هدف بعضی جشنواره‌ها کم‌رنگ کردن فضای شعر انقلاب است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵


علیرضا قزوه:

هدف بعضی جشنواره‌ها کم‌رنگ کردن فضای شعر انقلاب است

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: نهادهای فرهنگی به قدری پول اضافی دارند که جشنواره‌هایشان را بدون موضوع برگزار می‌کنند. شاید هدف آن‌ها کم‌رنگ کردن فضای شعر انقلاب باشد.‏

 

 

 

 

ImageHandlerراه‌نوا- علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به شرایط حمایت از آثار مهرواره شعر و داستان جوان در جهت چاپ و نشر گفت: مهرواره همیشه برای چاپ و نشر اشعار شاعران جوان اعلام آمادگی داشته است اما شعرها باید ویژگی برجسته‌ای برای چاپ داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: برای چاپ آثار اگر شعری به شاعر ارجاع داده می‌شود تا مورد بازبینی قرار بگیرد از این جهت است که ما در کیفیت حدی را در نظر داریم که معتقدیم نباید کیفیت از این حد و حدود نازل‌تر باشد.

 

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خاطر نشان کرد: در موضوع حمایت ممکن است فقط ۵ شعر ویژگی لازم را داشته باشد تا وارد رقابت با شاعران مهم کشور شود. شعر باید این ویژگی‌ها را هم داشته باشد. شعرهایی که چاپ می‌شوند باید تایید شورای شعر و داستان را داشته باشند تا چاپ شود. ما باید سختگیری داشته باشیم تا شاعران هم دقت لازم را به کار ببنند.

 

قزوه با اشاره به موفقیت آمیز بودن جایگزین کردن طرح «مهرواره» به جای «جشنواره» گفت: امسال اولین بار است ما این طرح را در بخش شعر حوزه راه اندازی کردیم. این حرکت حامل یک پیام است و آنکه به شاعران می‌گوید رقابتی که دوستی شما را بر هم می‌زند را کنار بگذارید و با هم دوستی کنید.

 

وی گفت: ما در برخی از مسابقاتمان این مدل را پیاده کردیم که موفقیت آمیز بود. گاهی اوقات ویژگی‌های رقابت سالم در بین شرکت کنندگان جوان وجود ندارد. این مدل پیامی دارد و آن اینکه اینقدر رقابت نکنید که گاهی منجر به خراب شدن دوستی نیز می‌شود. این اولین باری است که از این مدل استفاده می‌کنیم و بهتر جواب داده است.

 

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری عنوان کرد: جوانان شاعر در عرصه‌های مهمتر رقابت خواهد کرد و سطح خودشان را می‌فهمند ولی در این مهرواره سطح بندی نمی‌شوند. ما نمی‌خواهیم حساب دنیا و آخرت کسی را در این جشنواره تعیین کنیم. درک در کنار هم بودن هشتاد نفر از شاعران جوان اتفاق خوبی است که امسال رخ خواهد داد. ما روی این برنامه فکر کرده‌ایم انشالله حتماً پیام خوبی را به همراه خواهد داشت.

 

قزوه با اشاره به موضوعات روزی که شاعران می‌توانند ورود پیدا کنند، گفت: مسئله فیش‌های حقوقی موضوع روزی است که شاعران می‌توانند درباره آن شعر بگویند. من خودم هم از کسانی هستم که در این عرصه شعر سروده‌ام و خیلی‌های دیگر از شاعران شعر سروده‌اند. شعر گفتن در این عرصه در راستای عدالت اجتماعی است.

 

این شاعر آئینی با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه هنر و شعر نیز عنوان کرد: ما امروز در حوزه هنری پیگیر مطالبات رهبر معظم انقلاب هستیم. حوزه هنری این کار را جزء وظایف خود می‌داند. ما برای روز قدس برنامه ادبی داریم، قدس و فلسطین برای ما مهم است.

 

وی خاطر نشان کرد: آقا فرمودند شعرهایی که درباره شیخ زکزاکی سروده شده است ترجمه شود و در دسترس مردم نیجریه قرار گیرد. ما این مطالبات را انجام می‌دهیم. خیلی از شاعران درباره این شخصیت شعر گفته‌اند و ما می‌خواهیم آن‍‌ها را ترجمه و به دست مردم نیجریه برسانیم.

 

قزوه تاکید کرد: ما یک به یک مطالبات فرهنگی رهبر معظم انقلاب را پیگیری می‌کنیم و این مسائل را در نظر داریم. در بسیاری از موضوعات وزارت ارشاد همراه نیست و خیلی کم رنگ کار می‌کند. آنها باید خیلی کار کنند تا به قافله شعر انقلاب برسد. وزارت ارشاد باید برخی از نیروهایش را عوض کند چون برخی از نیروها اصلاً قابل اعتماد نیستند.

 

وی درباره جشنواره‌هایی که با موضوع آزاد برگزار می‌شود نیز گفت: نهادهای فرهنگی به قدری پول اضافی دارند که جشنواره‌هایشان را بدون موضوع برگزار می‌کنند. شاید هدف آن‌ها کم‌رنگ کردن فضای شعر انقلاب باشد.

 

 

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...