جنبه حماسی در سرود قوی‌تر از ترانه است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵


فریبا یوسفی:

جنبه حماسی در سرود قوی‌تر از ترانه است

یک شاعر و ترانه‌سرا گفت: آگاهی و توجهی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم دیدار با شاعران ارائه کردند می تواند انگیزه‌ایی باشد تا شاعران در این موضوع فعالیت کنند.

 

 

 

 

۱۳۹۵۰۵۰۲۰۰۰۰۸۵_PhotoAراه‌نوا- فریبا یوسفی، شاعر درباره تفاوت‌های سرود و ترانه اظهار کرد: جنبه حماسی در سرود قوی‌تر از ترانه است، در ترانه، موضوع لطیف‌تر می‌شود و موضوعات عاطفی و اجتماعی با زبان فرم قوی بیان می‌شود.

 

این شاعر کشور با تاکید بر اینکه سرود در اتفاقات خاص جامعه که نیاز  به انگیزش حماسی دارد بیشتر نمود پیدا می‌کند، عنوان کرد: سرود در شرایط خاص جامعه می‌تواند کاربرد بیشتری داشته باشد. در موضوعاتی مانند انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و موضوعاتی که بعد حماسی آن‌ها قوی تر است، استفاده از سرود کارسازتر است. به‌ویژه که سرود همراه با موسیقی می‌شود و تاثیرگذاری آن در جامعه نیز بیشتر است. در هنگام پخش سرود، همیشه مارش حماسی در ذهن نواخته و باعث انگیزش بیشتر افراد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در دورانی که به سر می‌بریم نیز سرود می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، گفت: شرایط پیرامون کشورمان و اتفاقاتی که در منطقه رخ می‌دهد این نیاز را ایجاد می‌کند که بار دیگر از سرود استفاده کنیم؛ چرا که لازم است بعد حماسی جامعه دوباره برانگیخته شود.

 

یوسفی تصریح کرد: ارائه فراخوان و کارهایی که توجه مردم و هنرمندان را به سمت سرود جلب کند در احیای این بخش از ادبیات می‌تواند  موثر باشد. البته هنرمندان هم معمولا در این عرصه‌ها و در واکنش به وقایع پیرامون خود حساس و پیش‌قدم هستند، اما مسئولان هم باید انگیزه ای ایجاد کنند تا شاعران در زمینه سرود بیش از پیش فعالیت کنند. آگاهی و توجهی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم دیدار با شاعران ارائه کردند می تواند انگیزه ای باشد تا شاعران بیایند و در این موضوع فعالیت کنند.

 

گفتنی است مراسم بزرگداشت استاد مرحوم حمید سبزواری، که علاقه‌مندان به ادبیات، ایشان را با سرودها و اشعار ماندگار انقلابی‌شان به یاد دارند، یک‌شنبه سوم مرداد ۱۳۹۵ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. در این برنامه، مسئولان فرهنگی و چهره‌های شاخص ادبی، پیرامون شخصیت والا و شعرها و سرودهای جاودان زنده‌یاد حمید سبزواری سخن می‌گویند.

 

 

 

منبع: فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...