مسئولین به آهنگ آئینی – مذهبی بها نمی‌دهند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵


غلامرضا صنعتگر:

مسئولین به آهنگ آئینی – مذهبی بها نمی‌دهند

صنعتگر دلیل کمبود آهنگ‌های مذهبی درباره ائمه(ع) را عدم توجه و حمایت مدیریت فرهنگی دانست و تصریح کرد: هنرمندی که می‌خواهد برای ائمه کاری تولید کند، وقتی از طرف مسئولین هیچ حمایتی از او صورت نمی‌گیرد زده می‌شود؛ کار خوب نیاز به حمایت مالی خوب دارد. اگر هنرمندی تامین باشد می‌تواند وقت و فرصت مناسبی برای تولید بگذارد؛ تا کار قوی انجام شود.

 

 

 

 

۶۳۵۷۶۴۵۷۱۷۴۸۶۴۴۷۰۵راه‌نوا- «غلامرضا صنعتگر» خواننده کشورمان در گفت‌وگویی با اشاره به سالروز ولادت حضرت معصومه(س) گفت: باید تمام جوانب معنوی در زمینه آهنگ‌های ساخته شده درباره ائمه علیهم‌السلام رعایت شود.

 

وی افزود: احساس می‌کنم این کارها با موضوعات اجتماعی و عاشقانه دنیوی کاملاً فرق دارد و البته برکت ویژه‌ای در این کارها وجود دارد. من معتقدم خود ائمه(ع) در کاری که برای آن‌ها انجام می‌گیرد حضور خواهند داشت و به آن کمک می‌کنند.

 

این هنرمند ادامه داد: قضاوت درباره کارهایی که با نیت خالص یا برای دریافت مجوز کنسرت ساخته می‌شود دور از انصاف است. قبلاً خیلی صحبت از این بود که خواننده برای دریافت مجوز و پیدا کردن روزنه‌ای می‌خواهد برای ائمه(ع) و موضوعات مذهبی، آهنگ بخواند؛ اما به نظر من در همان کارها نیز رد پای ائمه(ع) وجود دارد؛ چون بدون اجازه ایشان نمی‌شود درباره آن‌ها کاری انجام داد. امیدوارم راهی که برای ائمه(ع) طی می‌کنیم راه درستی باشد و در آن اشعاری را استفاده کنیم که ایهام نداشته باشد و به نام ائمه(ع) و به کام عشق‌های دنیوی نباشد.

 

صنعتگر دلیل کمبود آهنگ‌های مذهبی درباره ائمه(ع) را عدم توجه و حمایت مدیریت فرهنگی دانست و تصریح کرد: هنرمندی که می‌خواهد برای ائمه کاری تولید کند، وقتی از طرف مسئولین هیچ حمایتی از او صورت نمی‌گیرد زده می‌شود؛ کار خوب نیاز به حمایت مالی خوب دارد. اگر هنرمندی تامین باشد می‌تواند وقت و فرصت مناسبی برای تولید بگذارد؛ تا کار قوی انجام شود.

 

خواننده کشورمان اظهار کرد: برخی از پیشنهادها به قدری ضعیف است که کارهای تولید شده در حد و اندازه ائمه(ع) ضبط نمی‌شود. این درد بزرگی است که من سالیان سال به دوش می‌کشم. این قدر که بابت خرج‌های متفرقه بریز و بپاش می‌شود، یک کار فرهنگیِ درست انجام نمی‌شود. مردم کارهای مذهبی را دوست دارند؛ اما کسی توجه نمی‌کند.

 

وی گفت: باید یک اتاق فکر تشکیل و بودجه‌ای به این اتاق تخصیص داده شود؛ چون اگر ما در کشورمان برکتی داریم به دلیل وجود ائمه(ع) است؛ وگرنه ما هم کشوری مثل سوریه، عراق و افغانستان می‌شدیم. ما هرچه داریم از برکت ائمه معصومین است.

 

صنعتگر وزارت ارشاد و صدا و سیما را متولیان اصلی ترویج آهنگ‌های مذهبی دانست و گفت: نمی‌شود تمام بار تولید و ترویج موسیقی را بر دوش این دو نهاد گذاشت. تمام سازمان‌ها امروز مجموعه‌های فرهنگی دارند که اگر در این عرصه پا پیش بگذارند اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد. بسیاری از خوانندگان آرزو دارند برای امام حسین(علیه‌السلام) آهنگی داشته باشند؛ اما کسی حمایت‌کننده نیست. باید در موسیقی حرف جدیدی بزنیم تا مردم استقبال کنند. مسئولین برای این کار باید هنرمندان را یاری کنند تا اتفاق نو و جدید رخ دهد.

 

خواننده کشورمان عنوان کرد: من در کشورم درباره همه چیز و به خصوص موسیقی تابع قانون هستم و حتماً باید چارچوب و خط قرمزها را رعایت کنم. اگر شورای ممیزی وجود نداشته باشد خط قرمز حذف می‌شود و نظارت از بین می‌رود؛ اما باید کمی بیشتر دست فعالان فرهنگی باز باشد؛ تا از اشعار و موسیقی‌هایشان دفاع کنند و هنرمند بتواند در شورای موسیقی حرفش را بزند.

 

وی ادامه داد: چند سال است از مسئولین خواهش می‌کنم یک تور کنسرت برگزار کنند. من در حال حاضر ۳۰ آهنگ درباره ائمه(ع) خوانده‌ام و درخواست کنسرت داده‌ام؛ که می‌گویند فروش کارهای مذهبی ضعیف است. متاسفانه بازار این حوزه ضعیف است؛ اما تا به امروز هیچ حمایتی از مسئولین ندیده‌ایم. هر شب کنسرت برگزار می‌شود؛ ولی یک کار درباره معصومین(ع) خوانده نمی‌شود.

 

صنعتگر در پایان عنوان کرد: درباره هنرمندانی که تولیدات مذهبی و معنوی تولید می‌کنند، اجحاف شده است. من زندگی، وقت و زن و بچه‌ام را وقف تولید آهنگ مذهبی کرده‌ام و همه آن دلی بوده است. امروز حمایت از کارهای فرهنگی فقط در شعار و وعده خلاصه شده است. باید مسئولین فرهنگی تناسبی در تولیدات موسیقی در حوزه‌های مختلف رعایت کنند. خوانندگان زیادی در حوزه معنویت در کنج خانه خاک می‌خورند؛ درحالی‌که آن‌ها از نظر هنری از خواننده‌های مشهور و برجسته بسیار بهترند.

 

 

 

 

 

منبع: دفاع پرس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...