باید یک سر و سامانی به این کنسرت‌ها بدهیم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵


محمد گلریز:

باید یک سر و سامانی به این کنسرت‌ها بدهیم

باید یک سر و سامانی به این کنسرت ها بدهیم. ما در اقدامی تمام خوانندگان پاپ را دعوت کردیم تا در برج میلاد به شرط اینکه ۳ کار انقلابی و یکی از کارهای خود را اجرا کنند، کنسرت بدهند که در نتیجه آن شاهد اجراهای بسیار خوبی از آنان بودیم چرا که همه عاشق ایران هستند و شهدا و جانبازارن را دوست دارند. این اتفاق حتی باعث شد سر و صدای آمریکایی ها بلند شود.

 

 

۱۸۷۰۱۶۱_۶۶۸راه‌نوا- استاد محمد گلریز از خوانندگان مطرح ایرانی و انقلابی است که سرود «خجسته باد این آزادی» وی یکی از معروف ترین سرودهای انقلابی ایران است.

 

محمد گلریز هم چنین در چندین دوره برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت به عنوان دبیر حضور داشت و در سال ۸۹ نیز از سوی ریاست سازمان صدا و سیما به عنوان خواننده ماندگار مورد تقدیر قرار گرفت.

 

حضور وی برای چندمین بار در استان کرمانشاه و در طی برگزاری هشتمین جشنواره موسیقی مقاومت، ما را بر آن داشت تا گفتگویی را با او داشته باشیم که شرح آن در ذیل آمده است:

 

-شما در دوره گذشته برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت، به کم توجهی مسئولین حوزه فرهنگ و ارشاد به حوزه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس انتقاداتی داشتید، آیا در جشنواره امسال انتظاراتی که از این حوزه می رود، برآورده شده است؟

خیر، هم اکنون بیش از سه سال است که موسیقی انقلاب و دفاع مقدس ما بسیار کم رنگ شده است. یعنی کم رنگ بود و الان به حد صفر رسیده است.

واقعا من تعجب می کنم، با اینکه رهبر معظم انقلاب اینقدر روی فرهنگ دفاع مقدس ما تاکید و اصرار بر پرداختن به سرودهای انقلابی و دفاع مقدس دارند، چرا مسئولان فرهنگی ما متوجه این حال و هوای حساسی که وجود دارد نمی شوند!؟

ما داریم می بینیم که خود آمریکا بارها معترف شده که با جنگ سخت حریف ایرانیان نشدم و با جنگ نرم سراغ این ملت آمده ام. خود آمریکایی ها بارها اعلام کرده اند که میلیون ها دلار خرج می کنند که فرهنگ خود را که از نظر ما فرهنگ مبتذل موسیقی های لس آنجلسی است به خورد جوانان ما بدهند و این حس مقاومت و از خود گذشتگی را در دل مردم ما کم رنگ کنند.

 

چه راهکاری برای مقابله با این تهاجمات می تواند وجود داشته باشد؟ وظیفه مسئولین چیست؟ هنرمندان چه باید بکنند؟

یکی از مواردی که می تواند اثرات این توطئه ها را کم رنگ کند، همین بحث فرهنگ و هنر ما است و من فکر می کنم در این عرصه یکی از موثرترین ها، هنر موسیقی ما است.

من در زمان وزارت دکتر حسینی چندین بار دبیر موسیقی مقاومت بودم و جشنواره موسیقی مقاومت خیلی پر رنگ برگزار می شد. جشنواره موسیقی ۹ دی نیز از دیگر جشنواره های موسیقی انقلابی بود که به خوبی برگزار می شد و اعتبارات خوبی برای این کار گذاشته شده بود.

مواقعی دیده می شود که اصلا بودجه ای نیست و قابل قبول خواهد بود، اما ما هم اکنون می بینیم بودجه است اما صرف یک مسائل آنچنانی و موسیقی های بی محتوا می شود که نه شعر و نه آهنگ درستی دارد و تنها صدای بیس آن فرد را آزرده می کند و مخرب است.

