قطار را نگه دار
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶


نگاهی به نماهنگ «بیست و یک روز بعد» با صدای مهدی یراحی

قطار را نگه دار

در مراسم افتتاحیه فیلم «بیست و یک روز بعد» در کنار نمایش فیلم و پشت صحنه آن، نماهنگی هم برای حضار با صدای مهدی یراحی پخش شد که با استقبال بسیار گرمی روبرو شد. موزیک ویدئویی که طی روزهای گذشته منتشر و مورد توجه واقع شد. این موزیک ویدئو با شعر و آهنگسازی امیرعلی بهادری، تنظیم هومن نامداری و کارگردانی سپهر وکیلی حاصل تلاش دو ماهه گروهی پرتلاش و خلاق است.

راه نوا  – در مراسم افتتاحیه فیلم «بیست و یک روز بعد» در کنار نمایش فیلم و پشت صحنه آن، نماهنگی هم برای حضار با صدای مهدی یراحی پخش شد که با استقبال بسیار گرمی روبرو شد. موزیک ویدئویی که طی روزهای گذشته منتشر و مورد توجه واقع شد. این موزیک ویدئو با شعر و آهنگسازی امیرعلی بهادری، تنظیم هومن نامداری و کارگردانی سپهر وکیلی حاصل تلاش دو ماهه گروهی پرتلاش و خلاق است.

نماهنگ «بیست ویک روز بعد» همچون خلاصه ای نمادین از فیلم است که دغدغه های قهرمان نوجوانش را می توان در صدای مهدی یراحی و شعر امیرعلی بهادری دید و شنید. دغدغه ای که در شعر مطرح می شود همان نگرانی مرتضی است که با وجود سن کم با کوهی از مسئولیت ها و مشکلات روبرو شده و نمی داند اگر بیماری، مادر را از پای بیندازد تکلیف او و برادر کوچکترش چه خواهد شد.

 

دغدغه و نگرانی که البته نه تنها انگیزه و امید را از مرتضی نمی گیرد که برای برطرف کردن آن و کمک به درمان مادر همه تلاشش را کرده و هم و غم اش را می گذارد. مرتضی در تمام طول مدت فیلم در تلاش است تا با قطار مشکلات زندگی اش بجنگد و قطاری را که در کابوس هایش مادر و برادرش را از او می گیرد، متوقف کند. قطار در فیلم «بیست و یک روز بعد» مانند یکی از شخصیت های فیلم و به قول محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم شاید اصلی ترین شخصیت فیلم است. در نماهنگ «بیست و یک روز بعد» هم این قطار است که به شخصیت اصلی تبدیل شده و محل رویارویی او و مهدی یراحی که با ژست و لباس مرتضی در فیلم روی ریل ایستاده به دوئلی جذاب شبیه شده است. 

 

ترانه این نماهنگ به مشکلات مرتضی، محل زندگی او و رویارویی او با قطار سختی ها اشاره دارد. بسیاری از نماهنگ هایی که برای سریال ها یا فیلم های سینمایی یا حتی مناسبت های مختلف تولید می شود، تنها اسم آن فیلم یا مناسبت را یدک می کشند و حاوی ترانه هایی کاملا بی ربط به موضوع اصلی هستند و از این جهت ترانه نماهنگ «بیست و یک روز بعد» و هماهنگی کاملش با موضوع و مضمون فیلم یک امتیاز برای آن محسوب می شود. به طوری که حتی افرادی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را ندیده باشند هم می توانند با این نماهنگ ارتباط برقرار کنند و از این جهت می توان گفت پخش این نماهنگ جذاب در دنیای مجازی و دست به دست شدن آن توسط کاربران شبکه های اجتماعی می تواند تبلیغ مناسب و متفاوتی برای این ملودرام اجتماعی باشد.
 
 
از نظر ابعاد فنی نیز نماهنگ «بیست و یک روز بعد» را باید اثری موفق ارزیابی کرد. مشخص است برای تولید این اثر زحمت کشیده شده و تدوین بخش های خوانندگی یراحی با فیلم سنجیده کار شده است و  دوپارگی در نماهنگ دیده نمی شود. بخش های مرتبط با تروکاژهای سینمایی هم با ظرافت اجرا شده اند و توی ذوق نمی زنند. همچنین انتخاب لوکیشن ها که اغلب اطراف ریل راه آهن هستند انتخابی هوشمندانه است که هم به چشم نواز کردن نماهنگ کمک کرده و هم ارتباط موضوعی کاملی با فیلم و محل زندگی مرتضی و خانواده اش دارد
 
 
در پایان باید به صدای گرم و شنیدنی مهدی یراحی خواننده جوان و پرطرفدار کشورمان اشاره کرد که به زیبایی ترانه را اجرا می کند و در بخش هایی که نیاز به بازیگری بوده نیز موثر و خوب ظاهر می شود. یراحی در این نماهنگ تداعی کننده کاراکتر مرتضی در فیلم است و مخاطب با دیدن او تصور می کند مرتضی را در آینده می بیند. نماهنگ به فلش فورواردهای فیلم ها می ماند و این طور به نظر می رسد که با مرتضی در بزرگسالی و در قامت یک مرد طرف شده ایم. مردی که همچنان سعی دارد با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کند و همچنان از ایستادن روی ریل قطار و تلاش برای نگه داشتن آن واهمه ای ندارد. 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...