همواره شعرش شیپور بیدارباش ملت ایران است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳


به بهانه‌ی سالروز تولد «ملک‌الشعرای بهار»

همواره شعرش شیپور بیدارباش ملت ایران است

هفدهم آذر سالروز تولد چهره ی بی بدیل فرهنگ و ادب معاصر ایران، محمدتقی بهار است. این شارع توانا و بزرگ ایران با درک درست از شرایط اجتماعی موجود در زمان خویش و بیان این مضامین اجتماعی در قالب شعر و هنر، با استبداد حاکم مبارزه کرد تا نام ستایشگر آزادی را بر او بگذارند.

 

 

 

 

10-4150راه‌نوا- تاریخ ادبیات معاصر ایران همواره سرشار از نبوغ بزرگانی است که با اثرهای ماندگارشان، گنجینه‌ای ارزشمند را برای دیگر ادیبان این مرز و بوم برجای گذاشتند و این گونه نقش بسیار موثری را در روند پیشرفت شعر و ادب فارسی ایفا کردند. محمدتقی بهار مشهور به ملک الشعرا از جمله این نویسندگان و شاعران بنام است.

 

وی در هفدهم آذر سال 1265 در محله ی سرشور مشهد دیده به جهان گشود و از پدرش میرزا محمدکاظم صبوری ملک الشعرای آستان قدس رضوی در دوره ی ناصرالدین شاه قاجار، شعر و ادب فارسی را آموخت.

محمدتقی بهار در چهار سالگی راهی مکتب خانه شد و پس از فراگیری ادبیات فارسی و قرآن، شاهنامه خوانی را نزد پدر یاد گرفت و نخستین شعر خود را در این دوره سرود و این امر آغازی بر گام نهادن وی در عرصه ی شعر و شاعری این مرز و بوم بود.

 

پس از مدتی او به همراه پدر به مجلس شعر شاعران معاصر وارد شد و با سرودن شعرهایی دلنشین توانست تخلص «بهار» را از آن خود کند، دیری نپایید که محمدتقی بهار پدرش را از دست داد و با فرمان مظفرالدین شاه در جایگاه پدر به عنوان ملک الشعرای آستان قدس رضوی فعالیت خود را آغاز کرد.

 

وی در دوره‌ای زندگی می کرد که نهضت مشروطه در حال شکل گیری بود و مردم بسیاری به صف آزادیخواهان می پیوستند که محمدتقی بهار از جمله این افراد محسوب می شد. او نخستین فعالیت های سیاسی خود را با سرودن شعرهایی در این زمینه با مفهوم ضد استبدادی آغاز کرد. اما وی تنها یک شاعر سیاسی نبود بلکه شاعری اجتماعی بود، چراکه از مهم‌ترین مسائل اجتماعی زمان وی استقلال و آزادی مردم و کشورش از بند استعمار بود.

 

ملک الشعرای بهار برای گسترش فعالیت های خویش، روزنامه بهار را تشکیل داد اما این روزنامه به دلیل انتشار شعری علیه روس ها به دستور وثوق الدوله نخست وزیر وقت بسته و وی به تهران تبعید شد.

 

آزادی، قانون و استقلال محتوای اصلی اثرهای محمدتقی بهار را تشکیل می دهند. او در شعرهای انتقادی خود شکوه های فراوان از جور دولتمردان، اعتراض به نقض اصول آزادی و رواج فساد و تبهکاری را با لحنی جدی، گاه شوخ طبعی، طعن، طنز و هزل بیان کرده است که همگی از موضوعات مهم اجتماعی زمان وی هستند. وی نمونه های فراوانی از سیراندیشه و احساس های خویش را در آثارش برجای گذاشت و افکار دینی، اخلاقی و فلسفی را در قالب شعر ریخت و به تاریخ زنده ی زمان خویش و انتقادهای سیاسی تند و بی پروا پرداخته است.

 

 

861217868920666294821

 

 

بهار شاعری است که در همه جا حاضر است. از همه چیز سخن می گوید گویی هرچه در ایران می گذرد به او مربوط می شود. غم ها، دردها و سختی های مردم ایران و جهان غم های شخصی اوست. او جز ایران و آزادی و سرافرازی وطن دغدغه ای ندارد. او شاعری پویا، متفکر و زنده به شمار می رود که همواره شعرش شیپور بیدار باش همه ملت ایران است:

 

بـرخـیـزم و زنـدگـی زسـرگـیـرم

ویـن رنـج دلا ز میـانـه بـرگـیـرم

 

بـاران شـوم و به کـوه و در بارم

اخگر شوم و به خشک و تر گیرم

 

در عرصه ی گیرودار بهروزی

آویـــز و جـدال شــیـر نـر گـیـرم

 

 

 

مهم ترین درون مایه ی شعرهای بهار را می‌توان آزادی عنوان کرد. شعر ملک الشعرای بهار فضایی برای آزاد اندیشی و انسان دوستی به شمار می رود و قصیده معروف او که خطاب به کوه دماوند است، قصیده ای بسیار دل انگیز و مهم در ادب پارسی محسوب می شود. او اگرچه کوه دماوند را مورد توجه قرار می دهد اما مقصودش مردم است و از مردم می خواهد که خانه حاکمان خودکامه را بر سرشان خراب کنند:

 

ای دیو سپید پای در بند!

ای گنبد گیتی! ای دماوند!

 

چون گشت زمین ز جور گردون

سرد و سیه و خموش و آوند

 

ای مشت زمین! بر آسمان شو

بر ری بنواز ضربتی چند

 

نی نی، تو نه مشت روزگاری

ای کوه! نیم ز گفته خرسند

 

تو قلب فسرده ی زمینی

از درد ورم نموده یک چند

 

شو منفجر ای دل زمانه!

وآن آتش خود نهفته مپسند

 

خامش منشین، سخن همی گوی

افسرده مباش، خوش همی خند

 

بفکن ز پی این اساس تزویر

بگسل ز هم این نژاد و پیوند

 

برکن ز بن این بنا، که باید

از ریشه بنای ظلم برکند

 

زین بی خردان سفله بستان

داد دل مردم خردمند

 

 

ملک الشعرای بهار پس از سال ها برجای گذاشتن اثرهایی ارزشمند و ماندگار در یکم اردیبهشت 1330 هجری خورشیدی دیده از جهان فروبست و برای همیشه دنیای شعر و ادب فارسی را ترک کرد.

 

 

روحش شاد و یادش گرامی.

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...