شعر، هنر خاموش كشورمان است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳


امینی در محفل طنز جشنواره شعر فجر؛

شعر، هنر خاموش كشورمان است

دبیر نهمین جشنواره شعر فجر گفت: جشنواره شعر فجر كمك می كند شعر كه در شرایط كنونی هنری باكیفیت اما خاموش است، تبدیل به هنر اول كشورمان شود.

 

 

 

 

1_es5maeel aminiراه‌نوا-  شنبه نهم اسفند ۱۳۹۳، تالار سوره حوزه هنری میزبان چهره‌های آشنای عرصه طنز كشورمان بود كه برای حضور در محفل طنز نهمین جشنواره شعر فجر دور هم جمع شده بودند.

 

در ابتدای این مراسم، اسماعیل امینی، دبیر نهمین جشنواره شعر فجر گفت: شعر طنز از دلبستگی‌های شخصی من است و بخش عمده‌ای از كار پژوهشی من در دانشگاه به این موضوع اختصاص دارد.

 

وی درباره شیوه‌های جدید شعرخوانی گفت: در سنت شعری از روزگاران قدیم این گونه بوده كه شعر را از پشت تریبون می‌خواندند و می‌شنیدند. در دوره سبك هندی در قهوه‌خانه‌ها و در روزگار خودمان هم آن را گاه به شكل نقالی عرضه می‌كردند. امروز شیوه‌های جدیدتری هم آمده و صدای شاعر در قالب CD یا در اینترنت منتشر می‌شود. اگرچه این شیوه‌ها خلاقیت دارد اما این ‌كه شعر در كتاب باشد و شاعر شعرش را از روی كتاب بخواند، اهمیت بیشتری دارد.

این نویسنده ادامه داد: این كه شعری از تریبون عرضه شود خوب است و مهم به نظر می‌رسد اما بهترین آزمون این است كه شعر طنز را خواننده جدی شعر بخواند، آن را بپسندد و بر سر زبان‌ها بیفتد.

 

این مدرس دانشگاه و منتقد ادبی ادامه داد: در هر حال، این كه شعر از تریبون خوانده شود هم یك شیوه عرضه شعر است و در اینجا می‌خواستیم شاعرها رویارو با مخاطبانشان شعر خوانده و توجه آن ها را به این عرصه جلب كنند. این محفل شعر طنز ابتكاری بود كه شعر طنز را با جاذبه‌هایش به صورت مستقل مورد توجه قرار دهیم.

 

امینی همچنین گفت: جشنواره شعر فجر كمك می كند شعر كه در شرایط كنونی هنری خاموش است، تبدیل به هنر اول كشورمان شود. در حال حاضر شعر از نظر كیفی جزو هنرهای برتر كشورمان است اما به نسبت ارتباط با مخاطب و رسانه‌ها خاموش تر است و امیدواریم جشنواره شعر فجر بتواند فرصتی برای ارتباط گرفتن بیشتر با مخاطبان باشد.

 

در ادامه این مراسم كه رضا ساكی و نادر ختایی اداره آن را به عهده داشتند، طنزپردازان شناخته شده كشورمان به شعرخوانی پرداختند. امید مهدی‌نژاد، جلال سمیعی، شهرام شكیبا، ناصر فیض، مهدی فرج‌اللهی، صابر قدیمی، علیرضا لبش و … از حاضران در این همایش بودند.

 

 

 

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...