اعتلای هنر انقلاب در گرو پژوهش، نقد و تحلیل است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۴


امینی در نگاهی به هنر انقلاب اسلامی:

اعتلای هنر انقلاب در گرو پژوهش، نقد و تحلیل است

اسماعیل امینی، شاعر و منتقد ادبی، معتقد است: كاروان هنر انقلاب می‌بایست وارد فاز جدی پژوهش و نقد و تحلیل شود؛ چرا كه اعتلای هنر انقلاب در گرو پژوهش است.

 

 

 

 

1_es5maeel aminiراه‌نوا- اسماعیل امینی در گفت‌وگویی با اشاره به عبارت «هنر انقلابی» گفت: واژه «انقلابی» كه در پی هنر آمده است، هنر را مقید نمی‌كند. به این معنی كه «انقلاب» صفتی است كه در واقع هنر امروز را وصف می‌كند.

 

وی در ادامه با اشاره به دوره‌های تاریخی هنر افزود: وقتی می‌گوییم هنر انقلابی مانند این است كه بگوییم هنر مشروطه یا هنر رنسانس. این صفت‌ها به دوره‌های تاریخی مختلف هنر اشاره می‌كنند. این صفت‌ها با ذات هنر كاری ندارند؛ مثلا صفت انقلاب، حاكی از اتفاقی‌ است كه در تاریخ رخ داده و هنری كه به آن تاریخ می‌پردازد.

 
اسماعیل امینی با اشاره به نام گذاری بیستم فروردین به نام روز «هنر انقلاب» تصریح كرد: با شنیدن این عناوین، اولین جرقه‌ای كه باید در ذهن‌  زده شود این است كه چقدر درباره هنر انقلاب كم كار كرده‌ایم.
 

وی ادامه داد: منظور من از كم كاری، كم‌كاری در زمینه تولید آثار هنری نیست. بلكه مرادم این است كه در زمینه هنر انقلاب آثار پژوهشی و تحلیلی بسیار اندكی تولید شده. آثاری كه بتواند نقشه راه و آینده هنر انقلاب را برای مسئولان و هنرمندان ترسیم كند.

 
امینی با اشاره به آثار هنری تولید شده در زمینه هنر انقلاب تصریح كرد: امروز دیگر آثار فراوان هنر انقلاب در رشته‌های مختلف هنری تولید شده است. ما نقاشی های برجسته‌ای داریم. شاعران بسیار خوبی داریم. داستان نویسان هم همین طور. اما آثار این هنرمندان به دست مخاطب نمی‌رسد. تحلیل نمی‌شود. بررسی و نقد خیلی كم است. كتاب خوب چاپ می‌شود ولی مخاطب محدودی می‌تواند از آن بهره مند شود.  
 

این منتقد ادبی در نهایت گفت: امروز در عرصه بین المللی رقیب های فراوانی داریم. نمی شود بر جای ایستاد و به همین كارهای كرده اكتفا كرد. هنر انقلاب اگر به فضای تحلیل و نقد و پژوهش وارد شود مسلما بیش از این اعتلا خواهد یافت.

 

 

 

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...