شاعر نباید در مقابل حوادث جامعه بی‌تفاوت باشد حتی اگر به او برچسب «سفارشی‌کاری» بزنند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴


شاعر نباید در مقابل حوادث جامعه بی‌تفاوت باشد حتی اگر به او برچسب «سفارشی‌کاری» بزنند

طبیعی‌ترین كاری كه شاعران می‌كنند، این است كه نسبت به همه این حوادث كاری كنند، حتی اگر به آن‌ها برچسب سیاسی‌كاری و یا سفارشی‌كاری بزنند. این گونه بازتاب‌ها مهم نیست، چرا كه اغلب هنرمندان، شاعران و نویسندگانی كه در این راه قدم بر می‌دارند، در ابتدا بر اساس سفارش وجدان خود عمل كرده‌اند.

 

 

 

 

1027011186راه‌نوا-  علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری با بیان اینكه هنر در نهایت مقوله‌ای است كه با جان هنرمند آمیخته است، اظهار كرد: هنر بخشی از وجود هنرمند است و هنرمند به واسطه این ابزار چیزی كه در درونش است ارائه می‌كند. هنرمند از خوشی و ناخوشی‌های جامعه متاثر است و نمی‌تواند وقتی جمع و جماعتی از ما، سرمایه هستی و جانش را برای شریف‌ترین آرمان‌ها مانند اعتقادات و اهل بیت(ع) فدا می‌كند، بی‌تفاوت باشد.

 

وی ادامه داد: طبیعی ترین كاری كه شاعران می‌كنند، این است كه نسبت به همه این حوادث كاری كنند، حتی اگر به آن‌ها برچسب سیاسی‌كاری و یا سفارشی‌كاری بزنند. این گونه بازتاب‌ها مهم نیست، چرا كه اغلب هنرمندان، شاعران و نویسندگانی كه در این راه قدم بر می‌دارند، در ابتدا بر اساس سفارش وجدان خود عمل كرده‌اند.

 

این شاعر همچنین گفت: عمده آثار هنری به ویژه در زمینه شعر كه خلق می‌شوند؛ مانند تولیدات ژورنالیستی هستند كه به مرور زمان كارایی خود را از دست می‌دهند و تفاوتی هم ندارد كه این آثار با چه موضوعی تولید شده باشند. ما آثار كم و شاخصی داریم كه ماندگار می‌شود و ماندگارترین آثار، آثاری بوده كه تعهداتی به مقولات انسانی از همین دست داشته است.

 

داوودی خاطرنشان كرد: اغلب آثاری كه در تاریخ ماندگار شده‌اند دینی و ملی هستند و مگر می‌شود شاعری ۳۰ سال تمام ذهنش در خیال و جنون و هیجان سیر كند؛ بدون اینكه لحظه‌ای به خرد فكر كند. امروزه نیز شاید شاعری ضرورت‌هایش در موضوعات روز بیشتر باشد و هر هنرمندی می‌تواند به تشخیص خود این ارزش گذاری را داشته باشد كه در حال حاضر به چه موضوعی می‌تواند بپردازد.

 

وی با بیان اینكه مردم كشورمان ۸ سال درگیر جنگی ناخواسته بودند، اظهار كرد: اگر امروز بخواهیم شعر دفاع مقدس را بررسی كنیم، چند شعر ماندگار از ۸ سال تلاش شاعرانمان در آن دوران می‌توانیم نام ببریم، به نظرم انگشت شمار هستند. اما فرهنگی به نام فرهنگ دفاع مقدس و ادبیات دفاع مقدس حاصل همین ۸ سال و فعالیت ها ادبی پیرامون آن است. قدرت امروز ما به واسطه همین ۸ سال جنگ تحمیلی است.

 

مدیر دفتر شعر حوزه هنری شعرهایی از نوع «مدافعان حرم» را اعلام آمادگی همیشگی شاعران نسبت به وقایع و حوادث روز كشور، به ویژه حوادث خاصی همچون حوادث مرتبط به باورهای دینی و اعتقادی دانست و گفت: موضوعات اعتقادی این گونه نیست كه صرفا به شاعر سفارش داده شود و او هم شعری بسراید. كسانی كه چنین نقدی ارائه می‌كنند، یا غافل هستند و یا اینكه ریگی به كفش دارند. چرا كه موضوعات دینی به تمام مناسبات دیگر ارجحیت دارد.

 

داوودی همچنین با بیان اینكه برای مقایسه آثار شاعران امروز با شاعران پیشین، باید شاعرانی از دوره مشروطه را انتخاب كرد، گفت: نمی‌توان شاعران امروز را با سعدی مقایسه كرد. به طور مثال، سید اشرف الدین گیلانی (نسیم شمال) هیچ اثر فاخری نداشته اما تاثیرش در پیروزی مشروطه كمتر از خیلی از شخصیت‌های بزرگ نبوده و تاثیری بر جامعه‌اش گذاشته كه حتی سعدی هم در دوران خود، موفق به این تاثیرگذاری نشده است.

 

وی افزود: میرزاده عشقی یك نوع تاثیر دارد، احمد شاملو هم یك تاثیر دارد، فروغ فرخزاد هم نوعی دیگر و علیرضا قزوه نیز نوع دیگری بر جامعه اش تاثیر می‌گذارد. در مجموع می‌توان گفت كه برخی از اشعار امروز، قوت ادبی چندانی ندارد، اما گاهی نیت از سرایش شعر، تبلیغ و یا ترویج موضوعی خاص است.

 

این شاعر تصریح كرد: برخی حوادث نیازمند تشریح و تببین برای عموم مخاطبان و مردم است و برای این كه اقشار و اصناف مختلف را با موضوعاتی خاص همراه كنیم، نیاز به انرژی و تبلیغات فرهنگی بسیار داریم، اما موضوعاتی همچون «مدافعان حرم» از سوی همه پذیرفته شده و حقانیت آن اثبات شده است. در این گونه موضوعات نیاز به سفارش اثر برای شاعران وجود ندارد و خود شاعران در این زمینه كار می‌كنند.

 

 

 

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...