وقتی مردم ما یک موسیقی خوب و ارزشی تولید و عرضه نشود که گوش بدهند، به این موسیقی ها پناه می برند.

ما هم اکنون در معرض رسانه های مختلف و مجازی قرار داریم و چه بخواهیم، چه نخواهیم این نوع موسیقی از طریق ماهواره، اینترنت و … به خانه های ما رخنه کرده، لذا باید به جوانانمان خوراک بدهیم.

در حال حاضر در اکثر کشورهای اطراف و منطقه، جنگ و مسائل اینچنینی  است. لذا ما باید تلاش کنیم و به راهکارهایی برسیم که چطور حس مقاومت و فداکاری را در ذهن جوانانمان زنده کنیم که این به وسیله پرداختن به هنر انقلابی، اسلامی و دفاع مقدس ممکن است.

در صحبتی که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه داشتیم، فهمیدیم که این جشنواره در استان کرمانشاه تنها با اعتبار ۱۰ میلیون تومان برگزار شده و این جای تاسف دارد. چرا که در سال های قبل که بنده افتخار حضور داشتم اعتباراتی بیش از این حتی در استان هایی که چون کرمانشاه مهد فرهنگ و دفاع مقدس و دروازه ورود آزادگان بوده است، نبوده اند برای برگزاری این جشنواره صرف می شد.

استان کرمانشاه در طول دفاع مقدس صدمات زیادی متحمل شده است و باید برای فرهنگ و هنر اینجا خصوصا هنر موسیقی که در کرمانشاه واقعا هنر والایی است بیش از این هزینه شود و نباید برای این استان با این پیشینه مقاومت خصت به خرج داد.

ما از رهبر انقلاب که بالاتر نداریم. من هر جا موضوعی را خودم نمی توانم تشخیص دهم به ایشان رجوع می کنم که چه نظری دارند. ایشان بسیار بر مقوله فرهنگ تاکید دارند و می فرمایند: «من شب از این وضعیت فرهنگی خوابم نمی برد».ما واقعا داریم با این وضعیت فرهنگی جوانانمان را از دست می دهیم.

یکی از مسائلی که می تواند به موسیقی ما هویت بدهد همین موضوعات انقلاب و دفاع مقدس است ما می توانیم این مسائل را کنسرت بدهیم و مطمئن باشیم که این کارهای ارزشی را همه،   حتی روحانیون و متدینین هم قبول دارند. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و به موسیقی ایرانی بپردازیم.

 

-اخیرا موجی از برگزاری کنسرت های موسیقی خصوصا موسیقی پاپ در کشور در حال اتفاق افتادن است، به نظر شما این پرداخت انحصاری به حوزه موسیقی در کنار سایر بخش های فرهنگی و خصوصا موسیقی پاپ، چه نتایجی برای جامعه به دنبال دارد؟

 من شخصا مخالف موسیقی پاپ نیستم اما پاپی که محتوا و شعر خوب داشته باشد. موسیقی کلاسیک را مرحوم نوری و عزیزان دیگر هم می خواندند اما واقعا وقتی کسی آن را گوش می داد به دلیل اینکه هم شعر و هم ملودی داشت، از آن لذت می برد. اما متاسفانه در بسیاری از موسیقی های پاپ این مسائل رعایت نشده و از واژه های نامفهوم به جای شعر استفاده می شود طوری که این موسیقی خیلی به موسیقی شباهت ندارد. وقتی ما به تولید موسیقی های ارزشی نمی پردازیم به ناچار جوانان ما به این سمت گرایش پیدا می کنند.

