یک پنجرۀ خیلی روشن!
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶


نگاهی به نماهنگ دیدار به قلم حسین صیامی

یک پنجرۀ خیلی روشن!

نماهنگ دیدار با صدای حسین حقیقی و به کارگردانی مهیار عقابی توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی منتشر شده است. حسین صیامی از شعرا و ترانه سرایان کشور طی یادداشتی به بررسی این نماهنگ پرداخته است

راه نوا – کمتر پیش می‌آید که برای دیدن نماهنگی دست به قلم ببرم. درست وقتی می‌خواستم “دیدار” را ببینم، فکر می‌کردم این نماهنگ هم مثل خیلی از کارهایی که با رنگ و بوی ارزشی ساخته می‌شود، دچار عدم شناخت صحیح مخاطب خواهد بود. مخاطبی که امروز توقع پیچیده‌ای از هنر ندارد؛ “به زبان ما سخن بگو” شاید بهترین جمله برای انتظار مخاطبان باشد.

 

یک اتفاق بسیار خوب و شیرین در دیدار افتاده است که می‌تواند روند باورپذیر شدن نماهنگ ارزشی برای عموم مردم را تسریع ببخشد. این اتفاق مبارک تلفیق صحنه‌های شیک و هنرمندانه با یک داستان بسیار ساده و تاثیرگذار است. برخلاف بسیاری از نماهنگ های ارزشی که گاهی در فضای ذهنیات و تصورات ساخته می‌شوند و گاهی شعارزدگی در آن بیداد می‌کند.

 

اولین ویژگی برخورداری از صحنه‌های شیک و تمیز است. صحنه‌هایی که حواس مخاطب را از موضوع پرت نمی‌کند اما به خاطر جذابیتش او را محکم پای دیدن نگه می‌دارد. اتفاقات ابتدایی نماهنگ از این دسته هستند. مخصوصا صحنه ای که در قطار اتفاق می‌افتد.

 

دومین مزیت یک داستان بسیار خوب و در عین حال ساده است. می‌شود خیلی دربارۀ فرم داستان نماهنگ صحبت کرد. گاهی به واسطۀ اینکه موسیقی کاملا در خدمت داستان نیست، دچار افت‌هایی می‌شود اما همۀ افت‌ها را بسیار خوب و هنرمندانه به داستان مرتبط می‌کنند. در واقع از یک تهدید جدی یک فرصت خوب ساخته شده که باعث می‌شود صحنه ها برای بیننده تکراری نباشد.

 

توفیق دیگری که دیدار داشته است این است که مخاطب را تا آخرین لحظه پایِ کار نگه می‌دارد و دستش را رو نمی‌کند. شما تا آخرین ثانیه ها متوجه داستان نمی‌شوید.

 

داستان هم که عاشقانه است؛ یک عاشقانه خوب که یک‌جانبه نیست؛ اگر از آرامش می‌گوید از نگرانی هم می‌گوید. اگر جلوه‌های ابراز عشق را می‌بینید، صحنه‌هایی را می‌یابید که سرشار از حیا است. مذهبی بودن داستان را صرفا در ریش، چادر، زیارت و … نمی‌بینید. حتی در رفتار شخصیت‌ها هم می‌توان این مذهبی بودن را یافت؛ من فکر می‌کنم این موهبت بزرگی است که پیش از این در جایی ندیده‌بودم. بی‌شک بازیگران در کنار بازی گرفتن خوب کارگردان، در این مهم سهم چشمگیری داشتند.

 

از جزئیات چشم‌نوازی که رگۀ مذهبی ندارند ولی خیلی نقش خوبی را بازی کردند می‌توانم به “هدفون” اشاره کنم. جزئیات چشم‌نواز دیگری هم بود که رگۀ مذهبی داشتند و متاسفانه در خیلی از کارها تبدیل به استفادۀ کلیشه‌ای شده‌اند. اما در دیدار می‌توانم بگویم استفاده از “مُهر” بسیار شیک و تمیز بود. یک دستمریزاد هم بگویم به خاطر استفاده خوب و درست از کبوتر؛ بازی با کلیشه‌ها کار سختی است. بازی با “گُل” البته مقداری رنگ و بوی کلیشه داشت اما با پایان بندی خوبش به قول معروف فن بدل زده شد و تا حدی ورق برگشت. در مجموع اما به نظرم مهدیار عقابی از پس کلیشه‌ها برآمده است.

 

دیدار، پنجره‌ای است به تولید آثار اجتماعی با رویکرد مذهبی. یک پنجرۀ خیلی روشن!

دیدار را ببینید…

 

البته این شروع ماجراست و باید برای بسیار بهتر شدن خیلی بیشتر تلاش کرد. ولی باید تشکر کرد که شروع خوبی رقم خورد.
باید به همۀ کسانی که در تولید این اثر سهمی داشتند، بسیار تبریک گفت. از برادر عزیزم آقا سید حسین میری نازنین تا مجموعۀ ماوا. خدا قوت!

 

حسین صیامی

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...