جشنواره بهار با شعار مقاومت، آزادی و آزاد بیان
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵


امسال با همکاری دو کشور لبنان و تونس برگزار می‌شود

جشنواره بهار با شعار مقاومت، آزادی و آزاد بیان

این جشنواره با سرمایه‌های شخصی و داوطلبانه‌ای شکل گرفته است که به حقوق بشر اعتقاد دارد و می‌داند که آزادی بیان نوعی از انواع مختلف مقاومت‌های فکری و هنری علیه دیکتاتوری‌هایی است که می‌بایست هر چه زودتر از میان بروند. آزادی بیان باعث می‌شود که در تاریخ دولت‌ها و نظام‌ها، دولتی نتواند تا همیشه پا بر جا بماند.

 

 

 

 

۴۴۵۴۲۱۱راه‌نوا- جشنواره بهار با همکاری دو کشور لبنان و تونس امسال به مدت یک ماه برگزار خواهد شد.

 

جشنواره بهار که امسال با همکاری دو کشور لبنان و تونس برگزار شده، قرار است به مدت یک ماه به اجرای برنامه‌های مختلف هنری من جمله موسیقی بپردازد. موضوع برنامه‌های مختلف این جشنواره در سال جاری مسئله مقاومت، پناهندگی و آزادی بیان خواهد بود. فعالیت‌های جشنواره بهار امسال ۲۸ آوریل تا ۲۶ می میلادی در دو شهر بیروت و تونس برپا خواهد شد.

 

جشنواره بهار که امسال با شعار مقاومت آغاز به کار کرده است، توانسته است از مرزهای مختلف سنی عبور کند و گروه‌های مختلفی را از رده‌های سنی مختلف از جوانان گرفته تا سالمندان را به خود جلب کند. این جشنواره برای نخستین بار است که با شعار مقاومت، آزادی و آزاد بیان برپا می‌شود.

 

جشنواره بهار هر ساله توسط انجمن خورشید (شمس) و موسسه فرهنگی المورد و در پایتخت‌های کشورهای عربی متعددی برگزار می‌شود. پیش از این جشنواره مذکور در بیروت و قاهره و امسال نیز در بیروت و تونس برگزار شده است تا مجموعه‌ای از ده‌ها هنرمند از بیست و نه کشور مختلف جهان در آن حضور پیدا کنند و به اجرای برنامه‌های خود بپردازند. برخی از شرکت‌کننده‌ها در این جشنواره از کشورهایی حضور پیدا کرده‌اند که کسی هنرمندان آن را نمی‌شناسد و حضور در این جشنواره یک ماهه فرصتی است برای معرفی این دسته از هنرمندان که در حوزه‌های مختلف هنری من جمله موسیقی با موضوعات مقاومت و آزادی بیان فعالیت می‌کنند.

 

۳f8d3525-d31a-4b4d-8b80-7def7a5301d4حنان الحاج مدیر جشنواره بهار نیز در خصوص ویژگی این جشنواره و شرکت‌کنندگان در آن افزود: قیمت‌های شرکت در مراسم‌های این جشنواره را بسیار ارزان و نزدیک به رایگان اعلام کرده است و گفته است که شرکت‌کنندگان در این جشنواره از اقشار مختلف اجتماعی و فکری هستند. برخی از این شرکت‌کنندگان خود از فعالان حوزه فرهنگ هستند. اما برخی دیگر تقریبا هیچ اطلاعاتی در زمینه ساخت و تولید محصولات فرهنگی ندارند.

 

حنان الحاج در بخش دیگری از گفتگویش در خصوص شکل‌گیری برنامه‌های این جشنواره این گونه ادامه داد: این جشنواره با سرمایه‌های شخصی و داوطلبانه‌ای شکل گرفته است که به حقوق بشر اعتقاد دارد و می‌داند که آزادی بیان نوعی از انواع مختلف مقاومت‌های فکری و هنری علیه دیکتاتوری‌هایی است که می‌بایست هر چه زودتر از میان بروند. آزادی بیان باعث می‌شود که در تاریخ دولت‌ها و نظام‌ها، دولتی نتواند تا همیشه پا بر جا بماند.

 

مدیر جشنواره بهار با اشاره به عزالدین قنون هنرمند تونسی گفته‌های خود را این گونه ادامه داد: این دور از جشنواره برای بزرگداشت هنرمند فقید عزالدین قنون است. او برای کشور تونس شخصیت بزرگی بشمار می‌رود که همواره می‌کوشید ارزش‌های دموکراسی را زنده نگه دارد.

 

۳f8d3525-d31a-4b4d-8b80-7def7a530521d4سلیمان البسام نویسنده و کارگردان تئاتر کویتی نیز معتقد است که وجود چنین فضاهایی غالبا در جوامع جهان عرب و در میان آثار هنری تولید شده توسط هنرمندان این کشورها به چشم نمی‌خورد و بیشتر هنرها تجاری و رایج تولید شده مورد توجه قرار می‌گیرد. اما روجیه عساف نویسنده و کارگردان لبنانی نیز درباره اوضاع کنونی جهان عرب می‌گوید: جهان عرب روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و در این اوضاع و احوال هنرمندان مختلف با فشارهای مختلفی روبرو هستند که مانع آزادی بیان آن‌ها شده است.

 

در اجراهای مختلف جشنواره بهار شرکت‌کنندگانی از آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین حضور دارند. همچنین گروه موسیقی پکن نیز در آن به اجرای برنامه خواهد پرداخت. فعالیت‌های موسیقی دیگری نیز توسط گروه مینا اجرا خواهد شد. این گروه به بحث پیرامون فرهنگ موسیقی در کشورهای پرتغال و فلسطین نیز خواهد پرداخت.

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...