موسیقی خوب می تواند یک ملت را حرکت دهد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳


گفتگو با استاد محمد گلریز

موسیقی خوب می تواند یک ملت را حرکت دهد

شاید اگر امروز این هزینه ها صورت نگیرد در آینده خسارت های جبران ناپذیری به جامعه و فرهنگ مملکت وارد شود. باور کنید اگر یک کار ارزشی خوب اجرا شود می تواند یک ملت را حرکت دهد. نمونه هایش هم بعد از انقلاب زیاد بوده است.

 .
محمد گلریز كه نام اصلى وى، محمد على گلپایگانى است در سال 1325 در تهران متولد شد. محمدعلى گلپایگانى، علت انتخاب نام «گلریز» را براى خود این گونه بیان می‏كند: «در زمانى كه در رادیو تازه شروع به همكارى کرده بودم، جهت ضبط آهنگى از «شیدا» به دیدار دكتر نورعلیخان برومند رفتم و در آنجا غزلى از حافظ را در دستگاه شور، خواندم تا به گوشه «گلریز» رسیدم (گونه‏اى در دستگاه شور). استاد برومند به‏دلیل خشنودى از این اجرا پیشنهاد كرد تا نام هنرى خود را «گلریز» بگذارم و از آن پس با همین نام نزدیك به ده ترانه از عارف و شیدا و گروه شیدا در برنامه گلچین هفته اجرا کردم.» از سال 1358، پس از پیروزى انقلاب اسلامى اولین كار خود را به نام «سرود نیایش» از مرحوم رضاقلى ملكى، سپس سرود «این بانگ آزادى» با شعر حمید سبزوارى و آهنگ احمدعلى راغب را اجرا كرد. بی شک هر جا سخنی از سرود انقلاب به میان می آید «گلریز» یکی از آن نامهایی است که به ذهن متبادر می شود و با بیانی ساده تر می توان «گلریز» را با سرود انقلاب و موسیقی انقلاب عجین شده دانست. برای دریافت پاسخ یک سوال به سراغ این هنرمند پیشکسوت اما خوش مشرب موسیقی ایران رفته ایم.
 .

.
golriz123استاد گلریز به نظر شما جامعه هنری و فرهنگی در مقابله با جوانانی که به تازگی به این عرصه وارد شده اند مانند حامد زمانی، محمد مهدی سیار، میلاد عرفان پور و … چه برخوردی باید داشته باشد؟
به نظر من در این حال و هوای بسیار خراب فرهنگی و با این تهاجم و هجمه های مخربی که از سوی غرب و آمریکا، فرهنگ و هنر ما را هدف قرار گرفته است و بر ما تحمیل می شود، باید قدر این جوانان تازه وارد را دانست.
شما بهتر از من می دانید جوان در سنین جوانی یکپارچه انرژی است مخصوصا اگر کسی در وادی هنر و موسیقی فعال باشد که این انرژی چندین برابر است. حال اگر جوانی با چنین شور و حالی در عرصه های مختلف هنر اعم از شعر (که به نظر من یکی از ارکان اصلی موسیقی است)، موسیقی، خوانندگی، آهنگسازی، سینما و … وارد می شود، باید قدر او را دانست و از او حمایت کرد.
واقعا اگر جوانان به این سمت و سو بیایند باید با همه وجود از آنها حمایت کنیم چون امروز از لحاظ فرهنگی در یک ورطه حساسی قرار گرفته ایم. من معمولا سعی می کنم صحبت ها و مباحثم برگرفته از اظهارات رهبری باشد. اگر نگویم همیشه اما این اواخر ایشان اکثر اوقات در بیاناتشان اشاره ای به مقوله فرهنگ و هنر داشته اند و این نشان می دهد که این عرصه برای رهبری در زمان حال تا چه اندازه مهم است. (من برداشت های خودم را از صحبت های ایشان می گویم) حتی رهبری به این مضمون گفته اند که مشکلات اقتصادی با هر راه حلی قابل حل و فصل است اما حل مسایل فرهنگی به این راحتی نیست و زمانی که فرهنگ یک مملکت تخریب می شود ممکن است تا چندین سال اثرات مخربش بر جامعه مشاهده شود.
من همه این مقدمات را می گویم تا به این نکته برسم که باید از جوانانی که عاشقانه برای انقلاب و مسایل ارزشی کار می کنند، حمایت کنیم.
متاسفانه باید بگویم ما در این حوزه خیلی کمبود داریم. گاهی اوقات جوانان را در عرصه موسیقی و هنر نگاه می کنم غصه می خورم. باید اعتراف کنم که اکثرا دنبال هنرهای مبتذل و بی محتوایی هستند که از غرب وارد شده که حتی شعر هم ندارد و اگر هم بعضا شعر داشته باشند اشعار مبتذل و متاسفانه هوس انگیز است که روح جوانان و نوجوانان را تخریب می کند. من بعضا به برخی از کنسرت ها می روم اصلا تعجب می کنم. از شیوه نورپردازی، موسیقی، شیوه لباس پوشیدن و … تعجب می کنم و گاهی با خودم فکر می کنم که دست روی  دست گذاشته ایم که فرهنگ و هنر مبتذل از طریق ماهواره ها و رسانه های بیگانه وارد این مملکت شود و متاسفانه هیچ کاری هم نمی کنیم و تنها نظاره گریم!
متاسفانه نه در این راستا سرمایه گذاری می کنیم و نه حمایت. این یک خطر و تهدید بسیار بزرگ برای فرهنگ یک جامعه است.
من همه این حرف ها را زدم تا بگویم باید از جوانان و کسانی که در این عرصه حاضر می شوند از لحاظ مادی و معنوی حمایت کنیم. چه اشکالی دارد از نظر مادی از این جوانان حمایت شود که شاید همین کار باعث تشویق دیگران به حضور در این عرصه ها بشود و بفهمند به یک شعر و آهنگ ارزشی چقدر بها می دهیم. شاید اگر امروز این هزینه ها صورت نگیرد در آینده خسارت های جبران ناپذیری به بطن جامعه و فرهنگ مملکت وارد شود. باور کنید اگر یک کار ارزشی خوب اجرا شود می تواند یک ملت را حرکت دهد. نمونه هایش هم بعد از انقلاب زیاد بوده است.
به نظر من باید حمایت کرد و من هم واقعا خیلی خوشحالم از این بابت که دو تن از جوانان خوش ذوق و آتیه در این عرصه فعالیت می کنند و به موفقیت های زیادی هم دست پیدا کرده اند و انشاالله که ما بتوانیم از این جوانان حمایت کنیم.

.

منبع: خط خبر

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...