ارکستر سمفونیک تهران باید نظام‌مند باشد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳


علی رهبری در نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران باید نظام‌مند باشد

نوازندگانی در ارکستر سمفونیک هستند که تا به حال هیچگاه قطعاتی از بتهوون را اجرا نکرده بودند و اساساً با هیچ رهبری کار نکرده بودند اما با این وجود من از این اجرا رضایت کامل دارم. هدف بیشتر من از این اجرا آشنایی بیشتر با نوازندگان بود. این اجرا ثابت کرد که اگر در مدت پنج روز می‌توان سمفونی 9 بتهون را اجرا کرد قطعاً در عرض 5 ماه می‌توان به دستاوردهای زیادی دست یافت.

 

 

 

 

139312261248463594939204راه‌نوا-   نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران صبح امروز با حضور علی رهبری، رهبر و مدیر هنری این ارکستر و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

 

علی رهبری در ابتدای این نشست ضمن اشاره به اجرای روز گذشته ارکستر سمفونیک تهران، گفت: ما برای برنامه‌ریزی آتی ارکستر سمفونیک به یک مدت زمانی شش ماهه فکر کردیم. کنسرت دیشب عملاً کنسرتی آزمایشی بود و به نوعی سر هم بندی بود. اما باز هم خوشبختانه نتیجه کار رضایت‌بخش بود.

 

وی افزود: نوازندگانی در ارکستر سمفونیک هستند که تا به حال هیچگاه قطعاتی از بتهوون را اجرا نکرده بودند و اساساً با هیچ رهبری کار نکرده بودند اما با این وجود من از این اجرا رضایت کامل دارم. هدف بیشتر من از این اجرا آشنایی بیشتر با نوازندگان بود. این اجرا ثابت کرد که اگر در مدت پنج روز می‌توان سمفونی 9 بتهون را اجرا کرد قطعاً در عرض 5 ماه می‌توان به دستاوردهای زیادی دست یافت.

 

وی در خصوص تعطیلی بلندمدت عیدانه ارکستر سمفونیک، گفت: تعطیلی برای ارکستر اصلاً خوب نیست. خود من با این تعطیلی پانزده روزه موافق نبودم اما دوستان صلاح دانستند که ارکستر سمفونیک از 15 فروردین تمریناتش را از سر بگیرد. مسائل مالی نیز طوری ترتیب داده شده که نوازندگان راضی باشند.

 

رهبری ادامه داد: من فعالیت‌های آتی شش ماه آینده‌ام را کنسل خواهم کرد و تمام تمرکزم را بر روی ارکستر خواهم گذاشت اما بعد از آن دیگر به این شکل نخواهد بود چرا که به اعتقاد من ارکستر نباید ارکستر علی رهبری و شخصی شود بلکه ارکستر سمفونیک تهران باید نظام‌مند باشد.

 

 13931226124949124939224

 

وی در خصوص چرایی اجرای سمفونی 9 بتهوون گفت: سمفونی 9 بتهوون خاصیتی دارد که مردم را به سادگی جذب می‌کند. به خاطر همین هم هست که اکثر ارکسترهای سمفونیک در طول سال حداقل یک بار این سمفونی را اجرا می‌کنند ما هم سعی خواهیم کرد که حداقل سالی یک بار این سمفونی را اجرا بکنیم.

 

وی در خصوص وجود نوازندگان خارجی در ارکستر سمفونیک تهران نیز گفت: این تلقی اشتباهی بوده که همیشه فکر شده که باید نوازندگان از داخل باشند. در صورتی که باید در مرحله اول به کیفیت نوازنده توجه شود در خصوص رهبر ارکستر نیز این تفکر صادق است همه در ایران فکر می‌کنند که اگر رهبر از خارج به ایران بیاید به ارکستر لطمه می‌زند در حالیکه درهای ارکستر سمفونیک باید به روی همه باز باشد. ما باید جستجو بکنیم و رهبران خوب دنیا را پیدا و از آنها دعوت به همکاری کنیم.

 

رهبری اضافه کرد: از قدیم می‌گفتند ارکستر ضعیف رهبر قوی می‌خواهد اما ارکستر قوی الزاماً رهبری قوی نمی‌خواهد چرا که نوازندگان در ارکسترهای استاندارد به حدی با کیفیت هستند که رهبری با درجه متوسط نیز می‌تواند کار خوبی ارائه دهد. در ادامه فعالیت ارکستر چند سولیست خواهیم داشت که کنسرتو چایکفسکی را اجرا خواهند کرد. همچنین قصد جذب یک نوازنده پیانوی خارجی هم داریم.

