سرانجام دایرة المعارف موسیقی عاشورایی چه شد؟
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳


گقت و گو با «جهانگیر نصری اشرفی»؛

سرانجام دایرة المعارف موسیقی عاشورایی چه شد؟

جهانگیر نصری اشرفی با بیان این مطلب افزود: تمام کارهایی که قرار بود از ناحیه ما برای انتشار این دایره المعارف صورت پذیرد، انجام گرفته است به همین دلیل به نتیجه رسیدن این پروژه بستگی به همت و نظر مسوولان حوزه هنری دارد که چه تصمیمی برای رسیدگی به این پروژه موسیقایی بگیرند.

 

 

 

20131105183627_9900راه‌نوا- جهانگیر نصری اشرفی با بیان این مطلب افزود: تمام کارهایی که قرار بود از ناحیه ما برای انتشار این دایره المعارف صورت پذیرد، انجام گرفته است به همین دلیل به نتیجه رسیدن این پروژه بستگی به همت و نظر مسوولان حوزه هنری دارد که چه تصمیمی برای رسیدگی به این پروژه موسیقایی بگیرند.

 

وی ادامه داد: همانطور که قبلا هم گفته بودم این پروژه قرار بود در ایام ماه صفر سال گذشته به مناسب ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) توسط مرکز موسیقی حوزه هنری برای علاقه مندان موسیقی منتشر شود که متاسفانه انتشار آن تاکنون به تعویق افتاده است و من همچنان منتظرم که این اثر موسیقایی ویژه محرم لاقل در ایام محرم و صفر امسال منتشر شود.

 

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران توضیح داد: این مجموعه موسیقایی با عنوان «سوگ آواها در ایران» با محوریت بررسی آیین‌های موسیقی عزاداری مناطق مختلف کشور به ویژه در ایام ماه محرم و صفر در قالب 24 لوح فشرده و 5 جلد دفترچه تا دهم ماه صفر در بازار موسیقی منتشر می شود. این مجموعه تمام نغمات و لحن‌های مربوط به آیین‌های سوگواری در همه نواحی ایران را دربرمی‌گیرد به طوریکه تمامی آیین‌های موسیقایی سوگواری به ویژه ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در آن به صورت مشروح توضیح داده شده است. این اثر در واقع دایره المعارف صوتی بسیار گسترده ای است که می توان ادعا کرد تمامی الحان موسیقایی سوگ های ایرانی را در بر می گیرد.

 

نصری اشرفی در پایان تصریح کرد: مجموعه یاد شده با بهره گیری از مبنا، پایه و لحن‌های موسیقایی ویژه سوگواری هر منطقه ایران آماده انتشار شده است و به نوعی بازتاب بخش مهمی از اصیل ترین لحن های موسیقی ایرانی است که تاکنون کمتر در قالب یک مجموعه موسیقایی با این حجم برای علاقه مندان عرضه شده است. البته در بخش تهران هم تلاش کردیم که بیشتر توجه موسیقی این منطقه را معطوف به تعزیه کنیم که برای من جذاب بود.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 
 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...