سرود خوب توانایی پرداختن به موضوعات مغفول جامعه را دارد/ سرودی با موضوع مدافعان حرم خواهیم ساخت سرود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵


سرپرست گروه سرود شهید فرجی:

سرود خوب توانایی پرداختن به موضوعات مغفول جامعه را دارد/ سرودی با موضوع مدافعان حرم خواهیم ساخت سرود



حسین نصیری گفت: سرود می‌تواند تا حدودی موضوعات مغفول مانده در جامعه را به مردم معرفی و مردم را درباره آنها آگاه کند.

 

«رنصیریاه‌نوا»- سین نصیری، سرپرست گروه سرود شهید فرجی که در دومین جشنواره ترانه و موسیقی ضداستکباری طبس حاضر شده در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، به تاریخچه فعالیت این گروه سرود اشاره کرد و گفت: این گروه سرود حدود ۱۸ سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر حدود ۴۰ نفر عضو ثابت در گروه داریم.

 

وی، با بیان این که در این گروه سرود نیروهای مؤمن و متعهدی از مسجد و مدرسه با محوریت مسجد منطقه به اجرا و تولید سرودهای انقلابی می پردازند، اظهار داشت: ما در این گروه سرود علاقه مندانی به سرود را از رده های سنی، از دانش آموز گرفته تا دانشجو گرد هم جمع کرده ایم.

 

نصیری  به دلیل نامگذاری این گروه سرود به نام شهید فرجی اشاره کرد و افزود: آقای فرجی از اعضای گروه ما بود و در جریان اردویی تفریحی متوجه می شود که چند نفر در حال غرق شدن در دریا هستند و در مسیر نجات آن ها خودشان در آب غرق می شوند و ما به سبب ایثار وی اسم گروه سرود خود به نام او، شهید فرجی گذاشتیم.

 

وی، با بیان این که تا به امروز بیش از ۱۲۰ اثر با موضوعات مختلف از سوی این گروه سرود، تولید شده و بخشی از شعرها نیز بازخوانی شعر های معروف قدیمی است، اظهار داشت: خوشبختانه آثار تولید ما در جشنواره های مختلف نیز مورد استقبال قرار گرفته اند و در سال ۹۲ نیز رتبه نخست کشوری کسب کردیم.

وجود روح حماسی در سرود سبب تأثیر گذاری ویژه ای آن خواهد شد

 

نصیری، به دلایل ورود خود به عرصه سرود و بهره بردن از این ظرفیت جهت بیان دغدغه هایش اشاره کرد و افزود: در قالب سرود حرف های خوب، مهم و تأثیرگذاری می توان بیان کرد و سرود به سبب استفاده از ظرفیت شعر، موسیقی و وجود روح حماسی در آن در جذب اقشار مختلف تأثیر بسزایی دارد.

 

سرپرست گروه سرود شهید فرجی با بیان این که بسیاری از اعضای گروه ما با توجه به علایق خود، وارد رشته های دیگر شدند، خاطرنشان کرد: گروه های سرود می توانند گام را به جلو برند و در عرصه تواشیح هم آثاری تولید کنند و برخی از اعضای گروه سرود به مداحی و قرائت قرآن علاقه داشتند و ما سعی کردیم آن ها را به سمت علایق خود هدایت کنیم.

 

وی با اشاره به تعامل و بستری که از سوی سازمان مترو جهت اجرا در ایستگاه های قطار شهری ایجاد شد، اظهار داشت: حدود ۲ سال بستری فراهم شد که با مترو همکاری کردیم و بحمدالله در آن ایام کارها به خوبی دیده شد و به سبب حمایتی که شهرداری می کرد سعی در اجرای آثار تولیدی داشتیم.

اجرای سرود در مترو و استقبال کم نظیر مردم

 

سرپرست گروه سرود شهید فرجی به ارتباط خوب و اثر گذار مردم با سرودهای اجرا شده در مترو اشاره کرد و افزود: در ایام محرم قطعه «باز این چه شورش است» را بازخوانی کردیم که ازدحام بسیار در این میان سبب شد عبور و مرور در گیت های ورودی برای لحظاتی با مشکل مواجه شود.

 

نصیری با اشاره به حضور و استفاده از ظرفیت شاعران جوان و دانشجو از جمله آقایان سید محسن حسینی، عبدی و خانم صفورا مولایی در این گروه تصریح کرد: با توجه به اهمیت کیفیت در ارائه آثار هنری در کنار بهره گیری از شاعران مسلط سعی در استفاده از آهنگسازان مطرح و برتر کشوری را نیز داریم.

مردم نخستین بار از طریق سرود به امام ابراز احساسات کردند

 

وی به تأثیر سرود در افزایش روحیه مردم در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: نخستین مرتبه ای که امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب به ایران بازگشت مردم احساسات خود را از طریق سرود ابراز کردند و سرود «خمینی ای امام» را برای ایشان در بهشت زهرا(س) خواندند.

 

سرپرست گروه سرود شهید فرجی با بیان این که در برهه کنونی می توان حال و هوای انقلابی را به وسیله سرود در میان مردم ایجاد کرد، اظهار داشت: رسیدن به این مهم با اهمیت به ساخت سرودهای بامحتوا و اثرگذار حاصل می شود.

 

وی با بیان این که شعرها وقتی در قالب سرود خوانده می شوند، افزونه ای دو چندان به شعر اضافه می کنند، گفت: نمونه های موفق سرود های حماسی که در جبهه ها قرائت شد را می توان در خاطرات آقایان حاج صادق آهنگران و کویتی پور یافت.

سرود خوب می تواند موضوعات مغفول در جامعه را هویدا کند

 

سرپرست گروه سرود شهید فرجی تصریح کرد: تاریخ نشان داده، سرودهایی که از دل بر می آید و در مدت زمان کوتاه تولید می شود ماندگار و به یادماندنی می شود؛ چرا که نوعی دغدغه مندی و احساس تکلیف پشت آن ها وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه به دنبال موضوعات روز و تبلور آن ها در قالب سرود هستیم و در حال حاضر نیز در صدد تولید اثری با موضوع مدافعان هستیم، گفت: سرود می‌تواند تا حدودی موضوعات مغفول مانده در جامعه را به مردم معرفی و مردم را درباره آنها آگاه کند.

 

نصیری به سرود «فلسطین» که به دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری ارسال کرده اشاره کرد و گفت: این اثر در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تولید و کار پس از ساخت بار دیگر بازخوانی شد.

 

 

 

 

منبع: «نسیم‌آنلاین»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...