قلب شاعر زن آمریکایی برای مقاومت می تپد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۳ شهریور ۱۳۹۳


پاتریشیا اسمیت

قلب شاعر زن آمریکایی برای مقاومت می تپد

پاتریشیا اسمیت یکی از شاعران و روزنامه‌نگاران آمریکایی است که در سال‌های فعالیت خود موضوعات متعددی راجع به انسان و اجتماع را محور آثارش قرار داده است. «فلسطین» یکی از پرتکرارترین موضوعات آثار اوست.

 

 

 

IMG11111458پاتریشیا اسمیت “Patricia Smith”، شاعر، نویسنده و زبان شناس آمریکایی ساکن شیکاگوست که در طول سال‌های فعالیت ادبی و علمی خود، به موضوعات مختلف پرداخته است. او گاه در هیئت یک کارشناس و پژوهشگر زبان و ادبیات سیاه‌پوستان را مورد بررسی قرار داده و گاه به عنوان انسانی آزاده، تلاش دارد تا موضوعات انسانی را محور اصلی سروده‌هایش قرار دهد.

اسمیت در سال 1955 در خانواده‌ای که در آمریکا از آن به عنوان فرودستان جامعه یاد می‌شود، متولد شد. تولد در خانواده‌ای سیاه‌پوست او را از همان دوران کودکی با طعم تلخ نژادپرستی و تبعیض نژادی آشنا کرد.

شاید به همین دلیل بود که او در سال‌های بعد، بسیاری از آثار خود را با محوریت همین موضوع نوشت و منتشر کرد. در میان آثار اسمیت، اشعار و نوشته‌هایی با موضوع فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک این کشور نیز دیده می‌شود که بعضا در روزنامه‌های مختلف آمریکا و یا حتی در مجموعه‌ اشعاری که با محوریت «فلسطین» به چاپ رسیده، منتشر شده است.

 

 

نوشته‌های او درباره فلسطین سال‌های سال در رزونامه‌های آمریکا منتشر شد. یادداشت‌ها، گزارش‌هایی که بیانگر رویه نژادپرستانه رژیم صهیونیستی در فلسطین بود. اسمیت ارائه گزارش‌های متداول را نه از روزهای حمله به غزه، که از سال‌ها پیش از آن آغاز کرد. گزارش‌هایی که او می‌نوشت، مستنداتی از رفتارهای سربازان صهیونیستی در فلسطین بود که براساس اخبار هفته شکل می‌گرفت. نویسنده در این گزارش‌ها، بر پایه اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، نگاهی فراتر از جامعه صهیونیست‌زده و رسانه‌های مطیع اسرائیل در کشورش به ماجرای فلسطین دارد.

 

 

فقر و بیکاری مردم فلسطین، کودکان کشته شده در جنگ‌های اسرائیل علیه این کشور، نبود امکانات بهداشتی و رفاهی، از بین رفتن زنان و نداشتن امکانات تحصیلی از جمله موضوعاتی است که اسمیت را بر آن داشته تا یادداشت‌هایی را برای گوش‌های شنوایی که در جهان باقی مانده‌اند، بنویسد. او در بخش‌هایی از یادداشت خود می‌نویسد: «مردم فلسطین در شرایط کنونی‌ای که اسرائیل برای آنها ایجاد کرده است، احساس درماندگی می‌کنند. فقر و بیکاری در این کشور بیش از 65 درصد مردم را در بر گرفته و اگر اسرائیل به این مجازات دسته‌جمعی ادامه دهد، این وضعیت وخیم‌تر نیز خواهد شد.»

 

 

اسمیت در قطعه‌ای که برای مردم فلسطین و دردهای آنها گفته است، اسرائیلی‌ها را میهمان‌های ناخوانده می‌داند و می‌گوید:

 

این زخم‌های روشنی‌است
زخم‌هایی که بر جا می‌ماند
زخم‌های ناگوار

به آنها می‌آموزند که چگونه کنار میهمانان ناخوانده زندگی کنند
به آنها احترام بگذارند
غذا و محصولاتشان را به آنها بدهند
تا از تیغ قصاب‌ها در امان بمانند

اما این زمین
غریبه‌ها را به خود راه نمی‌دهد
هرچند، هر روز، پیر و پیرتر شود…

 

 

بخش‌هایی از اشعار اسمیت در کنار سرود‌هایی از محمود درویش و تعدادی دیگر از شاعران فعال برای فلسطین در اثری با عنوان «اشعاری برای فلسطین» منتشر شده است. این کتاب به کوشش رمی کنزی در سال 2008 در 118 صفحه منتشر شده است.

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...