«نزدیك ته خیار»
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳


گزیده‌ای از نثر‌ها و شعرهای طنز «ناصر فیض»

«نزدیك ته خیار»

این كتاب كه در دو قالب شعر و نثر عرضه شده، به موضوعات مختلفی پرداخته و بسیار زیبا و هوشمندانه مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روزمره را مطرح و نقد كرده است؛ مسائلی مثل انتخابات، مسائل خانوادگی، ازدواج، كسب و كار، عاشقانه، تاریخی و… .

 

 

 

 

20150309152536cb-20150308151904ch-نزدیک-ته-خیارراه‌نوا- «نزدیك ته خیار» گزیده‌ای از نثر‌ها و شعرهای طنز ناصر فیض است كه به زودی به چاپ پنجم خواهد رسید.

 

فیض درباره این كتاب اظهار داشت: در «نزدیك ته خیار» سعی كرده‌ام به موضوعاتی كه دستمایه طنز در آثار قبلی طنز‌پردازان معاصر بوده، نپردازم؛ جز در مواردی كه گزیر و گریزی از آن نداشته ‌ام. 

 

این كتاب كه در دو قالب شعر و نثر عرضه شده، به موضوعات مختلفی پرداخته و بسیار زیبا و هوشمندانه مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روزمره را مطرح و نقد كرده است؛ مسائلی مثل انتخابات، مسائل خانوادگی، ازدواج، كسب و كار، عاشقانه، تاریخی و… . فیض حتی از پرداختن به مسئله بنزین و توسعه شهر قم نیز فروگذار نكرده است.

 

ناصر فیض در مقدمه كتاب نوشته است: «هدف نهایی طنز، اصلاح كژی‌ها و ناهنجاری‌هاست كه با تاختن و به سخره‌ گرفتن و نیز درشت‌ نمایی آن‌ها امكان‌پذیر است.»

 

وی در كلیه آثارش هدف اصلی خود را از نگارش و سرایش، ایجاد لبخند و نشاط در مخاطب می‌داند. یعنی پس زدن خودكار دغدغه‌ها و درگیری‌های ذهنی كدورت‌زا و غم‌آفرین با ایجاد نوعی آرامش در كنار شور و شعف به دست آمده از موضوع طنز.

 

در یكی از اشعار این كتاب آمده است:
ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود
مثل همیشه صورت من باز‌تر شود

 

دیگر بس است این همه اشكی كه ریختم
یارب نذار! صورت من خیس‌تر شود

 

گفتی كه سنگ لعل شود در مقام صبر!
این غیر ممكن است كه سنگی گهر شود

 

از هر كرانه تیر دعا كرده‌ام ر‌ها
شاید به هم بچسبد و مثل سپر شود

 

كردم روانه هر چه پسر داشتم به شهر
باشد كز آن میانه یكی كارگر شود!

 

ای جان! حدیث ما بر دلدار بازگو
شاید به لطف او بر ما نیز بر شود

 

ای سرو سربلند، كمی شرم كن! بترس!
از آن زمان كه بیل جماعت تبر شود

ناصر فیض از طنزپردازان خوش ذوقی است كه در قلم او واكنش‌های طنز نسبت به رخدادهای سیاسی اجتماعی به خوبی دیده می‌شود. او كه كار‌شناس زبان و ادبیات فارسی است، تجربه‌های بسیاری نیز در حوزه شعر دارد كه عموماً به اعتبار مسئولیت‌هایش در حوزه هنری و صدا و سیما به وجود آمده است.

 

 

 

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...