باید یک سر و سامانی به این کنسرت ها بدهیم. سه سال پیش ما در اقدامی از تمام خوانندگان پاپ از جمله فلاح، مرحوم پاشایی و… را دعوت کردیم تا در برج میلاد به شرط اینکه ۳ کار انقلابی و یکی از کارهای خود را اجرا کنند، کنسرت بدهند که در نتیجه آن شاهد اجراهای بسیار خوبی از آنان بودیم و آثاری از جانباز، ایران و… اجرا کردند که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. این اتفاق حتی باعث شد سر و صدای آمریکایی ها بلند شود و بگویند، اینها را تطمیع کرده و به زور وادار به این کار کرده اند. در حالی که این افراد به خواسته خودشان آمدند و اجراهای بسیار خوبی هم ارائه کردند.

ما می توانیم حتی هنرمندانی که در این حوزه کار می کنند را راهنمایی کرده و به آنها خوراک بدهیم و برنامه های اینچنینی برگزار کنیم. چرا که همه عاشق ایران هستند و شهید و جانبازارن را دوست دارند. ما باید آنها را هدایت کنیم و مسئولین و بانیان فرهنگی نقش بسیار بسزایی در این زمینه و هدایت آنها به سمت موسیقی خوب، ارزشی و فاخر دارند.

 

کم توجهی به حوزه فرهنگ چه تبعاتی را متوجه جامعه می کند؟

کم توجهی در عرصه فرهنگ، تمام مسائل انسانی را تحت الشعاع  قرار می دهد و در تمام بخش های ما از علم و اقتصاد گرفته تا مسائل اجتماعی اثر گذار است. یکی از ابزارهایی که می تواند یک ملت را به سمت یک زندگی بانشاط، سالم و سازنده هدایت کند، فرهنگ خوب است.

هم اکنون همه به این نتیجه رسیدند که فرهنگ خوب در رسیدن به یک ریتم خوب، سازندگی و زندگی خوب بسیار اثر گذار است. فرهنگ و هنر آنقدر اثر گذار است که یک سرود می توان یک ملت ایران را حرکت دهد.

من خودم در آخر برنامه ای که با یک گروه سنتی در خارج از کشور داشتم، سرود «ایران» را اجرا کردیم و هزاران ایرانی به داخل سالن آمدند و همگی یکصدا سرود ایران را می خواندند و اشک شوق می ریختند. موسیقی ارزشی را همه با هر سلیقه ای دوست دارند.

واقعا اگر ما به یک فرهنگ خوب در عرصه های مختلف از جمله هنرهای موسیقی، سینما، تئاتر، تلویزیون و… بپردازیم می توانیم راهکار خوبی برای جذب جوانان پیدا کنیم.

من از فرمایشات مقام معظم رهبری وام می گیرم که می فرمایند: مسائل اقتصادی را می توان در بلند مدت درمان کرد. اما مسائل فرهنگی نه. اگر خدای نکرده فرهنگ مبتذل در اذهان ما رخنه کند و جای بگیرد، برگشت ناپذیر است. یعنی به هیچ وجه ما نمی توانیم آن را برگردانیم و درمان کنیم.

 عرصه فرهنگ در همه زمینه ها و تمام زندگی ما اثرات بسیار بالایی دارد و باید به این موضوع پرداخت. مسئولان ما از هر ارگانی یک نماینده تاثیر گذار معرفی کرده بیایند بنشینند و دست به دست هم دهند که بتوانیم فرهنگ ارزشی اصیل ایرانی خودمان را تقویت کنیم.

طیف زیادی از مردم ما عاشق انقلاب و دفاع مقدس هستند که آنها را اصلا در نظر نمی گیریم. سیل جمعیتی که به راهپیمایی ها و مراسماتی از این دست می آیند نشان این علاقه است و اگر علاقه نداشته باشند، قطعا نمی آیند. لذا باید از ارگان های تاثیرگذار از رسانه های نوشتاری، مجازی، صدا و سیما، ارشاد، حوزه هنری و… گرد هم بیایند تا بتوانیم فرهنگ خوب و اصیل و ارزشی ایرانی را تقویت و معرفی کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: مهر

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...