در هم آمیختن شعر و موسیقی مقاومت فلسطین
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵


در جشنواره جهانی موسوم به موازین

در هم آمیختن شعر و موسیقی مقاومت فلسطین

در شب سوم برگزاری این جشنواره، چند آهنگ توسط گروه «سه‌گانه جبران» که اهل شهر ناصره از فلسطین اشغالی هستند اجرا شد که در اجراهایشان، درد ملت فلسطین را در مدت 68 سال آوارگی و دربه‌دری در قطعات موسیقی زیبایی اجرا کردند.

 

 

 

 

۵۲۱راه‌نوا- همزمان با سومین روز از برپایی جشنواره آهنگ‌های جهان، موسوم به «موازین» بر تارهای ساز عود درد مردم فلسطین نیز نواخته شد. این جشنواره که یکی از بزرگترین مراسم‌های جهانی است، این روزها دور بیست و پنجم خود را در شهر رباط می‌گذراند. جشنواره موازین تا ۲۸ این ماه برپا خواهد بود.

 

در شب سوم برگزاری این جشنواره، چند آهنگ توسط گروه «سه‌گانه جبران» با حضور سه برادر به نام‌های سمیر، وسام و عدنان برای حضار اجرا شد. این سه برادر اهل شهر ناصره از فلسطین اشغالی هستند که در اجراهایشان، درد ملت فلسطین را در مدت ۶۸ سال آوارگی و دربه‌دری در قطعات موسیقی زیبایی اجرا کردند.

 

پس از آن که این گروه فلسطینی به روی صحنه رفتند، سمیر جبران رو به طرفداران خود کرد و گفت: ما با قلب‌هایمان شما را به قدس خود می‌بریم. به جایی که خبرنگار آناتولی به آن می‌گوید فلسطین.

 

در این شب‌نشینی شاعرانه که با یاد و خاطره محمود درویش شاعر فقید فلسطینی همراه بود، برادران جبران قطعاتی را برای شعرهای این شاعر مقاومت که با صدای او قرائت می‌شد، به شکل بداهه نواختند. نخستین شعر «منتظرش می‌مانم»، بود و پس از آن نیز شعر «فرصتی برای فردا نیست»، با صدای محمود درویش و آهنگ این سه برادر همراه شد. شعر «امید» نیز که با صدای محمود درویش بر صحنه طنین‌انداز شده بود و تکرار می‌کرد که این زمین شایسته زندگی نیست، با آهنگ‌های این سه برادر زیباتر شد. همچنین این گروه شعر «همه این‌ها از آن من بود»، سروده سمیر جبران را نیز به روح این شاعر مقاومت تقدیم کرد.

 

 

این سه برادر مقیم پاریس، با آهنگ «سفر»، طرفدارانشان را به سوی خاطرات دردهای فلسطین بردند و با این آهنگ از حضار خواستند؛ یادی کنند از همه آنانی که برای پا بر جا ماندن و زنده ماندن فلسطین در خاطره‌ها و احساسات ملت‌های عرب و همه ملت‌های جهان خود را قربانی کردند.

 

شایان ذکر است که «سه‌گانه جبران» عنوان گروه فلسطینی و متشکل از سه برادر از شهر ناصره فلسطین اشغالی است که خود فرزندان نوازنده مشهور حاتم جبران هستند. سمیر متولد ۱۹۷۳، وسام متولد ۱۹۸۳ و عدنان متولد ۱۹۸۵ م است. این سه برادر نوازنده با محمود درویش شاعر فلسطینی سال‌ها همکاری می‌کردند و پیش از درگذشت وی به مدت ۱۳ سال آثار او را با آهنگ‌های خود همراه می‌کردند. این گروه به همراه محمود درویش در مسیر نشر فرهنگ فلسطین و دفاع و مقاومت برای آن با هم همکار و هم‌مسیر بودند.

 

از گروه «سه‌گانه جبران» تاکنون مجموعه آلبوم‌های متعددی منتشر شده است که تماس ۲۰۰۳، مجاز ۲۰۰۷، در سایه کلام ۲۰۰۹ و سفرها ۲۰۱۱ عنوان برخی از این آثار بشمار می‌رود.

 

 

همچنین شایان ذکر است که جشنواره آهنگ‌های جهانی موسوم به موازین یکی از مشهورترین جشنواره‌های بین‌المللی موسیقی بشمار می‌رود و کمیته برگزاری، تعداد شرکت‌کنندگان در این دور از جشنواره را بالغ بر دو میلیون و ششصد هزار نفر اعلام کرده است.

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...