگر از این آثار را هم صرفا با ذکر عنوان قطعه و نام خواننده معرفی می نماییم. البته یابد عنوان شود که در بین قطعات زیر هم برخی آثار قابلیت این را داشتند که به صورت جزیی تر مورد بررسی قرار گیرند ولی در نهایت 20 اثر فوق انتخاب شدند و این امر صرفا دلیلی بر ضعف آثاری که در ادامه معرفی شده اند نیست.

 

دشمن (شهرام غواص) ، جنگ سنگ (احمد کربلایی) ، فلسطین (جمشید عزیزخانی) ، آواز بیداری (حمید غلامعلی) ، بمباران معصومیت (شهریار کهن زاد) ، ای فلسطین (هومن بختیاری) ، رستخیز (فریبرز غفاری) ، تنهاترین پرستو(فرزاد دزدمه) ، قدس (اسفندیار قره باغی و جعفر احمدی) ، بچه های فلسطین ،  با تو می جنگم ، فلسطین ( گروه کر) ، فلسطین عاشق (آرش آرین نژاد)، فلسطین ( مهرداد شهسوارزاده و امیرعبدالله ) ، فلسطین (فرزاد حیدری) ، آتش آه (محسن نیک فرجام) ، رعد فریاد (ایمان شاهی) ، چریکه (علیرضا منصوریان) ، فلسطین زخمی (فرشاد فولادوند) ، قدس ، قبله اول فلسطین (مازیار عصری) ، قبله گاه نماز نخستین (محمدرضا جعفری) ، ققنوس (اسحاق انور) ، سرزمین فلسطین (نیما مالکی زاده) ، قبله جهان (محسن روح افزا) ، خاک زیتون (سینا شاهمرادی) ، غزه (بهنام صفاریان) ، سنگ آزادی (عمران طاهری) ، ندای قدس (علی باغشاهی) ، آنا فلسطین و انتفاضه (جواد نادری) ، میهن آزاد (علی پویا) ، حماسه فلسطین (فرهاد حسینی) ، خورشید دلها (حشمت الله فتحی) ، فلسطین (اکیر ولایتی) و …

 

 

 

***

 

 

 

چند لحظه درنگ

 

شش :

1.طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در مدت دو دهه اخیر تعداد قابل توجهی قطعه موسیقی درباره مقاومت مردم مظلوم فلسطین دربرابر اشغالگری های صهیونیستها اجرا شده است. اکثر این آثار در واحد موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تهیه و تولید شده اند و برخی خواننده ها اجرای چند اثر با موضوع مورد نظر در کارنامه هنری شان مشاهده می شود.

 

 

2. علیرغم اینکه طی این سال ها قطعات موسیقی متعددی درباره فلسطین اجرا شده ولی هنوز هیچ آلبوم موسیقی با این مضمون در بازار موسیقی عرضه نشده است و تمامی قطعات به صورت تک اثر ارائه شده اند. با توجه به اینکه بخشی از این آثار ، قطعات موفق و شاخص می باشند از صدا و سیما به عنوان تهیه کننده بخش اعظمی از این آثار انتظار می رود حداقل یکی دو مجموعه از بین قطعات برگزیده جمع آوری و به مناسبت روز جهانی قدس منتشر نماید.

 

 

3. معمولا هر سال در روزهای منتهی به روز قدس و به خصوص در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که روز جهانی قدس نام گذاری شده است تعداد معدودی از این آثار از شبکه های متنوع صدا و سیما پخش می شوند. قطعا بسیاری از آثار پس از پخش در سال اول به آرشیوها سپرده می شوند و ممکن است هرگز دیگر به مرحله پخش مجدد نیز نرسند.

 

 

4. در بین این آثار ، قطعات جدی و موفقی یافت می شوند که دارای این پتانسیل هستند که در روزهای دیگر سال نیز از رسانه پخش شوند. در این زمینه پرسش قابل طرح این است که چرا برخی آثار کاملا موفق موسیقی باید سهم پخش شان از رسانه ملی فقط یکی دو روز مشخص باشد. آیا این رویه معیوب به تدریج به نشنیده شدن و سوخت آثار موفق موسیقایی نمی انجامد؟!

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...