دیگر از سینما چه می خواهید؟
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶


نگاهی به مستند "بزم رزم" به بهانه آغاز اکران عمومی

دیگر از سینما چه می خواهید؟

بزم رزم اثری درباره ی تاریخ موسیقی در ایران بین سالهای 57 تا 67 است که با بیانی بسیار ساده ، بی اندازه به دل می نشیند.

راه نوا – بزم رزم اثری درباره ی تاریخ موسیقی در ایران بین سالهای ۵۷ تا ۶۷ است که با بیانی بسیار ساده ، بی اندازه به دل می نشیند. بیانی از این جهت ساده که کل مستند را یا مصاحبه تشکیل داده یا موسیقی روی تصاویر آرشیوی ، بدون استفاده از خرق عادت هایی که این روزها خیلی از مستندسازان استفاده می کنند تا اثرشان را جذاب کنند و اغلب هم ناموفق هستند.

 

 بدون شک مهم ترین برگ برنده ی فیلم موسیقی های ناب و خاطره انگیز آن سالهاست که با خیلی هایشان زندگی کردیم و حالا داستانشان را می شنویم. کار پژوهشی مستند بسیار قوی است ، به طور کلی شاهد دو نوع تصاویر آرشیوی هستیم ، یا تصاویری بسیار ناب و دیده نشده ، یا صحنه هایی مشهور و نوستالژی.

 

 تدوین خوب کار به فیلم ریتمی تند بخشیده به طوری که علیرغم وجود مصاحبه های بسیار اصلا گذشت بیش از دو ساعت را حس نمی کنیم ، کارگردان پای میز تدوین مصاحبه ها را طولانی نمی کند و از لحظه لحظه ی وقتی که در اختیار دارد استفاده ی مفید می کند ، حتی هیچ آهنگی را کامل پخش نمی کند ، شاید اگر من این مستند را می ساختم برای دل خودم هم که شده چند قطعه را کامل پخش می کردم و همین باعث خستگی مخاطب میشد ، اتفاقی که در بزم رزم نمی افتد.

 

قاب های مصاحبه ها بسیار چشم نواز بسته شده اند و یکی از کوچکترین ایرادات کار ، نبود دوربین دوم در مصاحبه هاست که باعث می شود کات های میان صحبت های افراد را کاملا حس کنیم یا گاهی کارگردان برای تغییر قاب مجبور به زوم در همان نما می شود.

 

سازنده روی موضوع مهم و حساسی دست گذاشته و اتفاقا سراغ یکی از خاص و پرحاشیه ترین دوره های موسیقی معاصر رفته که تلاشش بسیار شایسته ی ستایش است. در گفتگوها به اتفاقات و تصمیماتی اشاره می شود که نمونه های مشابه اش را امروزه نیز شاهد هستیم و بیننده را وادار به تامل می کند. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذاری گستردگی مصاحبه شونده ها و صمیمیت آنهاست طوری که روایت آنها از وقایع به اندازه ی موسیقیشان دلنشین است. پایان بندی مستند هم عجیب به یاد ماندنی است.

 

بزم رزم مستندی است که تماشاگر با آن می خندد ، اشک می ریزد ، به فکر فرو می رود ، بر دانش تاریخی اش افزوده می شود و مهم تر از همه با حالی خوش سالن را ترک می کند ، دیگر از سینما چه می خواهید؟

 

*گفتنی است مستند بزرم رزم به کارگردانی سید وحید حسینی از روز چهارشنبه ۲۲ شهریور در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد.

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...