 

رهبری در خصوص قراردادهای نوازندگان نیز گفت: قرارداد نوازندگان شش ماهه خواهد بود و من در طی این شش ماه این شانس را خواهد داشت که از بچه‌ها شناخت بیشتری پیدا کنم و ادامه همکاری این نوازندگان و تمدید قرارداد آنها به مدت یک سال برعهده من گذاشته شده است. من اطمینان دارم که به زودی نوازندگانی خواهیم داشت که به ما جرأت این را می‌دهند که ارکستر سمفونیک تهران را از ایران خارج کنیم و اجراهای بین‌المللی با کیفیتی را داشته باشیم.

 

رهبر ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: ما روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به صورت روتین برنامه اجرا می‌کنیم و در اینجا این نکته را عنوان می‌کنم که اگر حمایت‌های معاونت هنری نبود ما نمی‌توانستیم این اقدامات را انجام دهیم. دیشب مشخص شد که بسیاری از افراد مهم کشورمان به اجرای ارکستر سمفونیک علاقه نشان دادند و من اطمینان دارم که وعده‌هایی که در خصوص ارکستر سمفونیک داده شده تنها حرف نیست و عملی خواهد شد. این نکته را هم عنوان کنم که حقوق نوازندگان برای اجرای این پروژه همین امروز پرداخت خواهد شد.

 

علی رهبری در خصوص استفاده از آهنگسازان ایرانی نیز گفت: سعی خواهیم کرد که در رپرتوآر اجرایی به آهنگسازان ایرانی نیز توجه کنیم و از رهبری که به ارکستر به عنوان مهمان می‌آید خواهیم خواست که به قطعات آهنگسازان ایرانی نیز توجه کنند. در واقع سعی خواهیم کرد به هر شکل ممکن از آثار آهنگسازان خودمان حمایت کنیم.

 

139312261248119594939194

 

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در خصوص ضبط آثار ارکستر سمفونیک نیز گفت: ارکستر سمفونیک هیچ وقت ضبط قابل عرضه جهانی نداشته است و این اتفاق خوبی برای کشور ما نیست. من یک تیم صدابرداری خیلی خوب از آلمان را می‌شناسم که از آنها خواهم خواست تا به ایران بیایند و کارهای ما را ضبط کنند.

 

علی رهبری در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از اجرای گروه کر در کنسرت شب گذشته رضایت دارید یا خیر، گفت: به اعتقاد من کر در جای بهتری از ارکستر قرار دارد. در تمام سال‌های گذشته اعضای گروه کر با وجود تمام مشکلات کارشان را ادامه دادند اما شاید ضعف اصلی ما در بخش سازهای بادی باشد. در هر صورت عملکرد گروه کر بهتر از آن چیزی بود که تصور داشتم.

 

وی در خصوص باندبازی و جریان‌های مافیایی در ارکستر نیز گفت: من حداقل 6 بار مسئول ارکسترهای مختلف بوده‌ام در همه جا باندبازی هست. من اوپرای برن را به خاطر همین موضوع ترک کردم. در تهران هم این موضوع وجود دارد و من این را درک می‌کنم اما قطعاً‌ با سختگیری‌ها و دقت‌نظرهایی که انجام خواهد شد سعی می‌کنیم این موضوع را به شکلی منطقی حل کنیم.

 

رهبری در خصوص ضعف اصلی نوازندگان ایرانی گفت:‌ ویروسی که در ارکستر سمفونیک وجود دارد این است که بسیاری از نوازندگان انتقادها را نمی‌پذیرند و اصلاً ظرفیت انتقاد را ندارند. اما در عین حال کسانی در این ارکستر دور هم جمع شده‌اند که همدیگر را دوست ندارند اما وقتی من تماس گرفتم دعوت من را برای اجرا در ارکستر سمفونیک پذیرفتند.

 

وی افزود: چهره ساز‌های بادی در اجراهای بعدی ارکستر سمفونیک تغییر خواهد کرد و تعدادی تازه نفس به جمع ما اضافه خواهند شد. انتخاب نوازندگان قطعاً بر اساس سن و سال و یا کسوت نخواهد بود و اولویت اصلی ما تنها و تنها قابلیت و کیفیت نوازنده است.

 

رهبری در خصوص همکاری ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی نیز گفت: امیدوارم این دو ارکستر مانند یک خانواده باشند و قدری به هم نزدیک شوند که شاهد کیفیت و پیشرفت هر دوی آنها باشیم.

 

این رهبر ارکستر در پایان ضمن اشاره به اجرای ارکستر سمفونیک در شهرستان‌ها گفت: مسلماً اجرای ارکستر سمفونیک تهران محدود به تهران نخواهد بود. این تمرکزی که در گذشته بوده و این تفکر که ارکستر حتماً باید در تهران اجرا بکنند اشتباه است. ما سعی خواهیم کرد تا جایی که امکان دارد کنسرت‌هایی را در شهرستان‌های ایران داشته باشیم.

 

 

 

 منبع: خبرگزاری نسیم

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...