مهمترین مساله شعر امروز، عدم غفلت از موضوعات حکمی و آئینی است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۴


محمدرضا سنگری:

مهمترین مساله شعر امروز، عدم غفلت از موضوعات حکمی و آئینی است

سنگری افزود: مهمترین مساله و نیاز امروز ما در این زمینه این است که به این مساله حساسیت نشان دهیم و شاعران را برانگیزانیم که از پرداختن به موضوعات حکمی و آئینی غفلت نکنند. در کنار آن باید از هر فرصتی برای برپایی نشستهای تبیین و بررسی در این زمینه بهره برد و شاعران جوان را با این گونه شعر آشنا کرد و پنجره ای تازه پیش چشمشان گشود.

 

 

 

 

27807  _origراه‌نوا- محمدرضا سنگری شاعر نویسنده و پژوهشگر در گفتگویی در پاسخ به سوالی درباره علت کم شدن مضامین حکمی و دینی در شعر جوان امروز اظهار داشت: شاعران در زمانه خودشان زندگی می کنند و از رویدادها و رخدادهای عصر خودشان تأثیر می پذیرند. شاعر زمانه ما نیز در جامعه فعلی و میان مردم امروز زندگی می کند و لذا انتظار می رود که وقایعی متناسب با همین رویدادها در اشعارش منعکس شود.

 

وی افزود: در سالهای اخیر و در برهه ای که مردم دچار جنگ بودند و شهدا را تقدیم جامعه می کردند، شعر نیز به تأسی از حرکت آنها به انعکاس این مسأله می پرداخت و قبل از آن نیز در ایام پیروزی انقلاب اسلامی، شعر بازتابی از روحیه و شور انقلابی مردم بود. در همین دو مقطع اگر شاعری شعر حکمی می گفت به نظرم کار بیهوده ای کرده بود چون جامعه از او آن را طلب نمی کرد و آن شعر نیاز زمان نبود. این به معنای آن است که به فردی که تشنه است بخواهیم غذا بدهیم، غذا به نفس خود بد نیست اما تشنه آب می خواهد نه غذا.

 

سنگری ادامه داد: شعر در عصر ما به نیازها و عطش جامعه توجه می کند. شاعرانی مانند مرحوم مشفق و امین پور، حسینی و هراتی و در این روزگار علیرضا قزوه نیز متناسب با نیاز عصر خود شعر گفته اند و عصر انقلاب اسلامی نیز عصر بازگشت به ارزش هاست، عصر بازگشت به ادبیات آئینی است و عصر نگاه دوباره به واقعه عاشوراست. بر همین اساس شعر شاعران انقلاب را نمی توان شعری بر مدار غیر ارزشها دانست.

 

این محقق و عاشورا پژوه افزود: به باور من با وجود اینکه در هر دوره ای جامعه نوعی نیاز تازه از خود به نمایش می گذارد اما شاعران باید بتوانند در کنار آن به نیازهای دیگری نیز توجه کنند و به آن بپردازند. من هم بر این باورم که موضوع حکمت و آئین در شعر معاصر ما کم رنگ شده است و این خلاء خودش را آنقدر نشان داده است تا جایی که اگر شاعری مانند فاضل نظری پیدا می شود که به این مساله توجه نشان می دهد، بسیار مورد اقبال قرار می گیرد. این یعنی خلاء موضوعی در شعر حس شده و ظهورش توجه ها را به خود جلب کرده است. وقتی او می سراید: «از باغ می برند چراغانیت کنند/ تا کاج جشن های زمستانیت کنند» اشاره اش به رواج نوعی خلاء اخلاقی است که مورد توجه نیز قرار می گیرد.

 

سنگری تصریح کرد: امروز زمان آن شده است تا شعر حکمی و تعلیمی که تنها به دنبال تحریک احساسات جامعه نیست بار دیگر رواج پیدا کند. این مساله در دیدار سال گذشته رهبر معظم انقلاب با شاعران نیز مورد توجه قرار گرفت و ایشان خواستار  توجه به ابعاد حکمی و تعلیمی شعر شدند. این نیاز البته در میان شاعران به نظر می رسد که در حال پاسخگویی است اما هنوز بسامد کافی از آن به دست نیامده است.

 

برگزیده سیزدهمین جایزه ادبی قلم زرین همچنین با اشاره به برخی فوریتها در تقویت این جریان گفت: مهمترین مساله و نیاز امروز ما در این زمینه این است که به این مساله حساسیت نشان دهیم و شاعران را برانگیزانیم که از پرداختن به موضوعات حکمی و آئینی غفلت نکنند. در کنار آن باید از هر فرصتی برای برپایی نشستهای تبیین و بررسی در این زمینه بهره برد و شاعران جوان را با این گونه شعر آشنا کرد و پنجره ای تازه پیش چشمشان گشود. در سال های اخیر در حوزه طنز این اتفاق افتاد و توجه بسیاری را به آن جلب کرد. فکر می کنم در بخش شعر حکمی نیز به همان اندازه باید عرصه را باز و جلسات شعر برپا کرد.

 

وی جریان سازی را اصلی ترین نیاز حال حاضر جریان شعر حکمی و آئینی در کشور برشمرد و تصریح کرد فعالیت رسانه ای پیرامون این موضوع و بررسی ابعاد مختلف این رویداد می تواند در زنده و جریان نگاه داشتن آن کمک بسزایی بکند.     

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...