سعی‌مان بر این است تا فعالیت‌های ارکستر منوط به اشخاص نباشد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴


علی رهبری:

سعی‌مان بر این است تا فعالیت‌های ارکستر منوط به اشخاص نباشد

رهبری ادامه داد: من با عوام فریبی مخالفم و صرفا نمی‌خواهم با اجرای ارکستر سمفونیک ملی ایران مردم را سرگرم کنم برنامه‌های ارکستر نباید به اشخاص ربط داشته باشد کار اگر اساسی انجام شود نیازی نیست که وزیر یا معاون وزیر و یا حتی خود من مدام بالای سر ارکستر باشم ما هم در حال حاضر سعیمان بر این است که کار اساسی انجام دهیم تا فعالیت‌های ارکستر منوط به اشخاص نباشد.

 

 

 

 

16103660راه‌نوا-  نشست خبری ارکستر سمفونیک ملی ایران صبح امروز با حضور علی رهبری و جمعی از اهالی رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

 

علی رهبری در ابتدای این نشست در خصوص مشکلات پدید آمده پیرامون ارکسترها در سالیان گذشته گفت: مشکلاتی که در ارکستر سابقا وجود داشت بیشتر مربوط به افراد بود و نه وزارتخانه یعنی بیشتر تقصیر بر گردن خود موزیسین‌ها بود البته خود دولت هم در این زمینه مقصر بود چرا که نسبت به مساله ارکسترها بی‌تفاوت بود. امروز هم اگر کار اساسی در ارکستر صورت نگیرد به همان وضعیت گذشته دچار خواهیم شد.

 

رهبر ارکستر سمفونیک ایران ادامه داد: در گذشته وقتی آقای دهلوی رهبر ارکستر سمفونیک به عهده داشت، اغلب بچه‌هایی که در آن ارکستر نوازندگی می‌کردند موسیقی ایرانی را نیز می‌شناختند اما خیلی‌ها خجالت‌ می‌کشیدند که تار و سنتور را وارد ارکستر کنند.

 

کلمه «ملی» ارکستر، به موسیقی ملی ربطی ندارد

علی رهبری در خصوص ارکستر ملی ایران گفت: من با بالا بودن تعداد ارکسترها موافقم. کشور ما در این زمینه متاسفانه خیلی عقب است کشوری مثل ترکیه در هر شهرش 3 ارکستر دولتی دارد تغییراتی که در ارکستر سمفونی ایجاد شده به معنی کوچک شدن گسترده فعالیت‌های ارکستر نیست این که اسم تهران از روی ارکستر برداشته شده به اصرار من بوده است کلمه ملی هم اصلا به موسیقی ملی ربطی ندارد به اعتقاد من تفکلیک ارکسترها که در گذشته صورت گرفته اصلا درست نبوده است.

 

وی با اشاره به وضعیت هنرستان موسیقی ملی و هنرستان عالی در پیش از انقلاب گفت: این دو هنرستان از یکدیگر جدا بودند و متاسفانه همواره سعی می‌شده که آنها را از یکدیگر جدا کنند اما ما در آن زمان نسل تازه‌ای بودیم بچه‌هایی مثل من که از دل موسیقی ایرانی آمده بودند و در عین حال موسیقی غربی هم می‌نواختند من از وقتی مدیریت این دو هنرستان را به عهده گرفتم شروع کردم به نزدیک کردن تفکرات این دو هنرستان. به نظر من موسیقی ملی و موسیقی غربی هیچ تفاوتی با هم ندارد اتفاقا موسیقی ایرانی است که احساس را تربیت می‌کند.

 

فعالیت‌های ارکستر منوط به اشخاص نباشد

رهبری ادامه داد: من با عوام فریبی مخالفم و صرفا نمی‌خواهم با اجرای ارکستر سمفونیک ملی ایران مردم را سرگرم کنم برنامه‌های ارکستر نباید به اشخاص ربط داشته باشد کار اگر اساسی انجام شود نیازی نیست که وزیر یا معاون وزیر و یا حتی خود من مدام بالای سر ارکستر باشم ما هم در حال حاضر سعیمان بر این است که کار اساسی انجام دهیم تا فعالیت‌های ارکستر منوط به اشخاص نباشد.

 

مدیر هنری ارکستر سمفونیک ملی ایران با اشاره به برنامه کاری ارکستر در خصوص اجرای اپرا گفت: ارکستر سمفونیک ملی ایران اپرا اجرا خواهد کرد؛ در حال حاضر اپراهایی را انتخاب کردیم که به فارسی ترجمه شود و حداقل 2 اپرا خواهیم داشت که در فصول مختلف سال اجرا خواهند شد.

 

وی با اشاره به ادغام فعالیت‌‌های ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک گفت: وقتی لیست نوازنده‌های ارکستر ملی را مشاهده کردم متوجه شدم که بسیاری از این نوازنده‌ها در ارکستر سمفونیک نیز مشغول به کار هستند بعد این ایده به ذهنم رسید که چرا این ارکسترها را باید از هم جدا کنیم. ما ارکستری با تعداد بالای نوازندگان خواهیم داشت که نوازنگان ارکستر ملی نیز شامل آن می‌شوند سپس از رهبران با سابقه در این زمینه دعوت به عمل می‌آوریم تا این نوازندگان را رهبری کنند.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

با 4 رهبر موسیقی ملی صحبت کرده‌ایم

رهبری تصریح کرد: در همین زمینه با 4 رهبر موسیقی ملی صحبت کرده‌ایم و برنامه‌هایی را برای ماه‌های آینده به اجرا درخواهیم آورد موسیقی سنتی ما باید از حالت موزه‌ای خارج شود این که قطعه‌ای را که 30 سال پیش ساخته شده مدام تکرار کنیم اشتباه است. ارکستر ملی هم باید اجرای منظمی داشته باشد البته ما باید برنامه‌های ارکستر سمفونیک ملی ایران را به شهرستان‌ها هم ببریم و اجراهایی را در استان‌های مختلف داشته باشیم این خوب نیست که اهالی شهرستان فقط اسم ارکستر را از رسانه‌ها بشنوند.

 

رهبری در خصوص همکاری با فرهاد فخرالدینی نیز گفت: اقای فخرالدینی اولین شخصی است که برای رهبری ارکستر ملی دعوت به عمل آمده است درواقع ما ارکستر ملی را تشکیل می‌دهیم و بعد ارکستر را به طور  کامل در اختیار رهبر می‌گذاریم تا هر کار خاص انجام دهد. البته هر تصمیمی که رهبر ارکستر بگیرد باید به تصویب ما هم برسد. ما رستورانی هستیم که هم خاویار ایرانی و هم کله‌پاچه دارد و به هیچ‌وجه چیزی را طبقه‌بندی نمی‌کنیم و بگوییم که یکی بالا و آن یکی پایین است.

 

2 میلیون و 500 هزار تومان ماهانه برای هر نوازنده

وی در خصوص دستمزد نوازندگان ارکستر سمفونیک ایران نیز گفت: رقم 2 میلیون و 500 هزار تومان ماهانه برای هر نوازنده در نظر گرفته شده است البته پرداخت‌ها در 3 ردیف کیفی دسته‌بندی شده که این مبلغ کف پرداختی ما خواهد بود. نوازنده‌های ما حدود 132 ساعت در ماه کار می‌کنند. ما باید کاری بکنیم که نوازنده‌ها از نظر مالی تامین باشند تا سراغ کارهای سطح پایین نروند.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...