شاعر آمریکایی برای غزه می‌سراید
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳


رمی کنزی

شاعر آمریکایی برای غزه می‌سراید

رمی کنزی "Remi Kanazi" یکی از شاعران فعال در نیویورک است که تمامی فعالیت‌های هنری خود اعم از شعر و داستان خود را معطوف و منحصر به مصائب موجود در کشورهای اسلامی قرار دادهاست.

 

 

 

IMG16204627خبرهای این روزهای غزه داغ است، به داغی درد مردمان دربند این شهر؛ به داغی اشک‌ها و خون‌های ریخته شده، به داغی فریادهایی که از سرتاسر خیابان‌های بیدار شهرهای مختلف در جهان به آسمان روانه شد؛ به داغی مرثیه‌هایی که برای دردهای نشسته بر پیکر خونین غزه با واژگانی استوار به نظم درآمده‌اند. این روزها هر انسان آزاده‌ای در دنیا با دیدن دردها و رنج‌های نشسته بر چهره شهر غزه، سعی داشته تا به نوبه خود پیامی از دردهای این شهر را به گوش‌های سنگین سازمان ملل برساند. در این میان سهم قابل توجهی از فعالیت‌ها معطوف به کارهایی است که از سوی هنرمندان در کشورهای مختلف ارائه شده است.

 

در این میان تنها هنرمندان ایرانی و یا مسلمان در نقاط مختلف کشور نیستند که صدای اعتراض خود را با زبان هنر بیان کرده‌اند، هنرمندان در دل آمریکا نیز به سیاست‌های کشورشان در قبال فلسطین و مردم مظلوم غزه اعتراض کرده و انتقادات خود را با زبان هنر بیان کرده‌اند. رمی کنزی “Remi Kanazi” یکی از شاعران فعال در نیویورک است که تمامی فعالیت‌های هنری خود اعم از شعر و داستان خود را معطوف و منحصر به مصائب موجود در کشورهای اسلامی قرار دادهاست. در آثار او اشعار مختلفی برای دردها و مشکلات جهان اسلام دیده می‌شود، مشکلات عراق، افغانستان، مسلمانان در مناطق مختلف اما در میان این اشعار، «فلسطین» موضوع محوری است.

 

139305191700532583387404

 

 

کنزی جزء شاعران اجتماعی است که موضوع اصلی آثار او را موضوعات انسانی تشکیل می‌دهد. او در این میانه فرقی میان مذاهب و کشورها قائل نیست و تلاش دارد تا با نگاهی آزادانه به دردهای مختلف جهان امروز نگاه کند و علی‌رغم بایکوت رسانه‌های غربی، حقیقت را با زبان هنر به مردم کشور بیان کند. از این رو، او علاوه بر انتشار اشعارش در مجموعه‌ای با عنوان «شاعرانه‌هایی برای مقاومت»، مجموعه‌ای دیگر با عنوان «اشعاری برای فلسطین» را ویرایش کرده است که در آن مجموعه‌ای از اشعار شاعران مقاومت، چه عرب و چه غیر عرب، به انگلیسی برگردانده شده است. این کتاب در سال 2008، پس از حملات اسرائیل به نوار غزه، در 118 صفحه منتشر و در بازارهای جهانی کتاب توزیع شد.

 

139305191702225853387415

 

کنزی در روزهای اخیر صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک و وبلاگش پر است از مطالب، اشعار و تصاویری از روزهای داغدار غزه. در این میان او با شعار «اشغالگری را متوقف کنید» و «کالاهای اسرائیلی را تحریم کنیم» به دامنه فعالیت‌های خود گسترده است. او همچنین اشعار جدیدی در وصف این روزهای غزه گفته است که برگردان قسمتی از اشعار او به شرح ذیل است:

 

هیچ چیز عادی نیست

حتی محاصره و اشغال

حتی نسل‌کشی‌ای که این روزها راه افتاده است

هیچ چیز عادی نیست

خانه‌ها

مساجد

و حتی جاده‌ها

هیچ چیز عادی نیست

حتی گرسنگی در میان مردم این شهر

***

 

نکبتی فراگیر در خیابان‌های این شهر قدم می‌زند

برای کودکی‌ای که به غارت می‌رود

و برای خاطرات شیرینی که به رؤیا می‌پیوندد

اینجا کسی است که هر آیینه دوست دارد

چنگال‌های خود را فرو کند

در قلب‌های باسم ابو رحمان و راشل کوری

***

 

نه، هرگز نمی‌خواهم روزی مانند تو

راحت باشم

زندگی کنم

چای بنوشم

و در کنار دیوار حائل

تنها تماشاچی آتش‌بازی باشم

من این زندگی را نمی‌خواهم…

 

 

 

منبع:  جام نیوز

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...